H.C. Andersen:
"At rejse er at leve
og at cykle i Odense"
Nej, dette er ikke et H.C.
Andersen citat, da han aldrig har prøvet at
cykle i Odense!!
"At rejse er, at leve og at cykle i Odense"
er et konstrueret citat, der bygger på
at cykle i Odense og det at Odense har
fostret det berømte bysbarn og æresborger
H.C. Andersen, som elskede at rejse ud i
verden for at opleve den og for at hente
inspiration til sine litterære værker.
Citatet er udsprunget i anledning af
Odense's deltagelse i ved
verdensudstillingen EXPO 2010 i Shanghai i
Kina . Her er Odenses tema om "spinning"
eller cykling. Udstillingen er opbygget
omkring H.C. Andersens papirklip "Solhoved"
og eventyrcitater. Se mere om Odense
deltagelse
her!
: Nedenstående er et kort historie om H.C.
Andersen og hans forhold til samtidens og
nuværende samfærdselsmidler.
Cyklismen
i Odense, et eventyr!
Der var engang en stor
provinsby ved navn Odense i Danmark og en
eventyrdigter, der kom fra samme by. De to
har har de ting til fælles, at de er
verdensberømte. Dog på hver sin måde. H.C.
Andersen ved at skrive bl.a. eventyr,
romaner og rejseskildringer og byen Odense
ved at være Danmarks Cykelby Nr. 1
Odense kaldes i
folkemunde "Danmarks største Landsby" med
ca. 200.000 indbyggere. En stor del af
borgerne bor i forholdsvis lave huse og der
er et udstrakt vejnet og ikke mindst et stort cykelnet.
Kendetegnende
i Odense er dog at
hjulene ruller. Det har de altid gjort i dag
og på H.C. Andersens tid. Hjulene har dog
været forskellige. Idag er der tale om cykelhjul og
tidligere var der tale om hjul til hestevogne.
Fælles for eventyret
dengang og i dag er de mange oplevelser, som
"hjulene" er med til at give.
Dengang fik man oplevelserne ved at rejse
med diligence, postvognen fra sted til sted
udstyret med heste som trækkraft, i dag er
det pedalkraft der anvendes for drive cyklen
fremad.
Kniber det med
hestekræfter på diligencen i gamle dage , så
satte man et par okser foran vognen. I dag
sætter vi gear på cyklen for at give større
trækkraft for at passere bakker og
bjerge.
Set i et
cykelperspektiv må man med sandhed sige at
H.C. Andersen ville have den totale oplevelse
ud af at køre, således har han i sin
rejsebeskrivelse "En Digters Bazar" ofte givet
udtryk for stemninger i omgivelserne,
således som man også kan opleve på en cykel,
hvis man cykler sig en tur ud i landskabet.
Her får man brug for alle sine sanser for
nyde
farverne, lydene, lugtene m.m.
H.C. Andersen sørgede for på sine rejser
særligt i Syden, at få en plads ovenpå vognen
og som han forklarede sine medpassagerer, så
havde han lejet denne plads for "Naturens
skyld". På cykel har man selv overblikket og
kan begive sig afsted enten for "naturens
skyld" eller fordi man skal transporteres
fra sted til sted.
H.C. Andersen var et meget
nervøst menneske i forhold til nye ting, og
som en uerfaren cyklist , der skal ud og
køre de første gange ville han også være
bange for at vælte med damptoget og brække
arme og ben han skriver således:
"Maskinernes taktmæssige Gang og den udladte
Damps Piben og Snøften forstærkede
Indtrykket, og er man her, som sagt, for
første Gang, da tænker man paa at vælte,
brække Arme og Been, springe i Luften eller
knuses ved at støde sammen med en anden
Vognrække; men jeg troer, at det kun er
første Gang, man tænker derpaa."
I dag begrænses farligheden ved at færdes på
cykel ved at køre på et udstrakte net af
cykelstier der bl.a. findes i Odense og ved
at køre med cykelhjelm.
H.C. Andersen var
bevidst om, at rejse-poesien skulle
bevares også selvom man kørte hurtigt med damptog på jernbanen, som han siger, man
kunne jo bare stå af på en station og se sig
om indtil næste tog afgår. Sådan er det jo
også i dag uanset om man kører i bil eller
cykel, så gælder det om at stoppe op og se
sig om bla. findes der masser af fine cykelture
på Fyn , hvor man kan følge i H.C. Andersens
fodspor og fornemme med sine sanser hvordan
oplevelsen var i det forrige århundrede.
Links: