I
Byen Florents, ikke langt fra piazza del
granduca løber en lille Tværgade, jeg
troer den kaldes porta rossa; i denne,
foran en Slags Bazar, hvor der sælges
Grønt, ligger et konstigt vel udarbeidet
Metalsviin; det friske, klare Vand
risler ud af Munden paa Dyret, der af
Ælde er ganske sortgrønt, kun Trynen
skinner, som om den var poleret blank,
og det er den ogsaa af de mange hundrede
Børn og fattige Folk, der tage fat paa
den med Hænderne og sætte deres Mund til
Dyrets, for at drikke. Det er et heelt
Billede, at see det velformede Dyr blive
omfavnet af en smuk, halvnøgen Dreng,
der sætter sin friske Mund til dets
Tryne.
Enhver, som kommer til Florents,
finder nok Stedet, han behøver kun at
spørge den første Tigger, han seer, om
Metalsvinet, og han vil finde det.
Det var en sildig Vinteraften,
Bjergene laae med Snee, men det var
Maaneskin, og Maaneskin i Italien giver
en Belysning, der er ligesaa god som en
mørk Vinterdag i Norden, ja den er
bedre, thi Luften skinner, Luften
opløfter, mens i Norden det kolde, graae
Bly-Tag trykker os til Jorden, den
kolde, vaade Jord, der engang skal
trykke vor Kiste.
Henne i Hertugens Slotshave, under
Piniens Tag, hvor tusinde Roser blomstre
ved Vintertid, havde en lille, pjaltet
Dreng siddet den hele Dag, en Dreng, der
kunde være Billedet paa Italien, saa
smuk, saa leende og dog saa lidende; han
var sulten og tørstig,, Ingen gav ham en
Skilling, og da det blev mørkt og Haven
skulde lukkes, jog Portneren ham bort.
Længe stod han drømmende paa Broen over
Floden Arno og saae paa Stjernerne, der
blinkede i Vandet mellem ham og den
prægtige Marmorbro.
Han tog Veien hen til Metalsvinet,
knælede halv ned, slog sine Arme om dets
Hals, satte sin lille Mund til dets
skinnende Tryne og drak i store Drag det
friske Vand. Tæt ved laae nogle
Salatblade og et Par Kastanier, det blev
hans Aftensmad. Der var ikke et Menneske
paa Gaden; han var ganske ene, han satte
sig paa Metalsvinets Ryg lænede sig
forover, saa hans lille, lokkede Hoved
hvilte paa Dyrets, og før han selv
vidste det, sov han ind.
Det var Midnat, Metalsvinet rørte
sig, han hørte, at det sagde ganske
tydeligt: "du lille Dreng, hold Dig
fast, thi nu løber jeg!" og saa løb det
med ham; det var et løierligt Ridt. -
Først kom de paa piazza del granduca; og
Metalhesten, som bar Hertugens Statue,
vrinskede høit; de brogede Vaaben paa
det gamle Raadhuus skinnede som
transparente Billeder, og Michel Angelos
David svingede sin Slynge; det var et
selsomt Liv, som rørte sig!
Metalgrupperne med Perseus og med
Sabinerindernes Rov stode kun altfor
levende; et Døds-Skrig fra dem gik over
den prægtige, eensomme Plads.
Ved palazzo degli Uffizi, i
Buegangen, hvor Adelen samles til
Carnevals-Glæde, standsede Metalsvinet.
"Hold Dig fast!" sagde Dyret, "hold
Dig fast, thi nu gaaer det op ad
Trappen!" Den Lille sagde ikke endnu et
Ord, halv skjælvede han, halv var han
lyksalig.
De traadte ind i et langt Gallerie,
han kjendte det godt, han havde været
her før; Væggene prangede med Malerier,
her stode Statuer og Buster, alle i det
skjønneste Lys, ligesom om det var Dag,
men prægtigst var det, da Døren til et
af Sideværelserne gik op; ja denne
Herlighed her huskede den Lille; dog i
denne Nat var Alt i sin skjønneste
Glands.
