|
H.C. Andersens første tre år i København 1.
Intet menneske kendte jeg i hele den store
by og med en
lille bylt tøj i et klæde, kom jeg vandrende ind af Vesterport.
København 1842. Det gamle Halmtorv, nu
Rådhuspladsen med Vesterport, vagt og vejerbod, Maleri ubekendt.
(Kbh. Bymuseum)
Nogle af de
rejsende tog ind på "Gardergaarden" på Vestergade. Jeg gik da der hen og
fik mig et lille værelse efter at de havde fået mit pas og nu var jeg
syntes mig ved målet for mine ønsker. Nogle genvordigheder ville der vel nok møde følte jeg før alt gik godt, men
jeg havde en fast tillid til Gud og besluttede, ret at nyde den første dag
og det vil sige, slet ikke at sørge, men se mig lidt om på
gaderne.
Billeder fra
Jødefejden 1819 i København. Tegning
til venstre af C.W. Eckersberg
På billedet ses de voldsomme pogromer d.v.s. voldelig forfølgelse af jøderne, som Andersen var vidne til da han ankom
til København den 6. september. Andersen har senere benyttet sine
oplevelser med effekt i tragedieromanen "Kun en Spillemand"
Aftenen før min ankomst var "jødefejden" begyndt, hele
byen var i
bevægelse, det var næsten umuligt at arbejde sig gennem Østergade. De
forventninger jeg havde gjort mig om menneskemassen slog således til.
Urolighederne forstemte mig ellers en del og jeg var så ene i
en ganske fremmed by. Nogle koner, der råbte med blommer, spurgte jeg
om vejen til teatret og de viste mig ned gennem Østergade.
Jeg stod nu
udenfor det sted, som lå mit hjerte så nær. Jeg gik rundt om, så på
det fra alle sider, og bad ret i hjertet vor Herre, lade mig komme
derind og blive en god skuespiller.
Skuespilhuset i
København - Det Kgl. Teater
Som jeg bedst gik trådte en sjouer, der solgte billetter hen til mig
i den mening, at jeg ønskede mig en, og spurgte mig derfor om jeg ville
have en billet. Jeg begreb slet ikke hvad han mente, men troede at det
var en present og sagde ja. Da han nu nævnte flere pladser, og spurgte,
til hvilken jeg ønskede mig svarede jeg, at det beroede ganske på hans
egen godhed. Han blev vred og kaldte mig en "lang lømmel", der
ville gøre nar af ham, så jeg i stor forskrækkelse løb min vej.
Næste
dag pyntede jeg mig efter bedste evne og fik den lange brune konfirmationskjole på,
som skrædderkonen havde syet. Et stort kalvekryds og en hat, der
næsten faldt mig ned i øjnene, således vandrede jeg ned i Bredgade til solodanserinden
Madam
Anna Margrethe Schall, danserinde på Det Kongelige Teater
Madam Schall, for at aflevere mit eneste anbefalingsbrev.
Jeg måtte længe vente på trappegangen før jeg fik audiens og endelig
kom jeg ind. Hun så på mig, og hvad hun siden har fortalt mig, troede
hun jeg var lidt gal. Da hun spurgte mig om, jeg havde talent for scenen
tilbød jeg mig, at spille hende en scene og valgte til dette
Anines rolle
i Cendrillon. En rolle der havde gjort stort indtryk på mig, men som
jeg kun kendte fra at have set 2 gange på teatret i Odense, men
aldrig læst eller lært en melodi af.
Jeg improviserede, således tekst
og musik og for bedre at udføre dansescenen med tambourainen "Hvad
vil Rigdom vel sige" og jeg satte mine sko i en krog og dansede nu på sokkerne.
Hun kunne, naturligvis ikke give mig
et stort
håb. Jeg græd,
fortalte min inderlige lyst for teatret. Jeg ville gerne løbe
byærinder for hende, nøjes med alt, så simpelt det måtte være for at
hun ville hjælpe mig. Et måltid mad engang imellem tilbød hun mig, men jeg gjorde aldrig brug deraf.
"Jeg skal tale med Bournonville, om
De kan komme til dansen" var hendes ord ved afskeden og jeg gik nu
grædende bort. Mit næste besøg
gjaldt
professor Rahbek på Bakkehuset
og
han gav mig heller ingen trøst.
Bakkehuset på Frederiksberg, hvor Kamma og Knud
Lyne Rahbek boede.
