Du
skulde have kjendt Moster! hun var
yndig! ja, det vil sige, hun var slet
ikke yndig, som man forstaaer ved at
være yndig, men hun var sød og rar,
morsom paa sin Maade, rigtig til at
snakke om, naar der skal snakkes og
gjøres lystig over En, hun var til at
sætte lige ind i en Komedie, og det ene
og alene fordi hun levede for
Komediehuset og hvad der rører sig
derinde. Hun var saa hæderlig, men Agent
Fab, som Moster kaldte Flab, kaldte
hende komediegal.
"Theatret er min Skolegang!" sagde
hun, "min Kundskabs Kilde, derfra har
jeg min opfriskede Bibelhistorier:
"Moses", "Joseph og hans Brødre", det er
nu Operaer! Jeg har fra Theatret min
Verdenshistorie, Geographi og
Menneskekundskab! Jeg kjender fra de
franske Stykker Pariserlivet - slibrigt,
men høist interessant! hvor har jeg
grædt over "Familien Riquebourg", at den
Mand skal drikke sig ihjel for at hun
kan faae den unge Kjæreste! - Ja hvor
mange Taarer har jeg dog grædt i de
halvtredsindstyve Aar, jeg har havt
abonneret!"
Moster kjendte hvert Theaterstykke,
hver Coulisse, hver Person, der traadte
op eller havde traadt op. Hun levede kun
rigtig i de ni Komedie-Maaneder.
Sommertiden uden Sommer-Skuespil var en
Tid, der gjorde hende gammel, medens en
Komedieaften, der trak ud over Midnat,
var en Forlængelse af Livet. Hun talte
ikke som andre Folk: "nu faae vi Foraar,
Storken er kommen!" "der staaer i Avisen
om de første Jordbær." Hun derimod
forkyndte Efteraarets Komme. "Har De
seet, nu er Theaterlogerne til Auction,
nu begynde Forestillingerne?"
Hun regnede en Bopæls Værd og gode
Beliggenhed efter hvor nær den laae
Theatret. Det var hende en Sorg af
forlade det lille Stræde bag Theatret og
flytte hen i den store Gade lidt længere
derfra og der boe i et Huus, hvor hun
ikke havde Gjenboer.
"Hjemme maa mit Vindue være min
Theater-Loge! man kan da ikke sidde og
gaae op i sig selv, Mennesker maa man
dog see! men nu boer jeg, som jeg var
flyttet ud paa Landet. Vil jeg see
Mennesker, maa jeg gaae ud i mit Kjøkken
og sætte mig op paa Vasken, kun der har
jeg Gjenboer. Nei, da jeg boede i mit
Stræde, der kunde jeg see lige ind til
Hørkræmmerens, og saa havde jeg kun tre
hundrede Skridt til Theatret, nu har jeg
tre tusinde Garder-Skridt."
Moster kunde være syg, men i hvor
ilde hun befandt sig, forsømte hun dog
ikke Komedien. Hendes Læge forordnede,
at hun en Aften skulde have Suurdeig
under Fødderne, hun gjorde som han
sagde, men kjørte hen i Theatret og sad
her med Suurdeig under Fødderne. Var hun
død der, det vilde have fornøiet hende.
Thorvaldsen døde i Theatret, det kaldte
hun "salig Død".
Hun kunde tilvisse ikke tænke sig
Himmeriges Rige uden at der ogsaa maatte
være et Theater; det var jo ikke lovet
os, men det var dog at tænke; at de
mange udmærkede Skuespillere og
Skuespillerinder, der vare gaaede forud,
maatte have en fortsat Virkekreds.
Moster havde sin electriske Traad fra
Theatret til sin Stue; Telegrammet kom
hver Søndag til Kaffe. Hendes electriske
Traad var "Hr. Sivertsen ved
Theater-Maskineriet". Ham, der gav
Signalerne til op og ned, ind og ud med
Tæpper og Coulisser.
Af ham fik hun forud en kort og
fyndig Anmeldelse af Stykkerne.
Shakspeares "Stormen" kaldte han
"forbandet Tøi! der er saa Meget at
stille op, og saa begynder det med Vand
til første Coulisse!" det vilde sige,
saa langt frem gik de rullende Bølger.
Stod derimod gjennem alle fem Acter een
og sammme Stue-Decoration, saa sagde
han, det var fornuftigt og velskrevet,
det var et Hvilestykke, det spillede sig
selv uden Opstilling.
