I
Dagningen, i den røde Luft, skinner en
stor Stjerne, Morgenens klareste
Stjerne; dens Straale zittrer mod den
hvide Væg, som om den vilde der
nedskrive, hvad den veed at fortælle,
hvad den i Aartusinder saae her og der
paa vor omdreiende Jord.
Hør een af dens Historier.
Nu nyligt, dens nyligt er os
Mennesker for Aarhundreder siden, fulgte
mine Straaler en ung Kunstner; det var i
Pavestaten, i Verdensbyen Rom. Meget der
har i Tidernes Løb forandret sig, men
ikke saa hurtigt, som Menneskeskikkelsen
gaaer over fra Barn til Olding.
Keiserborgen var, som endnu i Dag,
Ruiner; Figentræet og Laurbærtræet voxte
mellem de omstyrtede Marmorsøiler og hen
over de ødelagte, med Guld i Væggen
prangende Badekamre; Colossæum var en
Ruin; Kirkeklokkerne ringede, Røgelsen
duftede, Processioner gik med Lys og
straalende Baldachiner gjennem Gaderne.
Der var kirkehelligt, og Kunsten var høi
og hellig. I Rom levede Verdens største
Maler Raphael; her levede Tidsalderens
første Billedhugger Michel Angelo; selv
Paven hyldede de To, beærede dem med
Besøg; Kunsten var erkjendt, hædret og
lønnet. Men ikke alt Stort og Dygtigt er
derfor seet og kjendt.
I en lille, snever Gade stod et
gammelt Huus, det havde engang været et
Tempel; her boede en ung Kunster; fattig
var han, ubekjendt var han; ja, han
havde jo nok unge Venner, ogsaa
Kunstnere, unge i Sind, i Haab og Tanke;
de sagde ham, at han var rig paa Talent
og Dygtighed, men han var en Nar, at han
aldrig selv kunde troe paa det. Han brød
jo altid itu, hvad han havde formet i
Leret, han blev aldrig tilfreds, fik
aldrig Noget færdigt, og det maa man,
for at det kan sees, erkjendes og skaffe
Penge.
"Du er en Drømmer!" sagde de, "og det
er din Ulykke! men det kommer af, at Du
ikke har levet endnu, ikke smagt Livet,
nydt det i store, sunde Drag, som det
skal nydes. I Ungdommen just, kan og
skal man gjøre Det og sig til Eet! see
den store Mester Raphael, som Paven
hædrer, og Verden beundrer, han tager
for sig af Vinen og Brødet!"
"Han spiser Bagerkonen med, den
nydelige Fornarina!" sagde Angelo, een
af de lystigste, unge Venner.
Ja, de sagde Alle saa Meget, efter
deres Ungdom og Forstand. De vilde have
den unge Kunstner med paa Lystighed, paa
Vildskab, Galskab kan det ogsaa kaldes;
og dertil følte han ogsaa i Øieblikke
Lyst; hans Blod var varmt, Phantasien
stærk; han kunde slaae med ind i den
lystige Tale, lee høit med de Andre; og
dog, Det de kaldte "Raphaels muntre
Liv", sank hen for ham som Morgentaagen,
saae han den Guds Glands, der lyste ud
fra den store Mesters Billeder; og stod
han i Vaticanet foran
Skjønhedsskikkelserne, Mestre for
Aartusinder siden havde formet af
Marmorblokken, da svulmede hans Bryst,
han følte i sig Noget saa høit, saa
helligt, opløftende, stort og godt, og
han ønskede at skabe, at meisle ud af
Marmorblokken saadanne Skikkelser. Han
vilde give et Billede af, hvad der svang
sig fra hans Hjerte op mod det
Uendelige, men hvorledes, og i hvilken
Skikkelse. Det bløde Leer bøiede sig i
Skjønhedsformer for hans Fingre, men
Dagen efter, som altid, brød han itu,
hvad han havde skabt.
En Dag gik han forbi eet af de rige
Paladser, af hvilke Rom har mange, han
standsede der ved den store, aabne
Indgangsport, og saae billedsmykkede
Buegange omslutte en lille Have, der var
overfyldt af de skjønneste Roser. Store,
hvide Callaer med deres grønne, saftige
Blade skøde op i Marmorkummen, hvor det
klare Vand pladskede; og her forbi
svævede en Skikkelse, en ung Pige,
Datteren af dette fyrstelige Huus; saa
fiin, saa let, saa deilig! saaledes
havde han ingen Qvinde seet, jo! malet
af Raphael, malet som Psyche, i eet af
Roms Paladser. Ja, der var hun malet,
her gik hun levende.
I hans Tanke og Hjerte var hun
levende; og han gik hjem i sin fattige
Stue og formede i Leret Psyche; det var
den rige, unge Romerinde, den
adelsbaarne Qvinde; og for første Gang
saae han tilfreds paa sit Værk. Det
havde Betydning, det var hende. Og
Vennerne, som saae det, jublede høit i
Glæde; dette Arbeide var en Aabenbarelse
af hans Kunstner-Storhed, den, de havde
forud erkjendt, Verden skulde nu
erkjende den.
Leret er vel kjødfuldt og levende,
men det har ikke Marmorets Hvidhed og
Varighed; i Marmorblokken maatte Psychen
her faae Liv, og det kostbare Stykke
Marmor havde han; det laae allerede i
mange Aar, som Forældrenes Eiendom, i
Gaarden; Flaskeskaar, Finochi Top,
Levninger af Artiskokker dyngede sig hen
over og tilsølede det, men indeni var
det som Bjergets Snee; herfra skulde
Psychen løfte sig.
En Dag traf det sig saa, ja, den
klare Stjerne fortæller Intet derom, den
saae det ikke, men vi vide det: et
fornemt romersk Selskab kom i den snevre,
ringe Gade. Vognen holdt noget derfra,
Selskabet kom for at see den unge
Kunstners Arbeide, ved et Tilfælde havde
det hørt derom. Og hvem vare de fornemme
Besøgende. Stakkels unge Mand! altfor
lykkelige unge Mand, kunde han ogsaa
kaldes. Den unge Pige selv, stod her i
Stuen, og med hvilket Smiil, da hendes
Fader sagde de Ord: "Det er jo Dig
lyslevende!" det Smiil kan ikke formes,
det Blik kan ikke gjengives, det
forunderlige Blik, hvormed hun saae paa
den unge Kunstner, det var et Blik som
løftede, adlede og - knuste.
"Psychen maa fuldføres i Marmor!"
sagde den rige Herre. Og det var Livsens
Ord for det døde Leer og for den tunge
Marmorblok, som det var Livsens Ord for
den betagne unge Mand. "Naar Arbeidet er
fuldført, kjøber jeg det!" sagde den
fyrstelige Herre.
Det var som en ny Tid rullede op i
det fattige Værksted; Liv og Munterhed
lyste derinde, Travlhed blev der. Den
lysende Morgenstjerne saae, hvorledes
Arbeidet skred frem. Leret selv var
blevet som beaandet, fra hun var her,
det bøiede sig i forhøiet Skjønhed til
de kjendte Træk.
"Nu veed jeg, hvad Livet er!" jublede
han, "det er Kjærlighed! det er
Opløftelse i det Herlige, Henrykkelse i
det Skjønne! hvad Vennerne kalde Liv og
Nyden, er Forkrænkelse, er Bobler i den
gjærende Bærme, ikke den rene, himmelske
Alterviin, Indvielsen i Livet!"
Marmorblokken blev reist, Meislen hug
store Stykker bort; der blev maalt, sat
Punkter og Mærker, det Haandværksmæssige
gjort, til lidt efter lidt Stenen blev
Legeme, Skjønhedsskikkelse, Psychen,
deilig som Guds Billede i den unge
Qvinde. Den tunge Steen blev svævende,
dandsende, luftiglet, en yndig Psyche,
med Smilet, himmelsk uskyldigt, som det
havde speilet sig i den unge
Billedhuggers Hjerte.
Stjernen i den rosenfarvede Morgen
saae det og forstod tilvisse, hvad der
rørte sig hos den unge Mand, forstod den
vexlende Farve paa hans Kinder, Blinket
fra hans Øine, idet han skabte, gjengav,
hvad Gud havde givet.