Her stod en nøgen, deilig Qvinde, saa
smuk, som kun Naturen og Marmorets
største Mester kunde forme hende; hun
bevægede de smukke Lemmer, Delphiner
sprang ved hendes Fod, Udødelighed lyste
ud af hendes Øie. Verden kalder hende
den medicæiske Venus. Paa hver Side af
hende prangede Marmorstatuer, deilige
Mænd; den ene hvæssede Sværdet, Sliberen
kaldes han; de brydende Gladiatorer
udgjorde den anden Gruppe; Sværdet
hvæssedes, Kæmperne brødes for
Skjønheds-Gudinden.
Drengen var som blendet af al den
Glands; Væggene straalede i Farver, og
Alt var Liv og Bevægelse der. Fordoblet
viste sig Billedet af Venus, den
jordiske Venus, saa svulmende og
ildfuld, som Titian havde seet hende. To
deilige Qvinders Billeder; de skjønne,
ubeslørede Lemmer strakte sig paa de
bløde Hynder, Brystet hævede sig og
Hovedet bevægede sig, saa at de rige
Lokker faldt ned om de runde Skuldre,
medens de mørke Øine udtalte glødende
Tanker; men ingen af alle Billederne
vovede dog at træde heelt ud af Rammen.
Skjønheds-Gudinden selv, Gladiatorerne
og Sliberen bleve paa deres Plads, thi
Glorien, som straalede fra Madonna,
Jesus og Johannes, bandt dem. De hellige
Billeder vare ikke Billeder længer, de
vare de Hellige selv.
Hvilken Glands og hvilken Skjønhed
fra Sal til Sal! og den Lille saae dem
Alle; Metalsvinet gik jo Skridt for
Skridt gjennem al den Pragt og
Herlighed. Det ene Skue fortrængte det
andet, kun eet Billede fæstede sig ret i
Tanken, og meest ved de glade, lykkelige
Børn, som vare derpaa, den Lille havde
engang i Daglys nikket til dem.
Mange vandre vist dette Billede let
forbi, og dog omslutter det en Skat af
Poesie: det er Christus, som stiger ned
i Underverdenen, men det er ei de Piinte,
man seer om ham, nei, det er
Hedningerne; Florentineren Angiolo
Bronzino har malet dette Billede; meest
herligt er Udtrykket af Børnenes Vished
om, at de skulle i Himlen; to Smaa
omfavne allerede hinanden, een Lille
rækker Haanden til en Anden nedenfor og
peger paa sig selv, som om han sagde:
"Jeg skal i Himlen!" alle Ældre staae
uvisse, haabende, eller bøie sig ydmygt
bedende for den Herre Jesus.
Paa dette Billede saae Drengen længer
end paa noget andet; Metalsvinet hvilte
stille foran det; et sagte Suk blev
hørt; kom det fra Billedet eller fra
Dyrets Bryst? Drengen løftede Haanden ud
mod de smilende Børn; - da jog Dyret
afsted med ham, afsted gjennem den aabne
Forsal.
"Tak og Velsignelse, du deilige Dyr!"
sagde den lille Dreng og klappede
Metalsvinet, der bums! sprang ned ad
Trappen med ham.
"Tak og Velsignelse selv!" sagde
Metalsvinet, "jeg har hjulpet Dig og Du
har hjulpet mig, thi kun med et
uskyldigt Barn paa min Ryg faaer jeg
Kræfter til at løbe! ja seer Du, jeg tør
endogsaa gaae ind under Straalen af
Lampen foran Madonnabilledet. Jeg kan
bære Dig hen overalt, kun ikke ind i
Kirken! men udenfor den, naar Du er hos
mig, kan jeg see ind ad den aabne Dør!
stig ikke ned af min Ryg, gjør Du det,
da ligger jeg død, som Du seer mig om
Dagen være det i Gaden porta rossa!"