I tidligere Tid, som Moster kaldte
Tiden for nogle og tredive Aar tilbage,
var hun og nysnævnte Hr. Sivertsen
yngre; han var allerede da ved
Maskineriet og, som hun kaldte ham,
hendes "Velgjører". Det var nemlig i den
Tid Skik at ved Aftenens Forestilling
paa Stadens eneste og store Theater, kom
ogsaa Tilskuere paa Loftet; hver
Maskinkarl havde en Plads eller to at
raade over. Der var tidt propfuldt og
meget fiint Selskab, man sagde, at der
havde været baade Generalinder og
Commerceraadiner: det var saa
interessant at see ned bag Coulisserne
og vide hvorledes de Mennesker gik og
stode, naar Tæppet var nede.
Moster havde flere Gange været der,
baade til Tragedier og Balletter, thi de
Stykker, hvori det største Personale
traadte op, vare de interessanteste fra
Loftet. Man sad saa temmeligt i Mørke
deroppe, de Fleste havde Aftensmad med;
engang faldt tre Æbler og et Lag
Smørrebrød med Rullepølse lige ned i
Ugolinos Fængsel, hvor Mennesket skulde
døe af Sult, og saa blev der et Griin af
Publicum. Den Rullepølse var en af de
vægtigste Grunde, hvorfor den høie
Direction lod Tilskuerpladsen paa Loftet
aldeles gaae ind.
"Men jeg var der syv og tredive
Gange!" sagde Moster, "og det glemmer
jeg aldrig Hr. Sivertsen."
Det var netop sidste Aften at Loftet
stod aabent for Publicum, da spilledes
"Salomons Dom", Moster huskede det saa
godt; hun havde, ved sin Velgjører Hr.
Sivertsen, skaffet Agent Fab
Adgangs-Billet, uagtet han ikke
fortjente det, da han stedse gjorde
Narrestreger med Theatret og talede paa
Dril; men hun havde nu skaffet ham
derop. Han vilde see Komedie-Tøiet paa
Vrangen, det var hans egne Ord og de
lignede ham, sagde Moster.
Og han saae "Salomons Dom" fra oven
og faldt isøvn; man skulde sandelig troe,
at han var kommen fra en stor Middag med
mange Skaaler. Han sov og blev lukket
inde, sad og sov i den mørke Nat paa
Theaterloftet, og da han vaagnede,
fortalte han, men Moster troede ham
ikke: Salomons Dom var ude, alle Lamper
og Lys vare ude, alle Mennesker ude,
oppe og nede; men saa begyndte først den
rigtige Komedie "Nachspielet", der var
det artigste, sagde Agenten. Der kom Liv
i Tøiet! det var ikke Salomons Dom der
blev givet, nei det var Dommedag paa
Theatret. Og Alt det havde Agent Fab den
Frækhed at vilde bilde Moster ind; det
var Tak fordi hun havde skaffet ham paa
Loftet.
Hvad fortalte da Agenten, ja det var
løierligt nok at høre, men der laae
Ondskab og Dril paa Bunden.
"Det saae mørkt ud deroppe!" sagde
Agenten, "men saa begyndte Troldtøiet,
stor Forestilling: "Dommedag paa
Theatret". Controleurerne stode ved
Dørene, og hver Tilskuer maatte vise sin
aandelige Skudsmaalsbog, om han turde
komme ind med løse Hænder eller med
bundne, med Mundkurv eller uden
Mundkurv. Herskaber, der kom for silde,
naar allerede Forestillingen var
begyndt, ligesaa unge Mennesker, der jo
umuligt altid kunne passe Tiden, bleve
tøirede udenfor, fik Filtsaaler under
Fødderne til at gaae ind med ved næste
Acts Begyndelse, dertil Mundkurv. Og saa
begyndte Dommedag paa Theatret!"
"Bare Ondskab, som Vorherre ikke
kjender til!" sagde Moster.
Maleren skulde, vilde han ind i
Himlen, gaae op ad en Trappe, han selv
havde malet, men som intet Menneske
kunde skræve op ad. Det var jo kun en
Forsyndelse imod Perspectivet. Alle de
Planter og Bygninger, Maskinmesteren med
stor Uleilighed havde stillet i Lande,
hvor de ikke hørte hjemme, skulde det
arme Menneske flytte til rette Sted og
det før Hanegal, vilde han ind i Himlen.