"Du er en Mester, som hine i
Grækernes Tid!" sagde de henrykte
Venner. "Snart vil hele Verden beundre
din Psyche!"
"Min Psyche!" gjentog han. "Min! ja,
det maa hun være! ogsaa jeg er Kunstner,
som hine store Henfarne! Gud har forundt
mig Naadegaven, løftet mig høit, som den
Adelsbaarne!"
Og han sank paa sine Knæ, græd i Tak
til Gud - og glemte igjen ham for hende,
for hendes Billed i Marmor,
Psyche-Skikkelsen, der stod, som skaaren
af Snee, rødmende i Morgensolen.
I Virkeligheden skulde han see hende,
den Levende, Svævende, hende, hvis Ord
klang som Musik. I det rige Palads kunde
han bringe Efterretningen om, at
Marmor-Psychen var fuldført. Han kom
derind, gik gjennem den aabne Gaard,
hvor Vandet pladskede fra Delphinerne i
Marmorkummen, hvor Callaerne blomstrede
og de friske Roser vældede frem. Han
traadte ind i den store, høie Forhal,
hvis Vægge og Loft prangede i Farver med
Vaabenmærker og Billeder. Pyntede
Tjenere, stolte, kneisende som Kaneheste
med Bjælder, gik op og ned, Nogle havde
ogsaa strakt sig magelige, overmodige
paa de udskaarne Træbænke; de syntes
Husets Herrer. Han sagde sit Ærende og
blev nu ført op ad den blanke
Marmortrappes bløde Tæpper. Statuer
stode paa begge Sider; han kom gjennem
rige Stuer med Billeder og skinnende
Mosaikgulve. Den Pragt og Glands gjorde
Aandedraget noget tungt, men snart igjen
blev det let; den gamle fyrstelige Herre
modtog ham saa mildt, næsten hjerteligt,
og da de havde talt, bad han ham ved
Afskeden at træde over til den unge
Signora, hun vilde ogsaa see ham.
Tjenerne førte ham gjennem pragtfulde
Stuer og Sale til hendes Kammer, hvor
hun var Pragten og Herligheden
Hun talte til ham; intet Miserere,
ingen Kirkesang havde mere kunnet smelte
Hjertet, løfte Sjælen. Han greb hendes
Haand, trykkede den til sine Læber;
ingen Rose er saa blød, men der gik en
Ild fra denne Rose, en Ild igjennem ham,
en Opløftelse; der fløi Ord fra hans
Tunge, han vidste det ikke selv; veed
Krateret, at det kaster glødende Lava?
Han sagde hende sin Kjærlighed. Hun stod
overrasket, fornærmet, stolt, og med en
Haan, ja, et Udtryk, som havde hun
pludselig berørt den vaade, klamme Frø;
hendes Kinder rødmede, Læberne bleve
blege; hendes Øine vare Ild, og dog
sorte, som Nattens Mulm.
"Afsindige!" sagde hun. "Bort! ned!"
og hun vendte ham Ryggen.
Skjønhedsansigtet havde et Udtryk af
hiint forstenende Ansigt med
Slangehaarene.
Som en synkende, livløs Ting kom han
ned paa Gaden, som en Søvngænger naaede
han hjem og opvaagnede i Raseri og
Smerte, greb sin Hammer, løftede den
høit i Veiret og vilde sønderslaae det
smukke Marmorbilled; men i sin Tilstand
mærkede han ikke, at Vennen Angelo stod
tæt ved ham, greb ham med kraftigt Tag i
Armen.
"Er Du bleven gal? hvad har Du for?"
De brødes med hinanden; Angelo var
stærkere, og med dybe Aandetræ kastede
den unge Kunstner sig ned over en Stol.
"Hvad er der skeet?" spurgte Angelo.
"Tag Dig dog sammen! tal!"
Men hvad kunde han tale? Hvad kunde
han sige. Og da Angelo ikke kunde faae
fat i Taletraaden, lod han den være
gjemt.
"Du faaer tykt Blod i det evige
Drømmeri! vær dog Menneske, som vi
Andre, og lev ikke i Idealer, saa
knækker man over! faae Dig en lille Ruus
af Vinen, saa sover Du deiligt ovenpaa!
lad en smuk Pige være din Doctor! Pigen
fra Campagnen er deilig, som Prindsessen
i Marmorslottet, Begge ere Evadøttre og
ikke at skjelne fra hinanden i Paradiis!
