H.C.
Andersens møde med København
SKUESPILHUSET I KØBENHAVN
H.C.
Andersen rejste i 1819 kun 14 år gammel
alene til København og han ankom til
hovedstaden den 6. september 1819.
Andersen havde rejsepas og ikke mange
penge med og håbede på, at uanmeldte
besøg hos indflydelsesrige københavnere
ville bringe ham penge og en kontakt til
Det Kongelige Teater, så han kunne
fuldføre sin drøm om at blive
skuespiller evt. balletdanser eller
sanger.
Han var på
besøg hos digteren Just Mathias Thiele,
hvor Hans Christian på en flot og
indbydende måde reciterer digte og med
sig selv i alle rollerne optræder han
med en scene fra Adam
Oehlenschlägers stykke ”Hagbarth og
Signe”. Andre kulturpersonligheder fik
også besøg, således opsøgte Andersen
direktionen på Det Kongelige Teater
herunder digteren
Knud Lyne Rahbek, kammerherre
Frederik Conrad
von Holstein desuden danserinden
Anna
Margrethe Schall.
Anna Margrethe Schall
Andersen fortsatte sin besøg hos kendte
københavnere og hans uanmeldte besøg i
september 1819 under et middagsselskab
hos den ledende synge-kapelmester
Giuseppe
Siboni på Det Kongelige Teater, hvor
digteren
Jens Baggesen og komponisten
C.E.F. Weyse var
på besøg, skulle vise sig at få en
væsentlig betydning for H.C. Andersens
fremtid. Under middagsselskabet optrådte
Andersen med sang, drama og digte. Jens
Baggesen var den i selskabet, der kunne
se, at der var noget i den knægt og at
der engang kun ”blive noget af ham”.
Siboni ville sørge for en sanguddannelse
af Hans Christians klare og lyse stemme.
Dette blev dog aldrig til noget, da hans
stemme senere gik i overgang.
Komponisten C.E.F. Weyse indsamlede
penge til Andersen og der blev aftalt en
løbende udbetaling af det indsamlede
beløb. Desuden skulle Andersens have
undervisning i tysk og dannelse som
forudsætning for at komme på Det
Kongelige Teater.
Billede
fra Jødefejden 1819 i København. Tegning
af C.W. Eckersberg
På billedet ses de voldsomme pogromer
d.v.s. voldelig forfølgelse af
befolkningsgruppe her jøderne, som
Andersen var vidne til da han ankom til
København den 6. september.
Andersen har senere benyttet sine
oplevelser med effekt i tragedieromanen
"Kun en Spillemand"
Bakkehuset
på Frederiksberg (nuværende
Bakkehusmuseum) var bopæl for
kunstnerne Kamma (født Heger) og Knud
Lyne Rahbek og var centrum for dansk
guldaldermiljø indenfor videnskab og
kunst med bl.a. Adam Oehlenschläger,
Grundtvig og Johannes Ewald. Andersen
havde en klar formodning om, hvordan han
skulle komme videre i livet og arbejdede
på at skabe en god og tæt kontakt til
det københavnske borgerskab samtidig med
at han skulle lære at begå sig i såvel
kunst- som kulturkredse.
|
Bogtrykker Iversen |
Andersen
mødte i efteråret 1819 den ledende
solodanserinde på Det Kongelige Teater
Anna Margrethe Schall i Bredgade og
overrakte hende et brev med en
anbefaling fra Bogtrykker Iversen i
Odense, den senere udgiver af Fyens
Stifts Avis (nuværende
Fyens Stiftstidende) . HCA skriver
om sit møde med Madam Schall bl.a. i Mit
Livs Eventyr, at han demonstrerede sin
sceniske færdigheder og optrådte med
flotte dansetrin og sang. Andersen var
meget interesseret i kulturlivet og
hertil hørte besøg i forskellige teatre.
Syngestykket ”Poul og Virginie” var det
første teaterstykke Andersen så i
København og så var det på hans elskede
”Det Kongelige Teater”. Andersen havde
af sin moder hjemme i Odense fået at
vide, at teatervejen var en lang og
slidsom vej. Andersen gik på teatrets
elevskole og blev på teatret forfulgt,
ydmyget og mobbet af såvel lærere som
elever. Han var beskrevet som en ”lang
lømmel” og det gjorde, at han havde
svært ved at holde styr på alle sine
bevægelser. Dette betød, at han snart
fik nogle mindre betydningsfulde og
perifere roller, som statist på teatret.
Han medvirkede i januar 1821 i Galeottis
ballet ”Nina” og her optrådte han som
statist med røde, lange strømper og
tynde balletsko.
Det var
hårde tider for fattige og ubemidlede i
datidens samfund og således også for
H.C. Andersen. Det gjaldt ikke alene
Andersen daglige fornødenheder men også
for hans karriere. København var på det
tidspunkt præget af stor fattigdom og
nød. Dette fik Hans Christian også at
føle i året 1820-1821. efter sine
forgæves forsøg på at komme ind på
teatret var der blev lavvande i kassen
og han gik derfor til Madam Hermansen,
som han fulgtes med i postvognen fra
Odense til København den 5-6 september
1819. Hun hjalp Andersen med husly og
penge. Da Andersen ikke rigtig fandt
lykken og alting gik ham imod havde han
muligheden for at tage tilbage til Fyn
eller at gå i lære i Købehavn.
Andersen
fandt med Madam Hermansens hjælp et
snedkerværksted i Borgergade i
København, hvor han kunne komme i lære.
