|
H.C. Andersens forhold
til rektor Meisling fortalt af Edvard
Collin
Der er saa ofte talt om den Behandling,
som Andersen
maatte lide under Meisling, at det
efterhaanden er blevet betragtet som noget Uimodsigeligt, at
Meisling kun var hans
Tyran og intet Andet. Saaledes staaer
han ikke for min Betragtning, og jeg har det Indtryk fra
hiin nu saa langt tilbageliggende Tid, at ogsaa min Fader
betragtede ham som en dygtig
og samvittighedsfuld Opdrager. Dette
forandres ikke derved,
at det til Slutningen kom til et Brud;
thi dette fremkaldtes
ikke ved noget bestemt foreliggende
Overgreb fra Meislings
Side, men snarere fra en begyndende
Ængstelse hos Andre i
Anledning af Andersens stedse voxende
Lidenskabelighed.
Det skulde undre mig, om de her
foreliggende Breve fra Skoletiden ikke hos Andre -maatte vække
Mistanke om, at Manden
ikke er blevet retfærdigt bedømt. Da
disse Historier fik deres
første Offentlighed ved Beskrivelsen i
»Mit Livs Eventyr«, var
Andersen en berømt Mand; det forekommer
mig næsten, at
Dommen om Meisling er udgaaet fra den
Tankegang: »og
saadan en berømt Mand som Andersen er
blevet saaledes behandlet« ! Dersom en ubekjendt Hr. A.
havde fortalt , at han
havde maattet lide en saadan Behandling,
saa vilde det være
blevet overseet som en Naivitet, da man
jo maatte sige sig
selv, at det Samme er hændt Tusender af
Skoledrenge og
vil hændes atter Tusender, indtil den
Anskuelse vinder Seir:
»at vi skulle finde os i de Følelser hos
vore Drenge, som gjør
dem til frie Mænd, og saa forandre vor
Methode i Overensstemmelse dermed.« Men det skal først
bevises, at de »frie
Følelser«, som findes hos Skoledrenge,
ere de samme som de,
der danne »den frie Mand.«
Det er umiskjendeligt, at Meisling optog
Andersen med
Velvillie; der er ikke faa Tegn, som
tyde paa, at han særligt
tog sig af ham i de første Skoleaar, og
Andersens Breve vidne
om, at han erkjendte det *)
*) Fr. H. Guldberg skriver (Novbr. 1826):
Jeg har med inderlig
Fryd erfaret den gode Rectors Velvillie
mod Dem. Ham har jeg idag
bevidnet min dybe Paaskjønnelse af hans
Godhed mod Dem. Altsaa,
min Andersen, pøns Dag og Nat paa at
blive værdig til Mandens
uforskyldte Godhed mod en ham
uvedkommende Yngling.
Meisling erkjendte og roste altid
hans Flid og gode Egenskaber, men han
havde visselig Grund
til Dadel med Hensyn til de Fag, som han
selv docerte. Han
var en streng Haandhæver af Skoleorden
*)
*) 1 F. E. Hundrop, som forblev i Slagelse
Skole, skrev i 1826 til
Andersen ( i Helsingør): Du vil neppe
faae noget Brev fra mig, hvori
jeg ikke beklager mig over, at vi have
mistet denne ypperlige Mand;
thi med hver Dag maa jeg dybere og
dybere føle hans Tab.
og tillige Philolog ex
professo; hans Skribentvirksomhed vidner
om hans Kjærlighed
til denne Videnskab. Dette maa dog
undskylde, at han blev
gnaven over en Discipel, som i den Grad
stod tilbage netop i
de Discipliner, som han selv havde saa
kjær, og hvis overlegne
Vigtighed ved den forestaaende
Universitets-Examen han kjendte ;
og det kan vel ogsaa forstaaes, at han
ikke vilde tillade Skoledrengen at spilde sin Tid med at skrive
Vers eller gaae omkring
for at oplæse disse; thi det maa ikke
glemmes, at Meisling,
som havde Andersen i Huset, havde et
andet Ansvar end
som Lærer.
Naar man har læst Andersens Breve fra
Skolen, vil man
dog vist indrømme, at hans Excentricitet
og urolige Aand *) ,
*) At hans Kammerater ogsaa kjendte
denne, fremgaaer af følgende
Linier af et i skolekammeratlig Stiil
affattet Brev til ham (Marts 1827).