Følg Du din Angelo! Din Engel er jeg,
Livsens Engel! Der kommer en Tid, Du
bliver gammel, Legemet falder sammen, og
saa en smuk Solskinsdag, naar Alting
leer og jubler, ligger Du som et vissent
Straa, der ikke mere groer! jeg troer
ikke, hvad Præsterne sige, at der er et
Liv bag Graven! det er en smuk
Indbildninger, men i Virkeligheden! kom
med! bliv Menneske!"
Og han drog ham med sig, han kunde
det i dette Øieblik; der var en Ild i
den unge Kunstners Blod, en Forandring i
hans Sjæl, en Trang efter at rive sig
løs fra alt det Gamle, alt Det, han var
vant til, rive sig ud af sit eget gamle
Jeg, og han fulgte i Dag Angelo.
I en Udkant af Rom laae et af
Kunstnere besøgt Osterie, bygget ind i
Ruinen af et gammelt Badekammer; de
store, gule Citroner hang mellem det
mørke, glindsende Løv og dækkede en Deel
af de gamle, rødgule Mure; Osteriet var
en dyb Hvælving, næsten som en Hule ind
i Ruinen; en Lampe brændte derinde foran
Madonna-Billedet; en stor Ild blussede
paa Skorstenen, her blev stegt, kogt og
braset; udenfor, under Citron- og
Laurbærtræer, stode et Par dækkede
Borde.
lystigt og jublende bleve de To
modtagne af Vennerne; Lidt spiste man,
Meget drak man, det gav Munterhed;
sjunget blev der og spillet Guitar;
Saltarello klang, og den lystige Dands
begyndte. Et Par unge Romerpiger,
Modeller for de unge Kunstnere, traadte
med i Dandsen, blandede sig med i
Lystigheden; to nydelige Bacchantinder!
ja, de havde ikke Psyche-Skikkelse, vare
ikke fine, smukke Roser, men friske,
kraftige, blussende Nelliker.
Hvor var det varmt paa denne Dag,
varmt selv ved Solnedgang; Ild i Blodet,
Ild i Luften, Ild i hvert et Blik.
Luften svømmede i Guld og Roser, Livet
var Guld og Roser.
"Nu endelig engang er Du med! lad Dig
bære af Strømmen om Dig og i Dig!"
"Aldrig før var jeg saa sund og
glad!" sagde den unge Kunstner. "Du har
Ret, I have Alle Ret, jeg var en Nar, en
Drømmer, Mennesket hører til
Virkeligheden og ikke til Phantasien!"
Med Sang og klingende Guitarrer drog
de unge Mænd i den klare, stjernelyse
Aften fra Osteriet gjennem Smaagaderne;
de to blussende Nelliker, Campagnens
Døttre, vare med i Toget.
I Angelos Stue, mellem omstrøede
Skizzer, henslængte Foglietter og
glødende, yppige Billeder, klang
Stemmerne mere dæmpede, men ikke mindre
ildfulde; paa Gulvet laae i Tegning
mangt et Blad, Campagnens Døttre i
vexlende, kraftig Deilighed saa lig, og
dog vare de selv langt skjønnere. Den
sexarmede Lampestage lod alle sine Væger
brænde og lyse; og indenfra brændte og
lyste frem Menneskeskikkelsen som
Guddom.
"Apollo! Jupiter! ind i Eders Himmel
og Herlighed løftes jeg! det er som
Livsens Blomst i dette Minut sprang ud i
mit Hjerte!"
Ja, den sprang ud - knækkede, faldt,
og en bedøvende, hæslig Dunst hvivlede
ud, blendede Synet, bedøvede Tankerne,
Sandsernes Fyrværkeri slukkedes, og det
blev mørkt.
Han naaede sit Hjem, satte sig paa
sin Seng, samlede sig. "Fy!" klang det
fra hans egen Mund, fra hans
Hjertegrund. "Elendige! bort! ned -!" Og
han drog et Suk saa smertefuldt.
