H.C. Andersen:
»Mit livs eventyr«
Kapitel 8-2
Hans Christian Andersen
biography »The Fairy Tale of my Life«
1855
I kapitel 8 er der
følgende afsnit: 8-1
8-2
8-3
8-4
8-5
8-6
8-7
8-8
Se
originalmanuskript ved markeringer
med et tal i parentes f. eks ( 1 )
De
Skuespillere eller Skuespillerinder, der ved
Talent, ved Blad-Venskab eller Folkegunst,
staae som de Første, stille sig som oftest
over Directionen og over Forfatteren, denne
maa see at staae sig godt med dem, da de
kunne forkaste en Rolle, eller hvad det tidt
er ligesaa slemt, før Stykket kommer paa
Scenen, udbrede i Publicum deres mindre gode
Mening derom; man har kaffehuuscritik, før
Nogen endnu skulle vide noget om det nye
Arbeide.
Det er ogsaa characteristisk for
Kjøbenhavneren, at naar et nyt Stykke skal
spilles, siger han ikke: »Jeg glæder mig
dertil« - men han siger: »Det duer nok ikke!
skal der pibes?« Pibning spiller en stor
Rolle, det er en Morskab, som giver fuldt
Huus! aldrig er endnu en slet Skuespiller
bleven udpeben, nei, kun Digter og Componist
er de to Syndere, for hvem Skafottet reises.
Og i de fem Minutter, Piberne tør hvisle
gjennem hele Rummet, seer man Damerne, de
smukke og de stygge, smile og glæde sig
ligesom Spanierinderne ved deres blodige
Tyrefægtninger. I en Række af Aar var det
altid den farligste Tid for et nyt Stykke,
at komme i November og December; thi i
Maaneden forud blev de unge Skoledisciple
gjort til Studenter, slap over Artiums-
Gjerdet og var meget strenge Dommere.
Alle
vore betydeligste dramatiske Forfattere er,
som bekjendt, pebne ud, Oehlenschläger,
Heiberg, Hertz etc. har været udpebne, ikke
at tale om fremmede classikere, f. Ex.
Molière.
( 1 )
Theatret er og var imidlertid den
Virkeplads, der for enhver dansk Forfatter
er den meest indbringende; da jeg stod
aldeles uden Hjelp og UnderstøtteIse, havde
jeg søgt at bringe mit Talent til Virksomhed
paa denne Vei, jeg havde skrevet de
tidligere omtalte Operatexter, som bleve saa
strengt bedømte, og forsøgte mig i
Vaudevillen. Forfatter-Honoraret, der
dengang ikke var af den Betydning, hvortil
senere Collin ved sin sidste Tiltræden som
Directeur fik det bragt, blev dengang,
næsten maa jeg sige, sat komisk tilbage; jeg
maa berøre det, der er Noget, som hedder
Facta, de kunne ikke udslettes. Der var en
bekjendt, dygtig Contoirmand, som blev gjort
til Theaterdirecteur, man ventede god Orden
i Tingene, thi han var en god
Regnskabsfører, man glædede sig ogsaa til
Operaens Fremgang, og han havde Sands for
Musik, efterdi han sang selv i musikalske
Kredse, man ventede energiske Forandringer,
og disse kom ogsaa, i Regulativet for at
betale Stykkerne; disses Værdi var
vanskelige at afgjøre, det blev nu bestemt,
at de skulde betales efter deres Længde,
skulde afmaales i Qvarteer. Ved første
Forestilling stod altsaa Regisseuren med
Uhret og opskrev hvor mange Qvarteer, disse
adderedes sammen, og efter deres Sum
bestemtes Honoraret; det der manglede i det
sidste Qvarteer, Stykket endte, tilfaldt
Theatret, og dette er jo meget embedsdygtigt
og vel udtænkt; Enhver er sig selv nærmest,
det var ogsaa Tilfældet med mig, og da jeg
trængte høiligt til hver Skilling, saa følte
jeg ret Tabet, idet min Vaudeville: »Skilles
og mødes«, der var i to Afdelinger, med
særskilte Titler, blev betragtet som to
Vaudeviller, der - efter Directionens Mening
- ogsaa kunde gives hver for sig. Men »man
skal ikke tale Ondt om sin Øvrighed,« og
Theaterdirectionen er den dramatiske Digters
Øvrighed, derimod et Par af Personalet - ja,
dem vil jeg lade selv tale!
( 2 ) »Det
er ingen Sag at faae sine Arbeider til at
gjøre Lykke, naar de første Talenter skal
forgylde dem!« sagde til mig eet af de
første Talenter, der da ikke havde Lyst til
at give sin Rolle. »Jeg spiller ikke
Karle-Roller! « blev jeg mindet om af en
Kunstnerinde, jeg vovede at tildele en
Rolle, hun fandt for mandhaftig. »Siig mig
een eneste morsom Replik jeg har!« tordnede
høit paa Prøven, ved et af mine første
Stykker, een af Skuespillerne; da jeg
bedrøvet herover siden stod i en Krog, kom
samme Stormagt og sagde: »tager De Dem det
saa nær! troer De, jeg finder Rollen daarlig?
Nei, saa spillede jeg den ikke! men jo
mindre jeg gjør den fra Deres Haand, des
større bliver den fra min! men siger De til
Nogen, jeg har sagt det, saa siger jeg, det
er Løgn!« denne Replik sagde Kunstneren
fortræffelig, uden at tænke paa Publicum,
der nu hører den; man leer heraf, siger
maaskee: det er Stof for Humor, men som
ganske ung Forfatter tager man det ikke
saaledes. Til Skibs gjelder jo de stærke
Udtryk under Commandoen ikke bogstavelig,
saaledes skal man heller ikke tage det paa
Theaterskibet, men det gjorde nu jeg. Men
hvorfor gav jeg mig da derhen; fordi
Theatret var det Sted, hvor det betalte sig
bedst at faae en Digtning frem, og uden
Penge kan man ikke leve, dernæst er Scenen
en mægtig Talerstol, hvorfra, som Carl
Bagger siger: »der forkyndes for Hundrede,
hvad der neppe læses af Ti!«
Fortsættes her
|