Artikel om H.C. Andersen
fra Illustreret Tidende 25. december
1859
Nedenstående artikel fra
Illustreret Tidende, årgang 1. nr. 13. side
101-102 , der udkom den 25. december 1859
giver et udmærket billede af samtidens
opfattelse af H.C. Andersen og hans
forfatterskab. Artiklen er skrevet af m. Det
har ikke været mig muligt at finde ud af
hvad dette synonym står får. Artiklen er
omskrevet fra gotisk skrift til nutidig
skriftform, samtid er der sket ganske få
ændringer af teksten uden at denne har
mistet troværdigheden i forhold til den
oprindelige artikel.
Desuden har jeg indsat
link og relevante billeder med tekst i
artiklen. Det første billede af H.C.Andersen
er fra den oprindelige artikel.
Odense 14. december 2008
Lars Bjørnsten
Julen er Børnenes fest
og derfor bør også deres mening i den glade
tid være afgørende. Men hvis nogen i går
aftes, da børnene næsten i ethvert hus med
tindrende øjne, blusende kinder og den mest
spændte forventning afmalet i hvert træk
stod og stirrede på den dør, indenfor
hvilken julelysene. tændtes, ville have
prøvet på at dæmpe den barnlige
utålmodighed, få gaves der er middel dertil,
men også kun et eneste, nemlig at træde ind
i kredsen med et nyt eventyr af Andersen i
hånden og tilbyde at oplæse det. Om en eller
anden vel i begyndelsen havde fløjtet til
den skæbnesvangre dør, så ville han med
eller mod sin vilje føle sig greben af denne
digter, der ved sin hjertelighed ,
troskyldighed og ægte humor gør et
så dybt indtryk på det barnlige sind. Og
hvis man ville spørge børnene, hvilken
digter de helst ønskede at se et billede af
og beskæftige sig med i disse festdage, så
kan man vædde ti mod een, at det enstemmige,
jublende svar ville blive: H.C. Andersen!
Men de gamle bliver jo børn igen i julen,
man lytter ikke så nøje som ellers til den
kolde , beregnende fornuft og har intet imod
at mindes den digter, der bedre end de
fleste forstår at hensætte os i Fantasiens
Rige. Ja selv kritikeren, vrantenhedens,
misfornøjelsens og surmuleriets inkarnation,
af hvem vor digter i sit liv har haft større
sorg end glæde, føler sit iskolde hjerte
opvarmet ved denne fest fylder fine lommer
med æbler og peberkager, for at glæde en
eller anden børneflok. Han forstummer og
trøster sig i alt fald med, at folkets røst
er Guds røst. Når store og små, unge og
gamle imidlertid er enige om
noget, og når de oven i købet ikke behøver at
befrygte modstand af kritikken, så må det
ske. Derfor skal tanken i dette øjeblik
henledes på børnenes yndlingsdigter, og for
at vort billede kan blive lyst og stort,
skal hans værk:
"Mit Livs Eventyr" være en
palet ,hvoraf farverne tages.
Den 2. april 1805 fødtes
i en lille fattig
stue i Odense Hans Christian Andersen. Hans
fader var skomager og levede i trange kår.
En kasse med jord med purløg og persille,
der stod på taget, var husets hele have, som
endnu blomstrer i hans eventyr:
Snedronningen. Hans barndom og ungdomsår
henlevede han i kamp med armod og
miskendelse. Hans digtertalent åbenbarede
sig tidligt, allerede som niårig dreng skrev
han komedier, og hans fantasi blev næret ved
læsningen af mange digterværker, blandt
hvilke Holberg og Shakespeare gjorde et så
dybt indtryk på ham, at han kunne huske hele
scener udenad. efter faderens tidlige død,
gav moderen, der ville sætte ham i skrædder
lære, omsider efter for hans ønsker og lod
ham rejse til København, hvor han indtraf i
året 1819, hvor Baggesen forudsagde, at der
engang ville blive noget stort af ham, og
hvor han, efter at have lidt megen nød,
omsider fandt varme velundere og beskyttere
i Siboni, Weyse og Guldberg, men frem for
alle i
Geheimeconferentsraad Collin, hvis
hus blev hans hjem, som ledede hans første
skridt og stedse har været ikke hans
beskytter, men hans fader i ordets ædleste
betydning. Han var først elev i teatrets
synge- og danseskole, men erholdt afsked
derfra, og da han havde skrevet og
indleveret et stykke til teatret, der vel
ikke antoges, men dog efter Rahbeks udsagn
indeholdt mange guldkorn, fik han offentlig
understøttelse til at studere.