"Jeg bliver hos Dig, mit velsignede
Dyr!" sagde den Lille, og saa gik det i
susende Flugt gjennem Florents's Gader,
ud til Pladsen foran Kirken Santa Croce.
Den store Fløidør sprang op, Lysene
straalede fra Alteret, gjennem Kirken,
ud paa den eensomme Plads.
En selsom Lysglands strømmede ud fra
et Grav-Monument i den venstre Sidegang,
tusinde bevægelige Stjerner dannede
ligesom en Glorie om det. Et Vaabenmærke
prangede paa Graven, en rød Stige i blaa
Grund, den syntes at gløde som Ild. Det
var Galilæis Grav, det er et simpelt
Monument, men den røde Stige i den blaae
Grund er et betydningsfuldt Vaabenmærke,
det er som det var Konstens eget, thi
her gaaer altid Veien opad paa en
gloende Stige, men til Himlen. Alle
Aandens Propheter gaae til Himlen som
Propheten Elias.
I Kirkens Gang til Høire syntes hver
Billedstøtte paa de rige Sarkophager at
have faaet Liv. Her stod Michel Angelo,
der Dante med Laurbærkrands om Panden;
Alfieri, Machiavelli, Side ved Side
hvile her disse Stormænd, Italiens
Stolthed. Det er en prægtig Kirke, langt
skjønnere, om ikke saa stor, som
Florents's Marmor-Domkirke.
Det var som om Marmorklæderne rørte
sig, som om de store Skikkelser end mere
hævede deres Hoved og skuede i Natten,
under Sang og Toner, op mod det brogede,
straalende Alter, hvor hvidklædte Drenge
svingede gyldne Røgelsekar; den stærke
Duft strømmede fra Kirken ud paa den
aabne Plads.
Drengen strakte sin Haand ud mod
Lys-Glandsen, og i samme Nu foer
Metalsvinet afsted; han maatte knuge sig
fast til det, Vinden susede om hans
Øren, han hørte Kirkeporten knage paa
Hængslerne, idet den lukkedes, men
idetsamme syntes Bevidstheden at forlade
ham, han følte en iisnende Kulde - og
slog Øinene op.
Det var Morgen, han sad, halv gleden
ned af Metalsvinet, der stod, hvor det
altid pleiede at staae, i Gaden porta
rossa.
Frygt og Angest opfyldte Drengen ved
Tanken om hende, han kaldte Moder, hun
som havde igaar sendt ham ud og sagt, at
han skulde skaffe Penge, ingen havde
han; sulten og tørstig var han; endnu
engang tog han Metalsvinet om Halsen,
kyssede det paa Trynen, nikkede til det
og vandrede saa afsted, til en af de
snevreste Gader, kun bred nok for et
velpakket Æsel. En stor, jernbeslaaet
Dør stod halv paa Klem, her gik han op
ad en muret Trappe førte herfra til
Gaarden, hvor fra Brønden store
Jerntraade vare trukne til alle Husets
Etager, og den ene Vandspand svævede ved
Siden af den anden, medens Tridsen peb
og Spanden dandsede i Luften, saa Vandet
kladskede ned i Gaarden. Atter gik det
op ad en forfalden, muret Trappe; - to
Matroser, det var Russere, sprang
lystigt ned og havde nær stødt den
stakkels Dreng omkuld. De kom fra deres
natlige Lystighed. En ikke ung, men
stærkbygget Qvindeskikkelse, med et
kraftigt, sort Haar, fulgte. "Hvad har
Du hjem?" sagde hun til Drengen.
"Vær ikke vred!" bad han, "jeg fik
Intet, slet Intet!" - og han greb i
Moderens Kjole, som om han vilde kysse
paa den; de traadte ind i Kamret: det
ville vi ikke beskrive; kun saa Meget
skal siges, at der stod en Hankekrukke
med Kul-Ild, marito, som den kaldes,
denne tog hun paa sin Arm, varmede
Fingrene, og puffede Drengen med Albuen.
