Skoleliv
2.
H.C. Andersens skoleliv i Slagelse 1823
Prospekt af købstaden Slagelse set fra syd. Johan Jacob Bruun ca.
1800
Mere end i Odense, hvor jeg jo også kun levede i barnefantasien,
fik jeg i Slagelse et Begreb om små købstædernes ånd. Hver fastelavnsmandag slog de
respektive borgere katten af tønden på Postgården,
nogle af lærerne selv var med, jeg skrev dog, anonym, en sang til
denne fest, der begyndte med :
Nordens kraft er ej forsvunden det har vi bevist i dag.
Fastelavnssang 1823.
Til
tøndeslagningen på Postgaarden i Slagelse skrev den
17 årige Hans Christian denne
fastelavnssang med latinske bogstaver og signeret med forfatterens
underskrift.
På Torvet slog tjenestefolkene en potte
itu og bønderne red fastelavn. Foruden den private komedie, kom der også
rejsende selskaber, der gav store stykker. Således Bigums der af 12 forestillinger gav
11 tragedier og kun eet lystspil. Jeg så
Schillers Røvere, man begyndte først at spille Kl.8 og det varede
derfor til hen imod 12, tællelysene brændte ned i piben, lågerne blev
for varmens skyld taget af, og folk krøb nu op ude fra og kikkede ind,
hvor politiet slog dem over fingrene, medens Karl Moor deklamerede med
største patos. Om sommeren var der fugleskydning og danseteltet
blev dagen forud smykket med blomsterguirlander, som alle byens unge
damer gik ud og bandt. Officererne ved
Landseneer Regimentet
og skolens disciple bragte da pigerne blomster og hjalp med. Fru
Meisling tog del heri, og så turde jeg nok være med, så talte Meisling
ikke derimod. Anderledes gik det med nogle syngeøvelser, som
syngelæreren havde
arrangeret. Hver 2 søndag skulle vi nemlig samles om aftenen hos en
eller anden dannet familie, hvor da de syngende damer mødte og vi ville
da udføre hele sager.
Tegningshefte for Otto Zinck søn af syngemesteren ved Det
Kongelige Teater Ludvig Zinck.
Fru Meisling
havde lært at synge hos Ludvig Zinck.
Fru Meisling havde, som hun sagde, i 8 år lært at
synge af Zinck, ønskede at komme med, men da hele byen talte ilde om
hende, ville ingen af damerne have hende med. Hun blev vred og Meisling
forbød os at synge, sagde vel at vi kunne gøre hvad vi ville, men
dersom vi ikke kunne vores ting på fingrene til ham, skulle han nok
synge med os.
Ingen vovede da at gøre ham imod og jeg havde
ulykkeligvis
i selskab, deklameret et af de mange digte jeg havde lært hos Guldberg, han fik det at vide,
gennem den matematiske lærer, som gav ham rapport om alt. Han kaldte mig
derfor til sig og skældte mig frygtelig ud. Han sagde, at han ville melde Collin
det, at jeg skulle ud af skolen, at jeg duede til intet og at han ikke
længere ville tåle mig. Jeg blev fortvivlet, skrev Collin ærligt det
hele til, udgød mit hjerte for Guldberg og fru Wulff og sagde at der
ikke var mere for mig, jeg ville nu gå til Amerika. Collin og
Guldberg trøstede mig. Fru Wulff skændte fordi jeg var sådan et barn,
der straks fortvivlede over, hvad hun kaldte det: "ingen ting".
I
skolen gik det ved det gamle og jeg fik næsten altid udmærket godt for
religion, bibelhistorie, dansk, dansk stil og sang, samt hos alle
lærerne udmærket godt for opførsel. Engang fik jeg et "meget godt", det
gjorde mig ganske ulykkelig, og jeg skrevet et ynkelig brev til Collin,
fordi jeg denne måned kom med et meget godt, i det jeg kaldte Gud til
vidne på, at jeg slet ikke var mindre god nu end i de forrige måneder.
I mit
logi hos madam Henneberg var meget stille, det var en skikkelig
kone, men til min forundring den gang, kendte hun kun så lidt til
digterne. Hendes to døtre vidste bedre besked, en dag talte vi om
Shakespeare, "kommer De også til ham?" spurgte hun ganske naivt,
eftersom hun havde hørt at når jeg var i København besøgte jeg
Oehlenschläger og flere bekendte mennesker.
