Historien om
Bjørn Nørgaards og Lene Adler Petersens
keramiske frise på Holstebro Gymnasium
Se mere om
frisen her!
Hesteslagtningen, Borgere i
Holstebro, gobeliner til dronningen og nu
relieffer på vores gymnasium. Hvis der er ikke
er nogen klokker der ringer, kan vi fortælle at
manden bag dette er Bjørn Nørgaard ( født 1947).
Han blev i 1992
af Holstebro Gymnasiums rektor Hans Vangsgaard
bedt om at lave et relief til skolens vandrehal
(væggen overfor 2gburet). Han eller man kan sige
ham og hans kone Lene Adler Petersen sagde ja
til opgaven. Det har på mange måder været et
parløb for de to at skabe relieffet, da de
sammen har udtænkt mange af ideerne, tegnet
skitser og rentegninger sammen.
De accepterede
altså opgaven og begyndte på det projekt, om at
lave en frise på 24 meter i længden og 2,3
meter i højden. Siden da er der med et par års
mellemrum blevet opsat et nyt relief. Vi mødte
ham til en snak om reliefferne, kunst og
samfundet, og her kan i se hvad vi fik ud af
det.
Gymnasiet var
for kedeligt til mig, så jeg blev aldrig
ingeniør, som jeg først havde planlagt”. Bjørn
Nørgaards karakteristiske ansigt med hareskår og
skægstubbe, smiler lunt mod os og han retter på
brillerne han har sat op i panden. Umiddelbart
virker der jo til at være et stort spring mellem
det at være ingeniør og kunstner, men Bjørn N.
mener at videnskaben faktisk er det fag der
nærmer sig kunsten mest.
En
videnskabsmand kan heller ikke standse sit
arbejde pludseligt, det vigtige for ham er ikke
produktet, men de ideer der kommer sammen med
produktet”. Vores interview går på en måde
hurtigt væk fra at være et egentlig interview,
til mere at være et foredrag, hvor vi stiller
uddybende spørgsmål. Men det gør ikke noget, for
han er en fantastisk fortæller og inter… som
bare pokker. Vi føler os strakt godt tilrette i
hans selskab. Det havde Heidi og Simon allerede
fået færden af tidligere i dag, da de fik
fanget Bjørn N og hans håndværkere, og spurgt
til om de kunne få et interview. Bjørn N og hans
3 håndværkere sad og nød en pilsner, da aftalen
kom i hus.
Er det fedt?
Simon skubber gang i samtalen, efter vi har sat
os til rette i HF’ernes frokoststue, på det
aftalte tidspunkt. ”Ikke lige et udtryk jeg er
opdraget med… he…he…. Jeg har jo aldrig prøvet
andet og jeg har lavet kunst i 42 år. Nogen
gange er det rigtig fedt når det lykkedes og
rammer et gennembrud, nogen gange lykkedes det
ikke og er noget lort. Ligesom med alt andet
slags arbejde. Men det der forekommer når man er
kunstner, er at man selv tilrettelægger sin tid
og hvordan man arbejder. Hvis man administrere
det er det fint, det er jo fuldstændig
ustruktureret”
Og det har han
så vældig ret i, men det må da alligevel være
lidt ensformigt at lave sådan et langt relief,
skulle nogen umiddelbart synes?
”Nej , nu er der
jo gået 2 år imellem disse her på skolen, så jeg
har næsten glemt hvordan det var. Indenfor min
slags virksomhed, i forhold til andre
virksomheder, er jo at de ting jeg laver, altid
er prototyper, og kommer aldrig i produktion,
som de gør f.eks. på en fabrik. Der er jo kun
en’ af hver, og man skal hele tiden opfinde
noget nyt.”
Bjørn Nørgaard
er en mand med mange ideer. Og det er bestemt
ikke tilfældigt hvilke personligheder han har
valgt til dette kunstprojekt på skolen.
Foto: Bjørn
Nørgaard 2005
Personlighederne
Grundtvig, H.C. Andersen, Søren Kierkegaard og
Karen Blixen, er valgt med omhu. Bjørn Nørgaard
fortæller at han og hans kone i 1992 sad og
fandt på en masse ideer til hvem der skulle med
på relieffet, og deres grundide var faktisk at
der bare skulle repræsenteres så mange danske
digtere og forfattere som muligt, men grunden
til at de valgte at sortere i udvalget var som
han sagde. ”Men jeg kunne simpelthen ikke holde
tanken ud om at jeg skulle modellere alle de
hoveder. Så fik vi pludselig en kanon ide”.
Ideen var at
Bjørn Nørgaard og hans kone i stedet fandt frem
til, at vælge 4 personligheder, som alle var
verdensberømte, og alle fire havde udover deres
særegne kunst, et liv der var en historie i sig
selv og en del af deres forfatterskab. ”Man kan
langt fra sige at de var almindelige forfattere.
Udover det, så repræsenterer de også 4
forskellige genrer”. Bjørn Nørgaard uddyber
ivrigt: ”Grundtvig blev valgt fordi han er i en
hel særlig kategori for sig, da han hverken er
forfatter eller digter. H.C. Andersen var
eventyrdigter, Kierkegaard var filosof og Karen
Blixen var forfatter.
