H.C. Andersen og børnene
Et godt
udgangspunkt for dette emne er
eventyret ” I børnestuen” fra 1865.
I børnestuen var der snak, latter og
pjat. Der førtes et hverdagssprog og
Andersen havde en fin
indlevelsesevne og var i stand til
at imitere forskellige naturlyde,
der var i eventyrene.
Foto: kb.dk 2002
Andersen læste
ikke eventyrene, men fortalte dem
til børnene og han var de
eventyrfigurer der var i eventyrene.
Når han fortalte sine eventyr var
der en god stemning, således at
børnene oplevede en helt anden,
underlig og vidunderlig
eventyrverden.
En af Andersens
nære venner Edvard Collin fortæller
i sin bog fra 1882 om Andersens
møder i børnestuen ”Talen gik
ustandselig, rigeligt udstyret med
de for Børnene bekjendte Talemaader,
og med Fagter som passede dertil.
Selv den tørreste Sætning gav han
Liv: han sagde ikke:” Børnene kom
paa Vognen og saa kjørte de ”,
men:”saa kom de paa Vognen, farvel
Far, farvel Mor, Pidsken smældede
smæk smæk, og væk foer de hei vil du
gaae”. Et meget levende og
fantasifuldt sprog. H.C. Andersen
var ikke kun god til fortællinger
men også til papirklip,
blomsterbinding, legetøj, spil, sang
og dukketeater. Han fik masser af
inspiration i sit samvær med børnene
og mange af oplevelserne blev siden
hen videreudviklet ved hans
skrivebord i arbejdsværelset.
Det er en
illusion at forestille sig at
Andersen ikke brød sig af børnene,
som eftertiden flere gange har
nævnt. I mange af hans eventyr
optræder naturlige og frie børn. Han
var han elsket af mange børn for sin
rare og naturlige måde og han var
altid parat til at fortælle et
eventyr i børnestuen.
lb |