Digteren Adam Oehlenschläger (1779-1850)
Litografi efter maleri af C. W. Eckersberg
Hendes gamle
søster, der
om natten sov i klostret og om dagen gjorde husgerning hjemme var
fjantet og en sand original. Jeg ved endnu ikke hendes navn, hele byen
kaldte hende moster. Hun var mager, høj, en bred opnæse, fremstående kindben og brede
læber. En snæver frakke, en uhyre hat der sad bag
ned i nakken og en frygtelig stor sypose var hendes kostume på gaden. Hjemme havde hun en snæver, hvid nattrøje og en rød kartuns kappe.
Engang hørte jeg fra mit værelse en fæl hylen inde i tørvehuset tæt
ved. Jeg gik derind, og det var moster de havde gjort vred. Hun sad midt imellem
tørvene og havde
revet sin kappe af, så de lange grå hår fløj om det stykke ansigt. Hun skreg og sparkede i tørven så det fløj rundt om, og jeg,
forskrækket løb derfra. Ofte var hun ikke den halve dag at finde, og
da opdagede man hende sædvanligt nede i haven hvor der gik et tyndt trægitter ud til
marken. Her havde hun da stillet sig med næsen mellem
to af trælisterne, badede sig i solen, og stirrede i en halv søvn ud på
den flade mark. Hun havde mange indfald og lå i en evig kamp med
pigen, som også var dum, men dog altid trøstede sig for mig med, "jeg
takker vor Herre, at jeg har en god forstand, for ellers kunne man da
blive gal over det gale menneske".
Engang kom hun grædende ind, og
fortalte at moster havde fået vaskekonen til at chikanere hende, thi
når hun vred lagnerne til den ene side, så vred vaskekonen til den
samme. "O" sagde hun, "Verden er en krakiler at leve i ". På
generalprøverne til komedien skiftedes moster og pigen at gå og her kom
nu også strid om stykkerne. Datteren i huset, Christiane skulle spille
i "Ildprøven" og moster se prøven. Da pigen så den røde silkekjole
med sølvsnorene på, som hun måtte bringe ind, brast hun i gråd og
udgød nu sit hjerte for mig, at moster altid skulle se de bedste
stykker og jeg trøstede hende med, at det var et lille ubetydeligt stykke.
"Nej"
sagde hun, "jeg så nok Christianes kjole, den var så forgyldt og fuld
af sølv, det skal moster se, men jeg får altid de simple komedier,
hvor de kun har en hvid kjole på, og sådan noget som man kan se hver
dag".
Når byens engelske sprøjte skulle ud, bad skolen sig altid lov,
hvem der havde bekendtskab til politimesteren, fik lov at sidde ved de
åbne rådstuevinduer, der således altid var fyldte med damer.
Gaderne vrimlede af folk. Når Prins Christian kom gennem byen, blev
der hængt rene gardiner op, og Christiane fik en ny fløjls sløjfe i håret. Moster stod derimod hele
dagen
på loftet og stak hovedet ud af lugen og sagde kun "hi, hi " til en
time efter at prinsen alt var af sted.
Med Snitkjær læste jeg nogle
timer om ugen latin og hver gang jeg begik en fejl bankede han sin egen
søn, Georg i det han sagde: "Det er mit eget kød og blod, det tør jeg
straffe ". I tredje klasse havde han kun skrivning med os, en time om
ugen og denne blev altid anvendt til at læse til den følgende time.
Slagelse Latinskole. Grundplan af skolebygning 1826
Meisling fik det at vide og det gik ud over den stakkels Snitkjær , der
siden beklagede sig for os. "Hvor kan I sådan ville gøre mig
fortræd" sagde han. "Nu må jeg være streng. Lænkehunden", således
kaldte han Meisling, "kan komme og bide". Han sidder måske på lur nede i
biblioteket, hviskede han, skyd bænken for døren, at han ikke
kommer ud. Nu skal i være fiffige børn, i må ikke lade mig se at i
ikke skriver, for så må jeg klage. I kan jo sætte bøgerne for og så
skal i ikke skrive dato, for så mærkes der hvor lidt der bestilles
hver dag. Fik han nu at se at der ikke blev skrevet, smilede han og
truede, i det han sagde: "man ser og man ikke ser". Så snart timen
var mod at endes, gav han os tegn, for at vi kunne sidde med pennen i
hånden så snart Meisling kom , det var jo åbenbart galt, men hans
egen Georg trængte til at læse
i den time, og når han læste, måtte faderen også bære over med de
andre.