Efter en halv
times tid, hvor Oculus’ udsendte intenst har
lyttet til den lille mand, bevæger vi os op mod
de omtalte relieffer. Grunden til at Bjørn N.
himself i øjeblikket befinder sig på skolen er
at er ved at sætte det sidste og fuldførende del
af kunstværket, nemlig relieffet med Karen
Blixen. Men hvor stor en del af arbejdet
deltager Bjørn Nørregaard egentlig selv i ? ( Da
vi har bemærket at ingen af mændene i blåt
kansas outfit og med murerkasketter der har
lusket rundt ved reliefferne den sidste uges
tid, kan identificeres med kunstneren?)
Alle foto
ovenfor: Lars Bjørnsten 2005 og 2010
”Hele processen
foregår på den måde at jeg først laver skitser
og ideer, derefter laver jeg en 1:5 tegning, og
mine assistenter måler op til at lave en tegning
i 1:1 format, som jeg tegner. Denne tegning skal
tegnes op på plastic og det gør assistenterne.
Så slår assistenterne leret op og derefter
plastictegningen i 1:1 på leret, og så er det
mig der modellerer. Med hensyn til Karen Blixen
relieffet er det min kone der har tegnet det.
Efterfølgende er det også assistenterne der
tager ud og sætter det op!”
Så relieffet er
altså skabt inden det bliver sat op her på
skolen. Det er måske ikke alle der har studeret
reliefferne så grundigt som de kunne gøre, da de
alle er stopfyldt med detaljer og betydninger.
Hvis man lige stopper op i to minutter giver det
utroligt meget til forståelsen, men bonus er
selvfølgelig hvis man har en guide med som
kender kunstværket bedre end nogen anden, Bjørn
N. Nu da vi har muligheden er der et spørgsmål
som nok for mange står uopklaret: hvorfor er det
sidste relief med Karen Blixen ikke glaseret
ligesom de andre er det ? Til dette har Bjørn N.
at sige: ” det er vigtigt for mig at reliefferne
ikke har de samme udtryk, dette nøgne relief,
forstærker relieffernes forskellighed.
Betydningen med at relieffet er nøgent uden
glasur, er fordi det viser den nøgne
virkelighed, det sande.”
Men andre ting i
kunstværket kan uddybes lidt mere, som f. eks
stykkerne over dørene, som han forklarer er
lavet som allegorier: ” Man dyrkede dørstykker
meget tidligt , da kunsten i
1800-tallet hang sammen med arkitekturen. Dengang
var der mange malerier indfældet i væggene rundt
omkring, og over dørene var der som regel et
lille allegori. Allegori er et tidligt ord for
piktogram. Allegori betød noget, men det er
svært at læse disse i dag. F.eks et
bikubeallegori over døren betød en god
handelsmand, fordi i en bikube arbejder en bi
også på samme måde med at at samle sammen. Det
er sådan nogle allegorier vi har lavet her. Vi
har lavet slangen i paradiset med kundskabens
frugt fra bibelhistorien. Man hører næsten altid
kun om kundskabens frugt, men der var altså også
kærlighedens frugt. Et andet allegori er uglen,
som alle skoler havde engang, så jeg har også
taget den med på relieffet, og bogen uglen
holder er om "Nordens Mytologi". "Kun lommeuld
kommer af ingenting". Bjørn Nørgaard har
generelt mange inspirationskilder, der varierer
meget. Konkret kan vi nævne Henry Heerup, den
franske maler Matisse og da Bjørn N. lavede
relieffet til skolen her, tænkte han på en lang
gobelin af Jorn og
Pierre Wemaëre på Århus Statsgymnasium, som
vi desværre ikke kunne finde noget billede af.
For Bjørn
Nørgaard har 68'er oprøret stor betydning for de
religiøse symboler der er i hans kunst. for som
han fortæller, var oprøret, som han jo var en
del af "et opgør med modernismen som helt havde
droppet det religiøse aspekt med tankegangen om,
at alt som ikke var videnskabeligt, var overtro
og utopi. nu blev det hevet med ind igen. Folk
indså pludselig hvor meget det religiøse aspekt,
ligger til grunde som et dybt fundament for
vores kultur. Man kan måske sige at relieffet
ikke er en bestemt pågående eller
opsigtsvækkende kunstform, da man især på vores
skole går hurtigt forbi det, som enhver anden
mur. Hvorfor vælger Bjørn N. at skabe den form
for kunst"
Mine relieffer
er et eksisterende billede i modsætning til det
digitale medie som altid bevæger sig. Ved den
digitale kunst er publikum enormt passive, her
skal tilskuerne selv være med til at skabe
kunstværket. Ved et stillestående billede er der
ikke nogen der styrer. Og så er det at lave
relieffer en hel særlig måde indenfor
billedkunst. Et relief har en meget lille dybde,
så man må selv forestille sig en".
"Dette bedårende og bestående kunstværk er et
langtidsholdbart mærke på Holstebro Gymnasium.
Hurra for det! Og glæd jer til foredraget med
Bjørn N. , som rektor har lovet vi får at høre i
nærmere fremtid!"
Ovenstående er
fra: "Simon Falk, Heidi Jepsen & Ida
Lundø Madsen: ‘Oculus møder Bjørn Nørgaard’, Oculus, nr. 31, 2006, pp. 6-8"
Tak til Ida
Lundø Madsen fordi jeg måtte bruge materialet
fra Oculus
her på sitet.
Lars Bjørnsten 2010
Nedenstående billeder er fra
"Simon
Falk, Heidi Jepsen & Ida
Lundø Madsen: ‘Oculus møder Bjørn Nørgaard’, Oculus, nr. 31, 2006"
|
|
"Manden der skulle have været ingeniør" |
|