"Bort! ned!" disse hendes Ord, den
levende Psyches Ord lød i hans Bryst,
lød fra hans Læber. Han heldede sit
Hoved til Puderne, uklar blev Tanken, og
han sov.
I Dagningen foer han op, samlede sig
paany. Hvad var det? Havde han drømt det
Hele? drømt hendes Ord, Besøget i
Osteriet, Aftenen med Campagnens
purpurrøde Nelliker? - Nei, Alt var
Virkeligheden, den han ikke før havde
kjendt.
I den purpurfarvede Luft skinnede den
klare Stjerne, dens Straale faldt paa
ham og Marmor-Psychen, han selv zittrede
ved at betragte Uforkrænkelighedens
Billede, ureent var hans Blik, syntes
han. Klædet kastede han hen over den,
endnu engang berørte han det for at
afsløre Skikkelsen, men han kunde ikke
betragte sit Værk.
Stille, mørk, rullet i sig selv, sad
han den lange Dag, ikke fornam han, hvad
der rørte sig udenfor, Ingen vidste,
hvad der rørte sig indenfor i dette
Menneskehjerte.
Der gik Dage, der gik Uger; Nætterne
vare de længste. Den blinkende Stjerne
saae ham en Morgen bleg, feberskjælvende,
reise sig fra Sengen, gaae hen til
Marmorbilledet, løfte Klædet tilside,
see med et Blik saa smerteligt, saa
inderligt paa sit Værk og derpaa, næsten
segnende under Vægten, slæbe Statuen ud
i Haven. Der var en forfalden, udtørret
Brønd, et Hul kunde det kaldes, i det
sænkede han Psychen, kastede Jord hen
over den, smed Qvas og Nelder over den
friske Gravning.
"Bort! ned!" var den korte Gravtale.
Stjernen saae det fra den rosenrøde
Luft og zittrede i to tunge Taarer paa
den unge Mands dødblege Kinder, han, den
Febersyge, - den Dødsyge, kaldte de ham
paa Sygeleiet.
Klosterbroderen Ignatius kom som Ven
og Læge, kom med Religionens Trøsteord,
talte om Kirkens Fred og Lykke,
Menneskenes Synd, Naaden og Freden i
Gud.
Og Ordene faldt som varme Solstraaler
paa den vaade, gjærende Grund; den
dampede, og løftede Taageskyer,
Tankebilleder, Billeder, som havde deres
Virkelighed; og fra disse svømmende Øer
saae han ned over Menneskelivet:
Feilgreb, Skuffelser var det, havde det
været for ham. Kunsten var en
Troldqvinde, der bar os ind i
Forfængelighed, ind i jordiske Lyster.
Falske vare vi mod os selv, falske mod
vore Venner, falske mod Gud. Slangen
talte altid i os: "smag og Du skal blive
som Gud!"
Nu først syntes han at have forstaaet
sig, fundet Veien til Sandheden og
Freden. I Kirken var Guds Lys og
Klarhed, i Munkecellen den Ro, hvor
Mennesketræet kunde voxe op gjennem
Evigheden.
Broder Ignatius støttede hans Tanke,
og Beslutningen stod fast. Et
Verdensbarn blev en Kirkens Tjener, den
unge Kunstner gav Afkald paa Verden, gik
i Kloster.
Hvor kjærligt, hvor glad hilsedes han
af Brødrene; hvor søndagsfestlig var
Indvielsen. Gud, syntes han, var i
Kirkens Solskin, straalede i det fra de
hellige Billeder og fra det blanke Kors.
Og da han nu i Aftenstunden, ved
Solnedgang, stod i sin lille Celle og
aabnede Vinduet, saae ud over det gamle
Rom, de sønderbrudte Templer, det
mægtige, men døde, Colossæum, saae det i
Foraarstiden, da Akasierne blomstrede,
det Evigtgrønne var friskt, Roserne
mylrede frem, Citroner og Oranger
skinnede, Palmerne viftede, følte han
sig greben og opfyldt, som aldrig før.
Den aabne, stille Campagne strakte sig
mod de blaanende, sneebedækkede Bjerge,
de syntes malede paa Luften; Alt
sammensmeltende, aandende Fred og
Skjønhed, saa svømmende, saa drømmende,
- en Drøm det Hele!