»Naar du blot vilde lade være med disse
forbandede Drømmerier.
Thi jeg kjender dig godt; snart drømmer
du at du er i Feeverdenen,
og snart at du er det største Fæ paa
Guds Jord. Men medio tutissimus ibis, gaa midt paa Veien, saa
falder du ikke i Grøften. Jeg
skal give dig et Raad: naar du drømmer
igjen, saa tag en Kjep og
prygl dit eget arme Skind, saa gaaer
Drømmen nok bort.« Men det
faldt ikke i Andersens Smag at være
Flagellant.
Misforhold mellem H.C. Andersens
alder og klassetrin
I
Forening med Misforholdet mellem hans
Alder og det Trin, han
var naaet til i Skoledannelse,
nødvendigviis maatte fremkalde
Brydninger. Hvor ofte Andersen selv
erkjendte dette, og
hvor ofte han atter glemte det, sees af
hans Breve til min
Fader. —
Jeg vil bede Læseren om at dvæle et
Øieblik ved et kortfattet Billede af hans Liv indtil
Studentertiden. Vi maa da
først tænke os Drengen staaende i et
Tørvehuus i Odense
spille alene hele udenadlærte Comedier.
Derved bliver han
Gjenstand for Opmærksomhed, den fattige
Dreng bliver endog
forestillet for Kronprindsen ; dette
forvirrer ham, han troer at han er skabt
til at være dramatisk Kunstner *)
*)
En Mening, som han endnu i 1881 ikke
kunde slippe.
Og i denne
Indbildning blev han saa fast, at han
vovede sig til Reisen til
Kjøbenhavn. Han forsøgte sig paa Scenen,
han forsøgte sig
som dramatisk Forfatter, og han gjorde
Fiasco i begge Henseender. Illusionen forsvandt ikke af
sig selv, men den blev
undertrykt af Nødvendigheden; og den
syttenaarige Sværmer
blev sat paa Skolebænken mellem Drenge,
der baade i hans
indre og ydre Væsen fandt Anledning nok
til at gjøre sig
lystige over ham. Det vilde være gaaet
ham paa samme Maade
i enhver anden Skole; det var
Skoletvangen, der gjorde ham
saa ulykkelig, fordi han ikke kunde
slippe sine Illusioner. Dette
dobbelte Væsen — halv Digter, halv
Skoledreng, gjorde ogsaa
hans Skoleliv til to Halvheder; til een
Tid segnede han under
Følelsen af at være en indesluttet Fugl,
til en anden Tid var
Charakteerbogen Hovedgjenstanden for
hans Tanke. Han var
flittig, han læste meget; men hvorledes
læste han? Han lærte
mange Ting, men »han lærte aldrig at
lære rigtigt.« Han
fik Kundskab om meget men ikke
Grundighed i noget; hans
ypperlige Hukommelse skaffede ham gode
Charakterer i alt, hvad
der kan læres udenad; men Grammatiken er
ubønhørlig, den vil
forstaaes.
Heri indeholdes, saavidt jeg kan see,
alt hvad der behøves
til Forklaring af, at Andersen ikke
opfyldte og ikke kunde
opfylde hiin Tids Fordringer til den
lærde Skole.
Meislings udøvelse af sit job
Men hvorledes var nu Meisling stillet?
Hans Embedspligt
paalagde ham at danne sine Elever
overensstemmende med Universitetets Fordringer; disse kunde ikke
lempes efter de forskjellige Individualiteter. Den Fordring, at
man ikke alene skulde vide at, men ogsaa hvorfor, — man kalde
det Grundighed,
eller Grammatik eller Logik — den var
Andersen ikke anlagt
til at opfylde; men Meisling var
forpligtet til at holde fast
ved den. Om hans Methode var rigtig,
derom kan jeg ligesaa
lidt som nogen Anden have en Mening. Han
maa sagtens kaldes en gammeldags Skolemand, stræng i
Overholdelse af Disciplinen ; men jeg har ikke seet Spor af
Beskyldning mod ham for
voldsom Behandling af Disciplene.
Søren Kierkegaard har sagt, at han af
Underviisningen
i latinsk Grammatik fik et Indtryk,
hvilket han skylder hvad
han har af Evne til at betragte Noget
philosophisk ; Andersen
seer i Grammatiken kun »Sprogets Rygrad,
der som en fæl Beenrad griner ham imøde.« Han blev
forsonet med Meisling,
men aldrig med Grammatiken.
