H.C. Andersen:
»Mit livs eventyr«
Kapitel 8-1
Hans Christian Andersen
biography »The Fairy Tale of my Life«
1855
I kapitel 8 er der
følgende afsnit: 8-1
8-2
8-3
8-4
8-5
8-6
8-7
8-8
Se
originalmanuskript ved markeringer
med et tal i parentes f. eks ( 1 )
( 1 ) Det var fra denne Dag, som om der kom et mere stadigt
Foraars-Solskin ind i mit Liv; jeg følte en større Sikkerhed, idet jeg
ved at see tilbage over mine Livsdage, saae mere klart, at et kjærligt Forsyn
vaagede over mig at Alt, som ved en høiere Styrelse var ledet
til det Bedste for mig, og jo fastere en saadan Overbeviisning bliver,
des mere sikker føler man sig.
»I den engelske Marine gaaer der
gjennem alt Tougværket, smaat og stort, en rød Traad, der viser, at det
tilhører Kronen; gjennem det menneskelige Liv, i Smaat og Stort, gaaer
der en usynlig Traad, der viser, at vi tilhører Gud.«
Denne Overbeviisning, som jeg har følt og nedskrevet i Romanen »de
to Baronesser«, er og lever
hos mig og jeg er gjennemtrængt af den.
Et Barndomsliv havde jeg levet, et
Ungdomsliv begyndte egentlig nu først
fra denne Tid, før var det kun en Svømmen mod Bølgerne, en Kæmpen mod
tunge, store Søer, i mit fire og tredivte Aar begyndte mit rette Livs
Foraar, men Foraaret har ogsaa sine graa Dage, sine Storme, før det
bliver klar, varm Sommer, og de maae til for at udvikle, hvad der skal
modnes.
Vi ville see lidt hen til de saakaldte graa
Dage og Storme, der jo
rigtignok bagefter, i en lysere, stille Tid, vække et Smil hos os, at
vi saa let kunne gyse. - Men til Sagen!
Hvad en af mine kjæreste Venner skrev til mig, paa en senere Reise i
Udlandet, kan tjene til Indledning for hvad jeg her vil fremføre. Han
skrev i sin eiendommelige Stiil:
( 2 )
»Det er Deres udsøgte Indbildningskraft, der strax laver Historier, at
De er foragtet i Danmark, det er jo Usandhed. De og Danmark forliges
fortræffeligt, og vilde forliges endnu bedre, dersom der ikke var et Theater i Danmark: hinc ille lacrimæ! dette forbandede Theater! er det
da Danmark, og er De ikke andet end Theaterskribent? « - -
Der ligger en Kjerne-Sandhed heri, Theatret var i en Række af Aar det
Sted, hvorfra mit Liv i høi Grad blev mig forbittret. Det er, siger man,
almindeligt i hele Verden, at Theater-Folk er et eget vanskeligt Folkefærd; som oftest, fra første
Statist op til første Elsker, sætter
hver Enkelt sig i den ene Vægtskaal og lægger hele den øvrige Verden i
den anden. Parterrets Væg er denne Verdens Grændse, Blad-Critiken er
Fixstjerner i Universet; lyder nu fra hele dette Rum kun Bravo og
Beundring, ofte kun født Eftersnakken og tankeløs, nedarvet Beundring, saa er det menneskeligt at svimle udover sin sande
Betydning.
Paa den Tid, da Politiken aldeles ingen
Rolle spillede hos os, var Theatret »det Offentlige«, det, som var Dagens og
Aftenens betydeligste Conversationsthema; den kongelige danske
Skueplads kunne da vistnok ogsaa henregnes til een af de første i
Europa, der eiede betydelige Talenter; Nielsen var i ungdommelig
Kraft, og foruden sin Tænksomhed som Kunstner eiede han et Organ, der,
som en sand Musik bar Ordene og kunne bedaare. Den danske Scene havde da
Dr. Ryge, der ved Person,
Geni og Organ var født til at være Bæreren for
Oehlenschlägers Tragedier. Scenen havde i
Frydendahl en sjelden
Repræsentant for Lunet og Humoren gjennemstraaet af Dannelse og
Fiinhed; Stage var en
complet Cavaleer, en for Øiet sand Gentleman, og
havde dertil i det komiske Rollefag et dristigt Lune.
Desuden var
allerede da Talenter, som
Fru Heiberg, Fru Nielsen, Rosenkilde og
Phister. Vi eiede dernæst en
Opera, og Balletten begyndte under
Bournonville sin Blomstren.
Som sagt, vort Theater var da eet af de første i Europa, men at derfor
alle udøvende Kræfter der skulle være Tidsalderens Bærere, gaar det
ikke an at paastaa, men som saadanne optraadte nogle, idetmindste for
mig, da de ikke stort vurderede Forfatteren.
Jeg troer, at det danske
Theater altid formeget har manglet Disciplin, og den hører til, hvor
mange Individer skulle danne et Hele, og netop just et kunstnerisk Hele.
I det Par Generationer, jeg alt har levet, har jeg gjort den Erfaring,
at der altid har været omtrent den samme Pukken paa Directionen fra
Publikums Side, især med Valg af Stykker, og samme Bølgende Stemning
mellem Direction og Personale; det ligger vist saaledes i hvad der
menneskeligt ikke kan være anderledes, og altsaa vil maaske rimeligvis
enhver ung forfatter, der ikke har Øieblikkets Gunst; anderledes end
jeg da havde den, have det samme at lide under og kæmpe mod. Selv
Oehlenschläger led ofte i høi Grad, blev overset, eller i det Mindste
ikke altid, synes mig, værdigt nok behandlet; at Skuespillerne fik
Bifaldsklap, var en Erfaring, ham peeb man ud. Hvorledes har jeg dog
hørt mine Landsmænd tale om denne Genius! dog, det er vel saa i alle
Lande, men hvor sørgeligt! Oehlenschläger fortæller selv, at hans Børn,
i Skolen, maatte, fordi de havde en Fader som han, høre Ondt af
de andre Drenge, der talte, som de hørte deres Forældre tale.
Fortsættes her
|