Ja, en Drøm var Verden her, og
Drømmen raader i Timer og kan komme
igjen i Timer, men Klosterlivet er et
Liv af Aaringer, lange, mange.
Indenfra kommer Meget, der gjør
Mennesket ureent, maatte han sande! hvad
var det for Flammer, der stundom
gjennemblussede ham? Hvad var det for et
Væld af det Onde, Det, som han ikke
vilde, der bestandigt vældede frem. Han
straffede sit Legeme, men indenfra kom
det Onde. Hvad var det for en Aandens
Deel i ham, der saa smidig, som Slangen,
bøiede sig om sig selv og krøb med hans
Samvittighed ind under Alkjærlighedens
Kaabe og trøstede: de Hellige bede for
os, Moderen beder for os, Jesus selv har
givet sit Blod for os, Moderen beder for
os, Jesus selv har givet sit Blod for
os. Var det Barnesind eller Ungdoms
lette Sind, der gjorde, at han gav sig
hen i Naaden og syntes at føle sig
løftet ved den, løftet over saa Mange;
thi han havde jo stødt fra sig Verdens
Forfængelighed, han var en Kirkens Søn.
En Dag, efter mange Aar, mødte han
Angelo, der kjendte ham.
"Menneske!" sagde han, "ja, det er
Dig! Er Du nu lykkelig? - Du har syndet
mod Gud og kastet hans Naadegave fra
Dig, forspildt din Sendelse i denne
Verden. Læs Parablen om de betroede
Penge! den Mester som fortalte den, han
gav Sandhed! Hvad har Du nu vundet og
fundet! Laver Du Dig ikke et Drømmeliv!
laver Dig en Religion efter dit Hoved,
som de nok Alle gjøre det. Om nu Alt var
en Drøm, en Phantasie, smukke Tanker
kun!"
"Viig fra mig, Satan!" sagde Munken
og gik fra Angelo.
"Der er en Djævel, en personlig
Djævel! jeg saae ham i Dag!" mumlede
Munken. "Jeg rakte ham engang en Finger,
han greb min hele Haand -! Nei", sukkede
han, "i mig selv er det Onde, og i dette
Menneske er det Onde, men han knuges
ikke af det, han gaaer med opreist
Pande, har sin Velværen; - og jeg griber
efter min Velværen i Religionens Trøst
-! om den kun var Trøst! om Alt her, som
Verden, jeg slap, var smukke Tanker kun!
Bedrag, som de røde Aftenskyers
Deilighed er det, som det bølgeblaanende
Skjønne ide fjerne Bjerge! nærved ere de
anderledes! Evighed, Du er som det
store, uendelige, blikstille Ocean, der
vinker, kalder, fylder os med Anelser,
og stige vi derudm da synke vi, vi
forsvinde, - døe, - høre op at være til!
- Bedrag! bort! ned!"
Og uden Taarer, sjunken i sig selv,
sad han paa sit haarde Leie, knælende -
for hvem? Steenkorset, der sad i Muren?
Nei, Vanen lod Legemet synke i denne
Bøining.
Jo dybere han saae ind i sig selv,
desmørkere syntes det ham. "Intet
derinde, Intet derude! forspildt dette
Liv!" Og denne Tankesneebold rullede,
voxte, knuste ham - slettede ham ud.
"Ingen tør jeg betroe om den nagende
Orm herinde! min Hemmelighed er min
Fange, slipper jeg den, er jeg dens!"
Og Gudskraften i ham led og stred.
"Herre! Herre!" udbrød han i sin
Fortvivlelse, "vær barmhjertig, giv mig
Tro! - Din Naadegave kastede jeg fra
mig, min Sendelse i denne Verden! jeg
manglede Kraften, Du gav mig den ikke.
Udødeligheden, Psychen i mit Bryst, -
bort, ned! - begraves skal den som hiin
Psyche, mit bedste Livsblink! - aldrig
opstaaer den af Graven!"