H.C.Andersens skole i
Slagelse
Slagelse Latinskole. Bredegade 4-6
Slagelse
Billedet er fra ca. år 1900 , hvor
der ikke længere var latinskole i
bygningen.
Foto: Lars Bjørnsten
Under sin
skolegang i Slagelse og
Helsingør vakte han
opmærksomhed ved flere digte, blandt hvilke
"Det døende Barn" er det mest bekendte. I
året 1828 blev han student, og nu "fløj som
en bisværm de krogede fantasier og indfald"
han på sin vandring til og fra manuduktøren havde været forfulgt
af, ud i verden i hans første skrift
"Fodreise
fra Holmens Canal til Østpynten af Amager i
Aarene 1828 og 1829" en forunderlig bog, der
vidner om en rig, men ofte udskejende
fantasi og på hvilken
Hoffmans indflydelse er umiskendelig. Mens
de ædleste af nationen, mens mænd som
Oehlenschläger og H.C. Ørsted, hos hvem
Andersen stedse fandt opmuntring, vejledning
og trøst i modgangens timer, kom den unge
digter venligt og smukt i møde, var han
derimod i de selskabskredse, hvor han
bevægede sig, ofte genstand for en spot, der
dels var begrundet i en vis ubehjælpsomhed
og ubekendtskab med verden, dels i den
barnlige troskyldighed, hvormed han lagde
alt, hvad han tænkte uden at have nogen
anelse om, at blasertheden og ironien lurede
paa enhver blottelse, men de der på den tid
troede at kunne have ham til bedste, have
vist ofte tænkt på Gabriels ord: "Vi skulle
ikke spotte, thi vi er for sortsynede til at
vide, hvad vi gør os lystige over, og vi
kunne ikke altid skelne klinten fra hveden."
Kort efter "Fodrejsen" skrev han paa rimede
vers: "Kjærlighed paa Nicolai Taarn " og sin
første digtsamling, der vandt meget bifald.
Efter en lille udflugt til Fyn og Jylland udgav han en ny
digt samling: "Phantasier og Skizzer," samt
vaudevillen: "Skilles og mødes", der fire år
derefter blev opført på Det kongelige
Teater.
Alle hans digte, blandt hvilke der
findes den større cyclus:
"Aaret tolv
Maaneder," udmærker sig ved hjertelighed,
naturlighed og en frisk og levende fantasi,
mens en ukorrekthed i sprogformen og en vis
vaklen i planens gennemførelse kun alt for
ofte gjordes til genstand for en skånselsløs
kritik. Med kongelig understøttelse foretog
han i året 1833 en rejse til udlandet og
traf i Hamborg digteren L. Kruse, der bragte
ham den første digterhilsen i fremmed land.
Derpå drog han til Paris, hvor han gjorde
Heinrich Heines bekendtskab, og derefter
gennem Schweiz til Italien, hvor han skrev
det smukke dramatiske digt: "Agnete og
Havmanden". I Rom levede han sammen med
Thorvaldsen, Küchler, Blunck og Fearnley.
Resultatet af denne rejse var:
"Improvisatoren" (1835) i hvilken han, som
Sibbern skrev, ikke mere var den unge
Aladdin, vi så lure bag søjlen og tumle sig
på torvene, men den Aladdin, der ældet og
forynget på engang træder ud af badet. Dette
værk kan siges at have grundlagt Andersens
berømmelse i udlandet. Det blev oversat i
Sverige, Tyskland, Rusland, Amerika og
England, ja i det sidstnævnte land gjorde
man det endog den ære at sige, at
Improvisatoren er i romanen, hvad Childe
Harold er i poesien. Denne roman
efterfulgtes af O.T. (1836), hvis scener på
heden og ved Vesterhavet er
udkastede med kækhed og
livlighed, og "Kun en spillemand" (1837), et
mere gennemtænkt arbejde, der med gribende
alvor skildrer en ædel naturs kamp mod
ubllighed, tåbelighed og de prosaiske
omgivelser. Det dramatiske arbejde
"Mulatten", der ånder en så varm følelse for
negrenes menneskeret, blev opført i året
1840 og modtoges med jublende bifald. På
samme tid udkom "Billedbog uden
Billeder",
som næst efter eventyrene har gjort mest
lykke og som en engelsk kritiker
kalder: "En Iliade i en Nøddeskal."
