H.C. Andersens
første eventyr
Andersen har
siden sin barndom fortalt eventyr og
senere i livet begyndte han også at
skrive og klippe. Først i 1830
prøvede han som eventyrdigter, at
udgive sin første digtsamling
”Digte” herunder det fynske
folkeeventyr ”Dødningen”
. Beskeden
til læserne var, at hvis man brød sig
om denne genre, så havde han mere af
samme slags.
I forordet til
’”Dødningen”. Et fyensk Folke
Eventyr fra 1830 hedder det: ”Som
Barn var det min største Glæde at
høre Eventyr, en stor Deel Staae
endnu ret levende i min Erindring,
og nogle af disse ere kun lidet
eller intet bekjendte; jeg har her
gjenfortalt et, og dersom jeg seer
det optaget med Bifald, vil jeg
saaledes behandle flere, og engang
levere en Cyklus af dansk
Folke-Eventyr”.
Endnu engang
ses vigtigheden for Andersen at
få tilbagemeldinger på sine litterære
værker, således at han kunne vurdere
om de skulle
udgives. H.C. Andersen fik ikke den
positive tilbagemelding han havde
ønsket sig og hvem kan forstå det i
dag! En negativ tilbagemelding var
der i ”Maanedsskrift for Litteratur”
og det var digteren Christian
Molbech. Hans negative holdning
skyldes at Andersen havde forfejlet
den episke tone, hvori sådanne
eventyr må fortælles var beskeden
fra Molbech. Desuden kan årsagen til
hans negativitet også skyldes, at
han selv forsøgte sig som både
fortæller og udgiver af eventyr og
at Andersen var en "konkurrent".
Udsigten fra
lejligheden i Nyhavn. H.C. Andersen
tegning
H.C. Andersen
var skuffet og først i 1835 blev der
igen udgivet eventyr. Andersen havde
brug for penge efter hjemkomsten fra
Italiensrejsen. Han var nu flyttet
ind i Nyhavn 20 hos Karen Sophie
Larsen , hvor der skulle betales
husleje og desuden havde Andersen
fået afslag på sin ansøgning til Det
Kongelige Bibliotek, så han var i
akut pengemangel.
Fra sin rejse til
Italien havde han masser af
dagbogsnotater, som skulle omdannes
til kunst, der kunne sælges. Andersen gik
derfor tiggergang til sin velgører
Jonas Collin i håb om at få penge
til husleje, tøj og støvler m.m.
Andersen havde fået antaget flere
stykker på Det kongelige Teater, men
desværre faldt pengene først efter
at stykkerne var blevet opført.
I 1835 havde
Andersen to bogudgivelser
”Improvisatoren og ” Eventyr,
fortalte for Børn”, men som så ofte
før, så var bogudgiveren ikke sikker
på salget af værkerne og var derfor
tilbageholden med at betale
honoraret til Andersen.
I august 1836
ændrede H.C. Andersens økonomiske
situation og havde de penge, der
skulle til for at leve og desuden kunne
han sætte penge i ”Sparekassen”.
Den 30-årige Andersen betalte sin
gæld til Jonas Collin.
Siden 1836
have H.C. Andersen penge nok til de
daglige fornødenheder og rejser og
efter sigende var H.C. Andersen
millionær, da han døde i 1875.
Det var
romanen O.T. samt teaterstykkerne
”Festen på Kenilworth” og ”Skilles
og mødes” der gav Andersen de første
penge og det var forlægger Reitzel
der havde fået et guldæg i sin rede.
H.C. Andersen var ikke klar over at
hans børneeventyr senere ville blive
den store succes og guldåre for både
Andersen og forlæggeren, som eftertiden
viste.
Det første
hefte af tre med ”Eventyr, fortalte
for Børn” udkom i maj 1835 og
indeholdt H.C. Andersens fire
første eventyr "Fyrtøjet", "Lille
Claus og store Claus", "Prinsessen
på Ærten" og "Den lille Idas
Blomster". Det andet hefte udkom i
december med eventyrene
”Tommelise”, ”Den uartige Dreng” og ”Rejsekammeraten”.
Digteren B.S.
Ingemann frarådede Andersen at
skrive flere af den slags historier
og derfor udkom det tredje hefte
først i 1839 med eventyrerne ”Den
lille Havfrue” og ” Kejserens nye
Klæder”
Tegning af "Den lille Havfrue"
Lorenz Froelich 1837.
Andersen havde
ændret eventyrgenren med disse
børneeventyr. Da Andersen første
eventyr var en realitet i 1830’erne
blev børn ikke taget alvorligt, man
respekterede ikke barnets egen
identitet, natur- følelses- og
fantasi liv.
Andersens nye
eventyrgenre blev betragtet som et
brud mod tidligere tiders
kunstarter. Hans eventyr bar præg af
fantasi, vildhed, primitivitet og
var hele tiden ukultiverede.
Andersens alt for friske og
ligefremme sprogbrug overskred en
helt nødvendig og belærende afstand
mellem de voksne og barnet, hvis
selvopfattelse kunne tage slemt
skade af en fortæller som Andersen,
der var så indforstået og jævnbyrdig
med børnene.
Eventyr skulle være et
led i datidens børneopdragelse og
håndhæve en magt, således som det
blev fremført i Dansk Litteratur-Tidende fra 1836. ” Børn
maa som sagt ikke gives Anledning
til i deres Forestillinger at sætte
sig på den høie Hest, eller blive
kritiske. Hvad der leveres dem bør
altid staae over den, og det er
ogsaa saadanne Ting, som de helst
ønske, at høre” i nutidens samfund
er det netop det modsatte synspunkt
der er gældende nemlig, at børn skal udfolde
fantasi og være kritiske overfor det
de læser, ser og hører.
Andersen havde
svært ved at finde forståelse for
sine eventyr i Danmark, men han
fortsætter udgivelserne af eventyr
sammen med digte, romaner og
dramaer. Inden rejsen til
Nærorienten blev det til 17 eventyr.
Udenfor Danmarks grænser i
Centraleuropa havde man et andet syn
på Andersens eventyr man erkendte at
Andersen form- og indholdsmæssige
fornyelse af litteraturen. Ingen har tidligere brugt barnet,
så radikalt i sin kunstneriske
udfoldelse som H.C. Andersen gjorde.
Barnet bliver handlekraftigt ved at
tænke, tale, føle, skabe og
fantasere. Vigtige værdier i ethvert
menneskets udvikling.
lb
Foto: Lars Bjørnsten
Odense |