Det er dog ikke min Mening at tage det
hele Ansvar fra
Meisling ; den største Deel af Uretten
synes at hvile paa ham
i Andersens sidste Skoletid. Det synes,
at huuslige Sorger
i Forening med Frygten for Udfoldet af
hans Dimittenders nær- forestaaende Examen og endelig Vrede
over Andres Indblanding
i hans Forhold til en enkelt Skoledreng,
at, siger jeg, alt dette
har sat ham i en meer eller mindre
forbittret Stemning. Men
dette hidførte jo ogsaa Katastrophen.
Meisling og M. Nielsen
Jeg maa her tillade mig en lille
Digression. Naar Meisling nu dømmes alene efter hans Forhold
til Andersen
i dennes sidste Skoletid, og denne
Betragtning vel nu maa
ansees som slaaet fast, idet den gjennem
en Bog som »Mit
Livs Eventyr« er bibragt saamange
Læsere, da deler han Skjæbne
med den bekjendte Bestyrer af
Borgerdydskolen i Kjøbenhavn,
M. Nielsen, der ogsaa har fundet sine
offentlige Bedømmere
blandt dem, der enten slet ikke have kjendt
ham eller kun kjendte hans seneste Bestyrelsestid. Om
denne vil jeg ikke
tale, da jeg ikke har personlig Erfaring
om den, og da jeg gjerne vil troe, at hans Luner — og dem
var han heller ikke
fri for i min Skoletid — i hans ældre
Aar have yttret sig i
en for mindre vel anseete Disciple
ubehagelig Retning. Men jeg,
som fra 5 Aars Skoletid indtil 1825 har
kjendt ham nøie, har
Ret til at sætte min Erfaring mod hiin
knap halve og derfor
ubillige Dom.
Under Nielsens Bestyrelse
udgik fra Skolen en
Skare af senere hæderligt bekjendte
Mænd, som forstod, at hans
strænge, lad være tidt altfor strænge
Haandhævelse af Skoledisciplinen udgik fra hans
samvittighedsfulde og aarvaagne Tilsyn med de ham betroede unge Mennesker.
Hans mangeaarige
hæderlige Virksomhed, hans retskafne,
uegennyttige Charakteer
erkjendtes af de Fleste i hiin Tid. Hans
gamle Disciple hædrede ham ved hans Fratrædelse ved en
Medaille med hans
Portrait og ved at stifte et betydeligt
Skolelegat, der bærer
hans Navn. Jeg personlig mindes ham som
en af min Barndoms Velgjørere.
Streng og retfærdig
Og om denne Mand har et i den nyere Tid
udkommet og
udbredt Skrift intet andet at sige end:
»Han var en dygtig men indskrænket
Skoledespot uden
dybere human Dannelse, men som kunde den
latinske Grammatik tilgavns. Han lærte sine Elever
kun at lystre, at tie til
den blodigste Uret og at skrive latinsk
Stiil.«
Det har selvfølgelig været mig
magtpaaliggende at erfare,
hvorledes Madvig — der nøie har kjendt
hiin Tid og de omhandlede Personer — dømte om min
Opfattelse. Han meddeelte mig, efter Gjennemlæsningen af
dette lille Afsnit, at han
ganske deelte min Betragtning af
Meisling, iøvrigt henvisende
til, at en Skole i 1820 ikke kunde være
som en Skole i Nutiden. Med Hensyn til min Digression om M.
Nielsen yttrede
han, at han meget nøie erindrede hiin
Tid og dens Betragtning
af Nielsens aarvaagne Omsorg for sine
Disciple. Exempelviis
nævnte han, at N., foruden de sædvanlige
testimonia, indsendte
Beretning til Universitetet om hver
enkelt af Dimittendernes
Personlighed og Skoleliv, og at disse
Beretninger erkjendtes at være Vidnesbyrd om, hvormeget det laae
ham paa Hjerte at
sætte sig ind i de forskjellige
Individualiteter og derom afgive
en ofte stræng men altid retfærdig
Forklaring.
Kilde: "H.C. Andersen
og det Collinske Huus" af E. Collin, Kjøbenhavn
1882. Ovenstående er en del af værket.
Overskrifterne på de enkelte sider er
nutidige.
Typografien og
opsætningen er ændret nogle steder i
forhold til den oprindelige tekst, alt i
respekt for forfatterens skrivemåde.
lbj
|
|
|