Efter at have skrevet "Maurerpigen", som kun
fandt en kold modtagelse, foretog vor digter
sin anden store rejse i Italien, Grækenland
og Constantinopel, som han har beskrevet på
sin måde i "En Digters bazar".
I året 1838 vendte Thorvaldsen, hvis venskab
Andersen allerede havde vundet i Italien,
tilbage til sin fædreland. Hans indtog i
København var en sand nationalhelt. I hans
selskab på Nysø hos baronesse Stampe skrev
Andersen flere af sine eventyr, der dengang
ikke havde synderlig betydning herhjemme.
Thorvaldsen morede det dog at høre og atter
at høre de samme eventyr. Under hans mest
poetiske arbejder stod han med et smil om
mund og lyttede til historien om "Toppen og
Bolden" og "Den grimme Ælling" og tit i
tusmørket, når familien sad i den åbne
havestue kom den store kunstner stille hen,
klappede digteren på, skulderen og sagde: "Faae
vi smaa ikke et lille Eventyr?"
Af dramatiske arbejder fra den tid ville vi
indskrænke os til at nævne "Fuglen i
Pæretræet" og teksten til den geniale Weyses
"Kenilworth". Derpå søgte han atter at
styrke sig ved disse rejser, der var blevet
en sand nødvendighed for ham. Han begav sig
til Paris, hvor han modtoges med agtelse og
velvilje af Victor Hugo, Alexander Dumas,
Balzae samt skuespilkunstens fyrstinde,
Rachel, og hvor han levede sammen med en
kreds af højtbegavede unge landsmænd, f.eks.
Læssøe, Orla Lehmann, Krieger, Bunzen og
Schiern.
I året 1843 udgav H.C. Andersen sine "Nye
Eventyr", der frembragte et af disse store
omslag i den offentlige mening, hvortil
måske også hans stedse voksende berømmelse i
udlandet
har bidraget noget, og digteren siger selv
på sin trofyldige måde: "Fra den tid at
regne har jeg intet særligt at beklage mig
over, jeg har efterhånden fået og får al den
erkendelse og gunst, jeg kan fortjene, ja
måske lidt mere endda."
Det er Andersens eventyr, der
ubetinget herhjemme sættes over alt, hvad
han har leveret, og da vi selv dele de
almindelige mening, bede vi om tilladelse
til at dvæle lidt længer ved disse småhistorier, hvor digterens levende
fantasi, vidunderlige naivitet og friske
humor smelte sammen med hans fromme barnlige
gemyt og danne er i vor litteratur uopnået
hele. Den første samling udkom i året 1835
og er senere blevet forøget med mange andre.
De er blevet læst med lige stor glæde af
børn og af voksne, de er udgivne mangfoldige
gange og på mange sprog og er blevet smukt
illustreret af den for kunsten i
almindelighed og for xylografien i
særdeleshed kun alt for tidligt bortdøde B.
Pedersen. At fremhæve et enkelt eventyr af
denne herlige skat, hvor alt er udmærket, er
vanskeligt, men "Den grimme ælling", "Den
standhaftige Tinsoldat", "Toppen og Bolden"
og "Det er ganske vist" bør dog nævnes som
nogle af de mest klassiske. I en anmeldelse
i "Dansk Maanedskrift" siges: "Eventyret
holder en lystig dommedag over skin og
virkelighed, over den ydre skal og den indre
kerne. Der går en dobbelt strøm deri. En
ironisk overstrøm, som leger og spøger med
stort og småt, som spiller fjerholdt med
højt og lavt, og så den dybe alvors
understrøm, som retfærdigt og sandt bringer
alt på den rette plads. Dette er den sande,
den kristelige humor". Denne udtalelse giver
digteren selv det rette eftertryk, idet han
erklærer: "hvad jeg vilde og stræbte at
opnaa, er her klarlig udtalt!". Når
til de alt omtalte egenskaber endnu kommer
den omstændighed, at det dramatiske element
i de fleste af disse eventyr og historier er
stærkt fremtrædende, er der ikke at undres
over, at Jomfru Jørgensen samt de
herrer Phister og Wiehe fik den heldige ide,
at fortælle nogle af dem fra scenen, og at
de blev særdeles vel optagne.
