Porcelænsfigurer
Tidligere i historien brugte almindelige
mennesker ikke porcelænsfigurer, som
udsmykning i hjemmet, da det har været
forbeholdt borgerskabet. Der har sandsynligvis
været et skarpt skel mellem arbejdere og
bønderne og borgerskabet. Den førstnævnte
gruppe havde ingen midler til at erhverve
sig sådanne ting og havde nok med at gøre
med at skaffe sig mad, tøj m.m. til dagen og
vejen.
|
|
Svane fra Den
Kongelige Porcelænsfabrik |
Svane udført
af marcipan fra Odense Marcipan
Se mere! |
Porcelænsfigurer,
fajancefigurer var i 18. hundrede tallet at
betragte , som et flot og godt håndværk, som
oftest blev udført af anonyme kunstnere. De var i
starten , at betragte som en et supplement
til bordopdækning i storstuen eller i
riddersalen. I starten lavede konditorne
disse figurer, men siden hen blev de lavet i
porcelæn . De indgik oftest som en
afslutning på måltidet i stil med nutidens
kransekagefigur eller overflødighedshorn.
Figurerne skulle tilfredsstille
borgerskabets krav og give udtryk for den
livsholdning og forestillingsverden, som de
havde. Porcelænsfigurerne, spisestel,
kaffestel, platter m.m. er for mange
mennesker i dag værdifulde samleobjekter
eller investeringsobjekter.
Den
Kongelige Danske Porcelænsfabrik blev i 1779
overtaget af Kongehuset. De tre bølgede
linier oven på hinanden er
porcelænsfabrikkens vartegn og symboliserer
Storebælt, Lillebælt og Øresund,
I dag er de tre store
københavnske porcelæns- og fajancefabrikker:
Den kongelige Porcelainsfabrik,
Fajancefabrikken Aluminia,
Porcelænsfabrikken Bing & Grøndahl sluttet
sammen i virksomheden
Royal Copenhagen
Til fremstilling af
porcelænsfigurerne blev anvendt
forskellige teknikker bl.a. underglasur,
overglasur . Frembruddet for dansk
porcelæn skete i 1888 på Den nordiske
Industri - Landbrugs- og Kunstudstilling i
København og i 1889 på Verdensudstillingen i
Paris, hvor den danske kunstindustri blev
kendt og produktionen kom i gang fra enkle vaser til
modellerede naturtro figurer byggende på de nye
teknikker
Porcelænsmalerne brugte en stor rigdom
af naturindtryk med ganske få farver i
forskellige nuancer. Den gennemgående farve var den
klassiske koboltblå farve. De naturalistiske
motiver skabte en tradition for de mange
naturtro porcelænsfigurer fra ca år 1900. I
starten var det små figurer senere
blev figurerne betydeligt større med et meget fortællende
indhold, således også fra H.C.Andersens
eventyr.
Mange af porcelænsfigurer fremstilles
stadigvæk i dag, hvor andre kun er lavet i
nogle få hundrede eksemplarer og er
samleobjekter for feinsmeckere.
I dag anvendes mange af figurer, som
udsmykning i de danske hjem og mange gange
er de udtryk for ”en historie”. F.eks. vil
det være oplagt at ”sygeplejersken” foræres
til en person , der har uddannet sig til det
job o.s.v. Dyrene kan symbolisere noget i
forhold til ens familienavn eller nogle
menneskelige egenskaber eller måske blot
fordi man godt kan lide netop den hund eller
fisk.
Lars Bjørnsten 16. juni 2007
|