Hr. Fab skulde bare see at han selv
kunde komme derind; og hvad han fortalte
om Personalet, baade i Komedien og
Tragedien, i Sang og i Dands, var nu det
Sorteste af Hr. Fab, Flab! han fortjente
ikke at komme paa Loftet, Moster vilde
ikke tage hans Ord i sin Mund. Det var
nedskrevet det Hele, havde han sagt,
Flaben! det skulde komme i Trykken, naar
han var død og borte, før ikke; han
vilde ikke flaaes.
Moster havde kun eengang været i
Angest og Vaande i sit
Lyksaligheds-Tempel, Theatret. Det var
en Vinterdag, en af de Dage, hvor man
har Dag to Timer og Graat. Det var en
Kulde og en Snee, men i Theatret skulde
Moster; de gav "Herman von Unna", dertil
en lille Opera og en stor Ballet, en
Prolog og en Epilog; det vilde vare ud
paa Natten. Moster maatte derhen; hendes
Logerende havde laant hende et Par
Kanestøvler med Laaddent baade ud og
ind; de naaede hende op om Benene.
Hun kom i Theatret, hun kom i Logen;
Støvlerne vare varme, hun beholdt dem
paa. Med Eet blev der raabt Brand; der
kom Røg fra en Coulisse, der kom Røg fra
Loftet; der blev en frygtelig
Bestyrtelse. Folk stormede ud; Moster
var den Sidste i Logen, - "anden Etage
til Venstre, der tage Decorationerne sig
bedst ud!" sagde hun, "de stilles altid
til at sees smukkest fra den kongelige
Side!" - Moster vilde ud, de foran hende
smækkede i Angest og Ubetænksomhed Døren
i; der sad Moster, ud kunde hun ikke
komme, ind ikke heller; det vil sige ind
i Naboens Loge, Gelænderet var for høit.
Hun raabte, Ingen hørte, hun saae ned i
Etagen under sig, den var tom, den var
lav, den var nær ved; Moster følte sig i
Angesten saa ung og let; hun vilde
springe ned, fik ogsaa det ene Been over
Rækværket, det andet fra Bænken; der sad
hun til Hest, vel draperet, med sit
blommede Skjørt, med et langt Been heelt
svævende ude, et Been med en uhyre
Kanestøvle; det var et Syn at see! og da
det blev seet, blev ogsaa Moster hørt,
og frelst for at brænde inde, for
Theatret brændte ikke.
Det var den meest mindeværdige Aften
i hendes Liv, sagde hun og var glad
over, at hun ikke havde kunnet see sig
selv, thi saa var hun død af Blussel.
Hendes Velgjører ved Maskineriet, Hr.
Sivertsen, kom stadig hver Søndag til
hende, men der var lang Tid fra Søndag
til Søndag; i den senere Tid havde hun
derfor midt i Ugen et lille Barn "til
Levning", det vil sige til at nyde hvad
der den Dag blev tilovers fra Middagen.
Det var et lille Barn fra Balletten, der
ogsaa trængte til Mad. Den Lille traadte
op baade som Alf og som Page; det
sværeste Parti var som Bagbeen til Løven
i "Tryllefløiten", men hun voxte til
Forbeen i Løven; det fik hun rigtignok
kun tre Mark for, Bagbenene gave een
Rigsdaler, men der maatte hun gaae
krumbøiet og savne den friske Luft. Det
var meget interessant at vide, meente
Moster.
Hun havde fortjent at leve saalænge
Theatret stod, men det holdt hun dog
ikke ud; heller ikke døde hun der, men
skikkeligt og honnet i sin egen Seng;
hendes sidste Ord vare iøvrigt ganske
betydningsfulde, hun spurgte: "hvad
spille de imorgen?"
Efter hendes Død var der nok omtrent
fem hundrede Rigsdaler; vi slutte fra
Renterne, som ere tyve Rigsdaler. Dem
havde Moster bestemt til et Legat for en
værdig gammel Jomfru uden Familie; de
skulde anvendes aarlig til at abonnere
en Plads i anden Etage, venstre Side og
om Løverdagen, for saa gav man de bedste
Stykker. Der var kun een Forpligtelse
for Den, som nød godt af Legatet, hver
Løverdag skulde hun i Theatret tænke paa
Moster, der laae i sin Grav.
Det var Mosters Religion.