H.C.
Andersen - Hans Christian Andersen eventyr
Vor
gamle Skolemester
Vor gamle Skolemester
var saa klog, vidste saa meget, især
Geographi og Historie; disse vidste han
at gjøre saa nemt for os Børn at lære.
Skolemesters Have var anlagt som et
heelt Danmarks Landkort; her stode Urter
og Blomster, som de bedst høre hjemme i
Landets Dele. "Hent mig Ærter!" sagde
han, og saa gik vi til det Bed der
forestillede Lolland. "Hent mig
Boghvede!" saa gik vi til det Bed som
viiste Fyen. Skovmærker plukkede vi paa
Langeland og den deilige blaa Genziana
vidste vi var at finde oppe ved Skagen.
Byerne vare ogsaa stillede op, men som
Postamenter. Her stod St. Knud med
Lindormen, det betød Odense; Absalon med
Bispestav betød Sorø; det lille Fartøi
med Aarer var Mærke for, her ligger
Aarhuus; vi lærte saaledes meget godt
Danmarks Geographi. Historie, ihvor vidt
udstrakt den end er, fik vi den dog nemt
og til at beholde.
Personer og Begivenheder komme altid
igjen, sagde Skolemester, der kan ligge
hundred Aar imellem, mange hundred Aar,
men saa har man Syn af de samme
Personer, kun i en anden Kjole, i en
anden Tid. Menneskene ligne hinanden
indeni, gjennem alle Tider, ligesom
Dyrene hver i sin Art er i samme Couleur
og Kjolesnit fra Verdens Skabelse og til
vore Dage.
Og saa fortalte Skolemester den
tusindaarige Historie om Bonden og hans
Søn, der vilde til Staden for at sælge
deres Æsel; først reed den Gamle og lod
Drengen gaae, saa sagde Folk, der rider
han og lader det stakkels Barn gaae; saa
lod han Drengen sætte sig op og gik
selv; da sagde Folk, hvor det er
taabeligt at lade den Dreng som har unge
Ben at gaae paa, ride og den gamle Mand
gaaer; saa satte de sig begge op paa
Æselet, men saa sagde Folk, hvor det dog
er syndigt at det stakkels Dyr skal
slæbe paa dem begge to, da steeg Fader
og Søn af, gik og trak Æselet, da loe
Folk og sagde, hvilke Narre at de gaae,
naar de have et Æsel at ride paa. "Det
er ikke mueligt at gjøre Folk tilfreds!"
sagde den Gamle, hvorledes man endogsaa
bærer sig ad, have de altid Noget at
kjævle over; det fortalte den indiske
Bramin Bidpai for over tusind Aar siden,
det passer endnu, og vil passe i alle
Tider!"
Skolemester fortalte om Vilhelm Tell
der maatte skyde et Æble af sin Søns
Hoved, men før han afskjød Pilen, gjemte
han paa sit Bryst en anden Piil til at
skyde i Brystet paa den onde Gesler der
kunde forlange en saa farlig Gjerning af
en Fader. Det var i Schweiz det skete,
men mange Aar forud var skeet lige det
selv samme i Danmark, med Palnatoke, han
maatte ogsaa skyde et Æble af sin Søns
Hoved og gjemte paa sit Bryst en anden
Piil for at hævne sig. Og meer end
tusind Aar endnu længer tilbage, blev
nedskrevet den samme Historie som hændet
i Ægypten. Een Historie og dog tre, det
samme kommer igjen. Hvad mærkeligt der
skeer i vor Levetid, vil skee igjen om
hundrede Aar, om tusinde Aar, det Gamle
bliver nyt, kommer igjen, men paa et
andet Sted, i et andet Folk, i andre
Skikkelser og dog det samme. Gjem det
Ene og husk det Andet, saa kan du din
Verdens Historie.
Du husker, sagde Skolemester,
Parabelen om den rige Mand der tog den
fattige Mands eneste Lam, den blev nu
fremsat for Kong David, og pegede paa
ham, senere paa andre og i Fremtiden paa
ny. Det er som en Hjelpetraad for
Hukommelsen til at trække flere
Begivenheder paa, forskjellige og dog de
samme. Man seer sig istand til at digte
frem i Tiden; det gjorde jeg forleden,
jeg tænkte paa den bibelske Samson som
har været og paa den poetiske Samson der
kan komme, tage Byens Porte paa sine
Skuldre, brydes med Løven og bringe
Honningen, slaae Philisterne med deres
eget Kjævebeen. Men saa kommer Tidens
Dalila, Frøken Modesmag, daarer ham,
fanger ham, klipper bort hans Styrke,
stikker hans Øine ud, og saa maa han i
Trædemølle, haanes af Philisterne, knuse
dem og sig selv. -
Man siger at Fremtids Musik er
kjedelig, Fremtids Historier, ere det
maaskee endnu mere, ja, Børn, saa vil
jeg ikke fortælle Eder flere - i Dag! -
Og saa fik vi Lov den Dag og det skal Du
nu ogsaa have kjære Læser! det beroer
paa dig om det skal - fortsættes.
|