H.C.
Andersen og Jean-Jacques Rousseau
I løbet af
1700 tallet bliver barnet et mål for
det ideale menneske. Børnenes
stemmer høres dog aldrig i
Oplysningstiden (ca. 1680 – 1780 )
og man ser i litteraturen sjældent
børnene udvikle sig som hele
mennesker. Jean-Jacques Rousseau var
en af datidens afvigere, da han
ændrede dette syn på barnet og
lægger i begyndelsen af 1800’tallet
vægt på, at barnet bliver mere
synligt og at man forholder sig til
barndommen og ikke ser væk fra
barnets væsen og natur.
Interessen
fra digternes og malernes side for
barnet og barndommen skete som sagt
fra begyndelsen af 1800’tallet og
dette særlig i Tyskland og England.
I disse lande erkendte man at barnet
og barndommen er en vigtig del af
den menneskelige bevidsthed.
Tidligere
havde man den tanke, at et barns
karakter skulle udvikle sig gennem
en skrap disciplinering af barnets
krop og sjæl og at den naturlige og
sunde dømmekraft
hos barnet skulle prioriteres højere
end en boglig viden.
Rousseau lagde
stor vægt på barndommen, som en
periode i menneskets liv med
selvstændig og særlig stor værdi, da
barnet er tættest på naturtilstanden
i barndommen. ”Mennesket er godt af
naturen”, så derfor skal barnet have
den fornødne frihed så alle anlæg,
som naturen giver, kan udvikles. Lad
barnet se, røre ved alt sagde
Rousseau.
Rousseau har i det
pædagogiske tidsskrift ”Emilie” i
1762 gjort sig til talsmand for at
al opdragelse af barnet skal rette
sig mod barnets egen individuelle
natur og identitet og ikke følge de
voksnes normer.
Selvom der
er en tidsmæssig forskel mellem
Rousseau og H.C. Andersen på ca. 70
år, så er der mange lighedstræk i
deres filosofi om barnet. Rousseau
skrev i tidsskriftet ”Emilia”, at
han ville ønske, at en mand med
klogskab og dømmekraft engang ville
give menneskene en lærebog i,
hvordan man iagttager børn, fordi et
sådant skrift ville være af stor
betydning for menneskehedens
dannelse.
H.C.
Andersens mange eventyr er netop
sådan en ”lærebog” i, hvordan man
tager børnene alvorligt og
fremstiller barnet på dets egne
naturlige betingelser og måder og
lægger vægten på værdierne i
barndommen, som en del af menneskets
livsfase. Andersen gjorde op med
forestillingen om, hvad et eventyr
var og gjorde også op med det syn
der var fremherskende, at barndommen
ikke skulle indgå i litteraturen
endsige malerkunsten.
Dette syn
skabte Andersen mange kritikere, da
han begyndte at skrive og producere
eventyr for børn.
Vi
kan i H.C. Andersens eventyr se , at
der er mange, aktive og levende
børn, som indtager vigtige roller i
eventyrene. Andersen er dog ikke
alene om at forholde sig til barnet
også Charles Dickens beskæftiger sig
med barnets sociale og psykologiske
verden i bl.a. hans storby romaner
”Oliver Twist” og Nicholas Nickleby”
fra 1830’erne.
lb
Foto: Lars Bjørnsten
Odense |