Dette fik dog hurtigt en ende, da han på
det groveste blev ydmyget og mobbet af
de ansatte. Andersen måtte derfor leve
af almisser og måtte bo under kummerlige
forhold. Hos Madam Thorgesen i Ulkegade
fik Andersen i 1,5 år et logi i et
spisekammer uden vinduer og med
meget lidt plads. Andersen måtte betale
20 rigsdaler om måneden for smalkost og
logi.
Andersen
kom senere i balletmester
Dahlens hjem i Badstuestræde. Han
fik som 15 årig i april 1821 en rolle
som trold i Dahlens ballet ” Armida”
I programmet til ”Armida” ses H.C.
Andersens navn for første gang på tryk
som ”Herr Andersen”. Efter hånden havde
mange dog gennemskuet Andersens
manglende talent og evner og samtidig
skulkede han fra latinundervisningen
. I 1821
forsøger Andersen at få foretræde for
Jonas Collin.
Denne var tidligere på året af kongen
blevet udnævnt til direktør for Det
Kongelige Teater, men det ændrede ikke
på en beslutning i 1822, da Det
Kongelige Teaters direktion meddelte i
et
brev Andersen, at han var uønsket på
elevskolen og skulle Andersen videre i
sin karriere, så krævede det fremover
hans aktive medvirken.
På
Bakkehuset på Frederiksberg kom Andersen
og læste op af sit nye skuespil
”Skovcapellet”. Kamma Rahbek var en af
de få der kunne se, hvilke kvaliteter og
muligheder der var hos Andersen. Hendes
mand Knud Lyne Rahbek nærede ikke den
samme holdning og kaldte H.C. Andersen ”
Den gale Fyenbo. Selvom der var
modstandere havde Andersen også
sympatisører bl.a. ønskede digteren Adam
Oehlenschlägers at høre Andersen læse op
af ”Skovcapellet”. Desuden havde
digteren B.S. Ingemann udtrykt stor
sympati for Andersen og det samme havde
mange af borgerskabets fruer og
madammer. Kvinderne var generelt mere
positive end deres mænd.
Andersen
gav ikke op som dramatiker og sendte
mange manuskripter til tragedier,
komedier og syngespil til Det Kongelige
Teaters direktion og arbejdede målrettet
på sin karriere. Dog erkender Andersen i
løbet af årene 1821-1822, at hans
fremtid ikke ligger i sit sceniske
talent og fremførelse af dette eller
mangel på samme. Tværtimod ligger
muligheder i selve skabelsen af
dramatikken via digtningen. Det var
netop for dette arbejde, at eftertiden
påskønner H.C. Andersen. Desværre var
det ikke så nemt at få den anerkendelse
dengang Andersen levede.
H.C.
Andersen får nu hjælp af Laura
Tønder-Lund, som Andersen kendte fra sin
konfirmation i Odense. Hun hjalp
Andersen både med penge og med at få
udarbejdet et læseligere eksemplar af
fædrelandstragedien ”Røverne
i Vissenbjerg i Fyen”. Desværre blev
stykket afvist på Det Kongelige Teater,
dog blev stykket i august 1822 optaget i
tidsskriftet ”Harpen”. Andersen løb
”panden mod muren” hele tiden og sidst
med stykket ”Alfsol” og derfor
besluttede han sig for at udgive sin
egen bog og var dermed på engang
forfatter, forlægger, anmelder og
distributør af bogen. Andersen fik via
kontakt til tidsskrifter og kritikere og
omtaler af det afviste stykke på teatret
efterhånden sat pres på direktionen på
Det Kongelige Teater. Dette pres
bevirkede, at direktøren på Det
Kongelige Teater Jonas Collin
indstillede til
Kong Frederik den 6., at man skulle
sørge for H.C. Andersens
videreuddannelse med fondsmidler. Dette
skete bl.a. på baggrund af Knud Lyne
Rahbek, som havde været en hård kritiker
af Andersen, men pludselig ændrede
holdning og nu erkendte at ”Alfsol”
var et guldkorn og dermed var vejen
banet for H.C. Andersen. Andersen skulle
igennem en fri dannelsesproces og han
tog imod tilbuddet om gratis skolegang,
kost og logi.
Andersen
begyndte sin skolegang i
Slagelse Latinskole i slutningen af
oktober 1822. Samtidig med påbegyndelsen
af sin skolegang arbejdede Andersen med
planer om udgivelse af bogen ”Ungdoms-Forsøg”.
Bogen blev trykt og udgivet i 1822 og
den blev ikke solgt udover dem der ved
subskription havde sikret sig et
eksemplar. Bogen er et eksempel på unge
Andersens fantastiske evne til at
iscenesætte sin kunst og sig selv i et
gensidigt befrugtende forhold, hvor liv
blev til skrift, og det skrevne omvendt
var med til at præge og forme unge
Andersen. Derfor var H.C. Andersens
debutbog udstyret med
forfatterpseudonymet ” Villiam Christian
Walter”. Ungdoms-Forsøg består af tre
dele:1. Den selvbiografiske prolog på
vers. 2. Den historiske fortælling
”Gjenfærdet ved Palnatokes Grav”. 3.
Tragedie i 5 akter ”Alfsol”. Andersens
udgiver i 1829 sin
debutroman ”Fodreise fra Holmens
Canal til Østpynten af Amager i Aarene
1828 og 1829”.
lb
Foto: Lars Bjørnsten
Odense |