Meisling var også for slem
mod den gamle mand. Han havde i sin skolegang ikke
lært fransk, forstod slet ikke at udtale ordene, for at han nu skulle
blive til nar, lod Meisling ham diktere de franske oversættelser i de to
øverste klasser, medens han selv, fruen og børnene stod uden for og
morede sig over løjerne derinde, når gamle Snitkjær nok så komisk
udtalte ordene og selv lo over "de besynderlige benævnelser".
Hver aften om
vinteren kom hans tjenestepige med lygten og ledede ham hjem.
Han havde ret spillende øjne, fortalte os mange historier og lærte os at lave
kødboller til suppe. Han satte dem altid selv på hjemme, sagde han.
Ved denne tid skulle der i nærheden af Skælskør tre mennesker
henrettes. En ung 17 årig pige der, eftersom faderen var imod hendes
kærlighed, fik elskeren og tjenestekarlen til at dræbe ham, efter at
hun selv, forgæves, havde forsøgt det med rottekrudt. Øverste klasse
fik frihed for at tage derned at se det og vi kørte om natten udenfor
Skælskør steg vi af og gik til byen, jeg kom akkurat til porten, da
de dømte kørte ud, så jeg netop har set ind i, men ikke været
i denne by.
Kanehøj. Galgebakke
Enhver ordentlig by
havde i gammel tid sin Galgebakke. Således også Skælskør.
Lidt uden for Skælskør på vej mod Eggeslevmagle ligger den store gravhøj
Kanehøj fra begyndelsen af bronzealderen. Den tjente også som
rettersted.
Kilde: Skælskør
Kommunes Biblioteker:
http://www.skaelskoerbib.dk/
"Den sidste henrettelse på Kanehøj ved Skelskør" H. C. Andersen
overværede som latinskoleelev i Slagelse henrettelsen den 8. april 1825.
Pigen var meget smuk, men dødbleg, med
et forunderligt udtryk stirrede hun på mængden og egnen rundt om. Hun
lå i kærestens arme, han var rød og sund at se til. Tjenestekarlen
var gulbleg, med langt sort hår der hang ham over ansigtet. Nogle
andre tjenestekarle råbte ham lev vel, han tog hatten af og nikkede. De tre
præster fulgte dem op på retterstedet og det var sådan en smuk
morgen. De sang alle 6 en salme og jeg hørte pigens klare stemme over
alle de andres. De kyssede hinanden og præsterne, til sidst kyssede hun
kæresten endnu engang.
Først ved det andet slag faldt hovedet. Nu fulgte de to andre, der på
samme blodige blok lå deres hoveder.
Jeg var kommen ind i kredsen,
syntes at deres blik havde
stirret på mig og jeg var forunderlig til mode. Rakkerknægtene spiste ål
og drak brændevin efter eksekutionen. Nu kom pigens gamle bedstemoder
og græd, lagde hendes lig i en kiste, medens begge karlenes hoveder
blev sat på stage og kroppene lagt på stejle.
Bønderfolkene stod underligt
ufølsomme deromkring, talte om de gode klæder der nu
skulle ligge der til ingen nytte, som mangen en
kunne have godt af. "O, det er de sidste de slide",
sagde de mere liberale.
En skrædder fra Slagelse havde digtet en vise,
man kunne købe sig. Ordene var lagt i munden på de henrettede, og den
gik på melodien: "Jeg fremmed her til stedet kom". Den hele scene
virkede frygteligt på mig, især da jeg kom hjem i mit øde værelse ud
til haven. Vinrankerne slog på ruden og det blev stærk storm, plankeværket blæste ned, jeg lå uden at sove og så kun de to blege
hoveder på stagerne, og pigens forunderlige blik som jeg aldrig kan
glemme. Hendes egen moder var der ude, men gik dog før henrettelsen
fandt sted. Skrædderen tjente så meget ved sin vise, at han rent
opgav sit håndværk.
En dag kom hans kone til præsten Fuglsang, hvor
jeg da just var, og ville skilles fra manden, thi siden han havde
begyndt at digte, var han blevet ren gal, drak og bankede hende. "Han
havde" sagde hun fortjent 11 Rdlr ved henrettelsen og fået 7 Rdlr for
en vise om en jordemoder der druknede sig, det var
jo ganske anderledes fortjent end ved nålen, men nu var der slet ikke
mere at skrive om, og dog var han lige gal. De blev dog ellers sammen
og skrædderen fik embede som borgerskabets velmeriterede trommeslager.
Hvis ikke andet er nævnt,
så er foto af Lars Bjørnsten Odense |