Den gamle Iversen havde vel skrevet
ham et brev angående mig, men han vidste ikke bedre end at jeg
henvendte mig til chefen Holstein. Dette udsatte jeg til næste dag og
kom da op til ham og han havde for ½ år siden fået et brev fra
Oberst Guldberg angående mig, men da han nu så mig, forsikrede han
mig at der var ingen udsigt for mig at komme til teatret. Jeg var for
mager, havde ingen figur og ville vække latter på scenen.
Oberst Guldberg , en af H.C. Andersens første støtter.
Desuden
ønskede man kun dannede unge mennesker. Jeg blev fortvivlet og spurgte
om jeg da ikke kunne komme til dansen. Nej, før i maj måned er der slet
ingen mulighed for at nogen antagelse finder sted. Hvad skal det hjælpe
dem til og gage kan De dog ikke straks få, da De endnu slet ikke kan
bruges.
Gud i Himlen, først i maj og nu var vi kun i september.
Min
hele formue desuden, kun nogle få Rdlr, der smeltede hen hver dag.
Jeg begyndte at blive ret bedrøvet og følte mig forladt af Gud og alle. Nu talte jeg med Madam Hermansen, som jeg havde været på
rejsen med til København og
hun rådede mig til straks at tage med en skibslejlighed tilbage til Odense.
"Nej, heller vil jeg dø" tænkte jeg og kommer jeg tilbage bliver jeg
til latter for de andre af min omgivelser, når det endte således med
alle mine højt flyvende drømme.
Ingen var der, som gav mig mod eller
trøst og jeg var så forladt, så ganske barn at jeg nær kunne have søgt
døden selv. Jeg tænkte ordentligt derover, men følte, at det var en
synd og kom her ved til at klynge mig fastere til Gud og mente at han
dog måtte hjælpe. I teatret havde jeg endnu ikke været, der drives
jeg uimodståelig hen, skønt jeg kun havde sidste få skillinger. Der
spilles syngestykket: "Poul og Virginie" .Jeg købte mig en billet til
galleriet og gik hen ved døren Kl. 3 om eftermiddagen, men kom dog kun på anden
bænk. Hvor lykkelig var jeg ikke og min hele sorg, min
ulykkelige stilling var glemt. Stykket greb mig mægtigt og det forekom
mig at der var nogen lighed med mig selv deri. Poul syntes jeg, lignede
mig, og Virginie var for ham, hvad teatret var for mig. Da derfor Poul i
2 akt rives fra Virginie, brast jeg i en uhyre gråd. Det var jo,
ligesom med mig, at man også ville rive mig fra mit kæreste dvs. teatret.
De der sad omkring mig blev opmærksomme over min heftige gråd. De gav
mig æbler og talte venligt til mig. Jeg syntes det var allesammen
sådanne pæne mennesker jeg var sammen med, kendte slet ikke til
verden. Betragtede alle som gode og fortræffelige, og fortalte derfor ,
ganske naivt hele gallerilogen hvem jeg var og hvorledes jeg var rejst
her over. Hvor frygteligt det var, at jeg ikke kunne komme til
teatret, men at det gik mig ligesom Poul dernede. Man så forundrede
på mig og hviskede indbyrdes. Den lykkelige slutning i stykket
greb mig ligeså heftig, at jeg blev opfyldt af mod og livslyst. Nu syntes
jeg at
det var umuligt andet, end at det må gå godt for mig.
Et besøg
endnu hos Holstein og
Madam Schall, rystede imidlertid betydeligt mit
håb, men min beslutning var fast, at jeg ikke ville vende tilbage til
Odense. Når jeg kom der, skulle jeg lære et håndværk, hvorfor da ikke
lige så godt gå i lære her i København. Når jeg så om en 6 - 7 år
bliver svend, kan jeg gå til teatret, så er jeg vist fed nok,
tænkte jeg hos mig selv og gik nu hen på adressekontoret. Købte
en avis og læste igennem for at se om ingen ønskede sig en dreng.
Det var mig det samme, hvilket håndværk jeg lærte,
jeg havde lige megen
lyst til dem allesammen. En snedkermester Madsen i Borgergaden var den
eneste jeg fandt, og vandrede nu derhen. Det lod til at være en ret
formuende og skikkelig mand. Jeg sagde ham at jeg var fra Odense og at
jeg
ingen bekendte havde her og nu gerne ville være snedker og bad ham antage
mig. Min teaterlyst omtalte jeg ikke, da jeg syntes at det var en
skam at jeg ikke var blevet antaget. Han bad mig skaffe attester fra
mit hjem og lovede da at antage mig, men jeg skulle tjene ham i 9 år
som dreng og da ville han give mig klæder og alt. Da jeg ytrede, at
jeg aldeles intet havde at leve af og at min formue var smeltet hen til 7
skilling var han ædel nok til, at tilbyde mig, at jeg straks kunne flytte
ind og således forsøge om jeg havde kræfter og lyst til håndværket.