Stjernen i den rosenrøde Luft lyste,
Stjernen, der tilvisse skal udslukkes og
henveires, medens Sjælene leve og lyse;
dens zittrende Straale faldt paa den
hvide Væg, men ingen Skrift satte den
der om Herligheden i Gud, om Naaden, om
Alkjærligheden, den der klinger i den
Troendes Bryst.
"Psychen herinde aldrig døe! - Leve i
Bevidsthed? - kan det Ufattelige skee? -
Ja! ja! ufattelig er mit Jeg. Ufattelig
Du, o Herre! hele din Verden ufattelig!
- et Underværk af Magt, Herlighed -
Kjærlighed!" -
Hans Øine lyste, hans Øine brast.
Kirkeklokkens Klang var den sidste Lyd
over ham, den Døde; og han kom i Jord,
hentet fra Jerusalem, blandet med Støv
af fromme Døde.
Efter Aaringer toges Beenraden frem,
som de døde Munkes før ham, den iførtes
den brune Kutte, fik en Perlesnor i
Haanden og stilledes i Niche af
Menneskeknogler, som de fandtes her i
Klostrets Begravelse. Og Solen skinnede
udenfor, og Røgelsen duftede derinde,
Messerne læstes.
Aaringer gik.
Knogler og Been faldt fra hinanden,
mellem hinanden; Dødninghoveder
stilledes op, de dannede en heel Kirkens
ydre Muur; der stod ogsaa hans i det
brændende Solskin, der vare saa mange,
mange Døde, Ingen kjendte nu Navnene paa
dem, heller ikke paa ham. Og see, i
Solskinnet rørte sig noget Levende inde
i de to Øiehuler, hvad var det! et
broget Fiirbeen sprang derinde i den
hule Pandeskal, smuttede ud og ind af de
tomme, store Øiehuler. Den var nu Livet
derinde i det Hoved, hvor eengang de
store Tanker, lyse Drømme, Kjærlighed
til Kunsten og det Herlige havde løftet
sig, hvorfra hede Taarer vare trillede,
og hvor Haabet levede for en
Udødelighed. Fiirbenet sprang,
forsvandt; Pandeskallen smuldrede, blev
Støv i Støvet.
Det var Aarhundreder efter. Den klare
Stjerne skinnede uforandret, klar og
stor, som i Aartusinder, Luften lyste i
Rødt, frisk som Roser, blussende som
Blod.
Hvor eengang var en snever Gader med
Levninger af et gammelt Tempel, laae nu
ud til Pladsen et Nonnekloster; her i
Haven blev gravet en Grav, en ung Nonne
var død og skulde i denne Morgenstund
sænkes i Jorden. Spaden stødte mod en
Steen; blendende hvid skinnede den; det
hvide Marmor var at see, det rundede sig
til en Skulder, den kom mere frem;
forsigtigere førtes Spaden; et
Qvindehoved blev at see, -
Sommerfuglevinger. Fra Graven, hvori den
unge Nonne skulde nedlægges, løftede man
i den rosenrøde, blussende Morgen en
deilig Psycheskikkelse, meislet af det
hvide Marmor. "Hvor er den deilig!
fuldendt, et Kunstværk fra den bedste
Tid!" sagde man. Hvo kunde være
Mesteren? Ingen vidste det, Ingen
kjendte ham uden den klare i Aartusinder
lysende Stjerne; den kjendte hans
Jordlivs Gang, hans Prøve, hans Svaghed,
hans dette: "kun Mennesket!" - men det
var dødt, veiret hen, som Støvet maa og
skal, men Udbyttet af hans bedste
Stræben, det Herligste, som viste det
Guddommelige i ham, Psychen, der aldrig
døer, der overstraaler Eftermælet,
Blinket fra den her paa Jorden, selv
dette blev her, blev seet, erkjendt,
beundret og elsket.
Den klare Morgenstjerne i den
rosenfarvede Luft sendte sin blinkende
Straale paa Psychen og paa de
Lyksaligheds Smiil om Mund og i Øie hos
de Beundrende, der saae Sjælen meislet
af Marmorblokken.
Hvad Jordisk er, veires hen,
forglemmes, kun Stjernen i det Uendelige
veed det. Hvad Himmelsk er, straaler
selv i Eftermælet, og naar Eftermælet
slukkes - da lever endnu Psychen!