Af danske blade var det "Fædrelandet" der
først havde den fortjeneste på en hædrende
og anerkendende måde at henlede
opmærksomheden på eventyrene, mens den
dygtige kritiker P.L. Møller ligeledes i
"Dansk Pantheon", hvortil han skrev de
fleste biografier, hævede sin stemme til
gunst for Andersen. I udlandet genlød hans
ros overalt. Den hæderligt bekendte engelske
tidende "The Atheneum" siger således "Skjøndt
det vil klinge foranderligt kunde vi dog nok
forsvare den Paastand, at den mest fassende
Form for en Anerkendelse af dette Værk vilde
være en Aftenmelodi, saadan som Weber
digtede for Havfruerne i hans "Obern" eller
som Lizst improviserende kan hviske i en
mild, begejstret Stemning", men hvor højt
disse arbejder skattes i andre lande, kan
man bedst bedømme deraf, at en tysk
forfatter i en nylig udkommen
litteraturhistorie fortæller sine læsere, at
den engelske oversætter af de grimske
folkeeventyr udtaler det håb, at disse i
tiden må blivee lige så populære i England,
som Andersens, og i en fransk udgave har man
endog sammenlignet eventyrene med
Lafountaines "Fables immortelles".
I foråret 1844 fuldendte han det dramatiske
digt: "Lykkens Blomst", i hvilket han ville
vise, at det ikke er kunstnerens udødelige
navn, ikke kongetronens glans, der gør
mennesket lykkeligt, men at lykken findes,
hvor man glad i lidet, efter og er
genelsket, og fra et kort besøg på Nysø
hjembragte han: "Kongen drømmer". Omtrent på
den tid blev også "Den nye Barselsstue"
indleveret til opførelse på Det kongelige
Teater, men anonymt. Stykket gjorde
ualmindelig lykke. Ingen uden de få indviede
anede, at det var af Andersen, og han har
først i en lang senere periode vedkent sig
det ved at optage det i sine samlede
skrifter.
I oktober 1845 foretog Andersen sin tedje
rejse. Han ville gense Italien. Under dette
ophold i Rom fik han først rigtigt syn på
billedhuggerkunsten. "Sneen tøede ham for
øjnene", for at bruge Thorvaldsens ord, og
her så han Jerichau, der nu var i
erkendelsens opgang", gruppen
"Herkules og Hebe" og "Pantherjægeren",hvilke
arbejder først vakte den almindelige
opmærksomhed for denne kunstners geni. Fra
Italien begav han sig til det sydlige
Frankrig, og i Bernet, mellem Pyrenæerne, i
den firske bjergnatur, ved grænsen af
Spanien, hvis skønhed han ikke skulle lære
at kende, sluttede han den samlede tyske
udgave af sine skrifter. Kort efter sin
tilbagekomst til fædrelandet fuldendte han
digtningen "Ahasverus" (1847), hvis handling
næppe er så overskuelig og hvis karakterer
næppe er så stærkt tegnede, som man kan
fordre af et drama. Da starten igen fløj med
udbredte vinger fra reden, vågnede atter
rejselysten hos vor digter, og han
besluttede nu for første gang at besøge
England, hvor det stolte engelske
aristokrati modtog ham med den mest
glimrende og hædrende gæstfrihed, og hvor
han endog nød den sjældne ære, at modtage en
nådig indbydelse til at gæste Dronning
Victoria på øen Wight. I selskab med
Jenny
Lind, som på den tid optrådte i London og
gjorde stormende lykke, og med
Charles
Dickens, som sluttede sig med en beslægtet
sjæls hele inderlighed til H.C .Andersen
tilbragte han herlige dage, og med Baron
Hambro foretog han en udflugt til Skotland,
Walter Scotts og Burns Rige.
Herregården Glorup på Fyn.
Foto Lars Bjørnsten 2007
I Sommeren 1848 fuldendte han under et
ophold på Glorup "De to Baronesser". Til Det
danske Teaters hundredårige fest skrev han
"Kongens Dannevirke" og "da det dejlige
forår kom, da de unge birketræer duftede så
forfriskende, da solen skinnede så varmt
pakkede Andersen atter sin rejsekuffert og
gæstede Sverige, hvor man overalt kom ham
hjertelig i møde, hvor kongehusets medlemmer
viste ham den samme deltagelse, som borgerne
i Stockholm, og hvor han fandt et gæstfrit
hjem hos digteren Baron Beskow, en af disse
elskværdige personligheder, fra hvem der
ligesom udstråler et mildt lys over livet og
verden". Det åndige resultat af denne
rejse er givet i hans bog: "I Sverrig", der
er skrevet troskyldighed og med er åbent
blik for naturen og folkelivet. Af
folkelivet har Andersen til enhver tid følt
sig særlig tiltrukket, og da København
omsider også havde fået et folketeater i
Casino, skrev han flere stykker for dette
teater, blandt hvilke "Meer end Perler og
Guld" og "Ole Lukoie" vandt meget bifald og
stedse fyldte huset.
I Tyskland var der alt for længe siden
udkommet en samlet udgave af H.C. Andersens
skrifter, og med denne fulgte " Das Märchen
meines Lebens ", en skitse, som blev optaget
med udelt interesse og sammenlignet med
Goethes "Wahrheit und Dichtung" og Rousseau
"Confessions". Han skulle nu også have den
lykke at udgive sine samlede skrifter på
dansk "et ønske af betydning, idet han da
kunne ordne og tillige bortkaste en og anden
alt for bladløs gren. Hans selvbiografi
skulle stille det hele i det rette lys".
Denne har han meddelt i "Mit Livs Eventyr",
der skulle indeholde og virkelig også
indeholder den hele, fulde erindring af hvad
han levende følte og vandt. I året 1853
begyndte han dette arbejde, men rejselivet
er som et forfriskende bad for hans ånd og
legeme, og han drog atter bort for i Wien,
Trieste og Venedig at nyde foråret i sin
frihed.
På tilbagerejsen tilbragte han et
par lykkelige hos kong Maximilian af Bayern
i Hohenschwangau, den smukke alperose, han
så her i bjergene, og kort derpå var han
atter i Danmark, i travl virksomhed ikke
blot med udgivelsen af "Samlede Skrifter",
men også med folkekomedien "En
Landsbyhistorie", der vandt stort bifald i Casino. Sidste bind af "Samlede Skrifter"
udkom netop, da vor digter havde fyldt sit
halvtredsindstyvende år, og han har i disse
dage fornummet en smuk genklang af opholdet
hos kong Maximilian, idet denne konge i en
egenhændig skrivelse har vist ham den
ualmindelige ære, at optage ham blandt de
hundrede indenlandske kunstnere og
videnskabsmænd, der er hædret med Maximiliansordenen.
Maximillianorden for videnskab og kunst, som
H.C. Andersen modtog af kong Max af Bayern
15. november 1859. Maximilian Orden blev
stiftet af Kong Maximilian II. den 28.
november 1853.
Foto: Lars Bjørnsten Odense
Når vor digter i sin selvbiografi erklærer:
"Mit Liv er er et Smukt Eventyr, saa
rigt og lyksaligt! hvade jeg som Dreng, da
jeg fattig og ene gik ud i Verden, mødt en
mægtig Fee, og hun havde sagt: Vælg din Bane
og dit Maal, og da, efter din Aands
Udvikling, og som det fornufttigviis maa
gaae til i denne Verden, beskytter og fører
jeg Dig, min Skjebne kunde da ikke have
været lykkeligere, klogere og bedre ledet,
end de er," så har han i sandhed nydt en
lykke, som kun få mennesker kunne rose sig
af. Men han kan tillige med stolt
selvbevidsthed sige sig selv, at han "Skridt
for skridt har bygget sig en vej opad en
stejl klippe", og at han har tilkæmpet sig
det navn, som den lunefulde skæbne syntes at
have i sinde at nægte den bedende. Han har
tilfredsstillet de bedste af sin tid.
H.C.Ørsted, Thorvaldsen, Oehlenschläger,
Chamisso, Frederika Bremer, Jenny Lind,
Charles Dickens have ikke blot digteren kær,
de have også været varme beundrere af hans
Muse, og han har altså efter Goethes udsagn
levet for alle tider. Når han netop i
denne tid, fem og tyve år efter at det
første eventyr var skrevet, kan bringe sin
ualmindelig store læsekreds en ny samling, i
hvilken "En Historie fra Klitterne" og "Deilig"
ikke stå tilbage for nogen af de tidligere
historier, så se vi heri en forjættelse om,
at hosten vil vil blive sommeren lig. Men
H.C. Andersen har den skæbne, at hans livs
eventyr aldrig ville få ende. De ville have
et evigtvarende liv i vor litteratur ved
siden af det bedste, som vi eje.
m. |