Næste morgen Kl. 6 vandrede jeg da der hen og kom ind imellem de andre
drenge og svende. Der førtes en megen uanstændig samtale, som fik mig til
at blive så undseelig at de mærkede det og nu gik det løs med
drillerier. Jeg blev så bedrøvet. Verden var dog slet ikke således,
som jeg havde tænkt mig. Nu måtte jeg med at bære nogle nye stole i
byen og vi holdt uden for et hus, hvor de to andre drenge besøgte en
pige af deres familie sagde de, jeg stod imidlertid ved tøjet. Da vi
kom til vor bestemmelse med det, blev jeg ikke så lidt overrasket ved at
finde ud af at familien der var:
Stiftsprovst Tetens der havde
konfirmeret mig.
Fruen nikkede venlig til mig, da hun kendte mig, men dette alene var
nok, til at vække erindringen om alle mine skønne drømme og forhåbninger, da jeg så hende sidst.
Grædende vandrede jeg hjemad
og da man der vedblev med en rå lystighed, der lå så ganske uden
for mig gik jeg fortvivlet ned til mesteren og sagde, at jeg følte mig
ikke skikket til dette håndværk, at jeg ikke kunne udholde at være der
og at jeg ville sige ham lev vel. Han sagde mig nogle venlige ord og
ville give mig mod, men jeg var bestemt og jeg ville tage med en skipper
tilbage. Sikker på, at skibet nok forgik på søen, at vor Herre dog ville
lade det ende således for mig. Da jeg kom ned på gaden og søgte igen til Gardergården blev det mig dog klart, at det var muligt, at
skibet dog ikke forgik for min skyld, at jeg nu måtte hjem.
Jeg faldt
ned på mine knæ i værelset, bad med fortvivlelse til Gud i Himlen, og
at hjælpe mig. Han kunne jo alting mente jeg og jeg havde aldrig gjort
noget ondt følte jeg. Da gennemløb der mig den tanke, at "min stemme, som
alle roste i Odense" har jo endnu ingen ved teatret hørt. Siboni var
dette år blevet ansat havde jeg læst i de fynske aviser. Jeg fandt
hans bopæl i "Vingaardsstræde" og gik med bankende hjerte der hen.
Jeg husker endnu tydeligt, hvorledes jeg knælede på trappen og bad
først til vor Herre før jeg ringede på, og var imidlertid så bange for
at nogen skulle åbne en dør og se mig i denne stilling.
Syngemester Guiseppe Siboni (1780-1839). Han var
operasanger, komponist og ansat ved Det Kongelige Teater. Stålstik af
Luigi Rados. Det var om
middagen Kl. 4. Siboni havde fremmede og mellem disse var blandt andre
digteren Baggesen og komponisten Weyse. En husjomfru, der kunne tale
dansk, lukkede op for mig. Jeg fortalte hende meget åbenhjertigt min
historie og mit ønske. Da hun nu, rimeligvis havde fortalt dette
derinde, kom man styrtende ud for at se mig, som en kuriositet. Jeg kom
ind ved bordet og Baggesen tog mig ved hånden og spurgte om jeg ikke var
bange for noget, man kaldte recensenter. Bad mig synge og jeg gav dem da
en arie af Kærlighed på
Landet:
"Nej ingen Pige" , hvilken jeg i
Odense havde lært hos jomfru Hammer. Man applauderede mig lystigt, og
jeg bildte mig ind, at det var af sand beundring. Siboni lod mig sige,
at jeg skulle komme igen en af de følgende dage. Da jeg nu kom ud,
sagde jeg til jomfruen, at min hele formue kun var 7 skilling. Hun mente, at jeg nu blev
sanger ved teatret og fik gage.
Komponisten
C.E.F. Weyse (1774-1842)
Hun kunne
intet svare mig derpå, men rådede mig til næste morgen at gå
op til professor Weyse , da han var den af dem alle, sagde hun, der
havde talt med mest deltagelse for mig.
Foto: Lars Bjørnsten
Odense
|
|