"Jo vist har Du Penge!" sagde hun. -
Barnet græd, hun stødte til ham med
Foden, han jamrede høit; - "vil Du tie,
eller jeg slaaer dit skraalende Hoved
itu!" sagde hun og svang Ildpotten, som
hun holdt i Haanden, Drengen dukkede ned
til Jorden med et Skrig. Da traadte
Nabokonen ind ad Døren, ogsaa hun havde
sin marito paa Armen. "Felicita! Hvad
gjør Du ved Barnet?"
"Barnet er mit!" svarede Felicita.
"Jeg kan myrde det om jeg vil, og Dig
med, Gianina!" og hun svingede sin
Ildpotte; den Anden hævede sin parerende
i Veiret, og begge Potterne foer imod
hinanden, saa Skaarene, Ilden og Asken
fløi omkring i Værelset; - - men Drengen
var i samme Nu ude af Døren, over
Gaarden og ude af Huset. Det arme Barn
løb, saa han tilsidst ei kunde drage
Aande; han standsede ved Kirken Santa
Croce, Kirken, hvis store Dør sidste Nat
havde aabnet sig for ham, og han gik
derind. Alt straalede; han knælede ved
den første Grav til Høire, det var
Michel Angelos, og snart hulkede han
høit. Folk kom og gik, Messen blev læst,
Ingen brød sig om Drengen; kun en
gammelagtig Borger standsede, saae paa
ham og gik saa bort ligesom de Andre.
Sult og Tørst plagede den Lille, han
var ganske afmægtig og syg; han krøb hen
i Krogen mellem Væggen og
Marmormonumentet og faldt i Søvn. Det
var henimod Aften, da han vaagnede igjen
ved at Een ruskede i ham, han foer op,
og den samme gamle Borger stod foran
ham.
"Er Du syg? Hvor hører Du hjemme? Har
Du været her den hele Dag?" var et Par
af de mange Spørgsmaal, den Gamle gjorde
ham; de bleve besvarede, og den gamle
Mand tog ham med sig til et lille Huus
tæt ved i en af Sidegaderne; det var et
Handskemagerværksted, de traadte ind i;
Konen sad nok saa flittig og syede, da
de kom; en lille, hvid Bologneser,
klippet saa tæt, at man kunde see den
rosenrøde Hud, hoppede paa Bordet, og
sprang for den lille Dreng.
"De uskyldige Sjæle kjende hinanden,"
sagde Konen og klappede Hunden og
Drengen. Denne fik at spise og at drikke
hos de gode Folk, og de sagde, han
skulde have Lov til at blive der Natten
over; næste Dag vilde Fader Giuseppe
tale med hans Moder. Han fik en lille,
fattig Seng; men den var kongelig
prægtig for ham, der tidt maatte sove
paa det haarde Steengulv; han sov saa
godt og drømte om de rige Billeder og om
Metalsvinet.
Fader Giuseppe gik ud næste Morgen,
og det arme Barn var ikke saa glad
derved, thi han vidste, at denne Gaaen
ud var for at bringe ham til hans Moder,
og han græd og kyssede den lille, vevre
Hund, og Konen nikkede til dem begge To.
-
Og hvad Besked bragte Fader Giuseppe;
han talte meget med sin Kone, og hun
nikkede og klappede Drengen. "Det er et
deiligt Barn!" sagde hun. "Hvor kan han
blive en kjøn Handskemager, ligesom Du
var! og Fingre har han, saa fine og
bøielige. Madonna har bestemt ham til at
være Handskemager!"
Og Drengen blev der i Huset, og Konen
lærte ham selv at sye; han spiste godt,
han sov godt, han blev munter og han
begyndte at drille Bellissima, og det
hed den lille Hund; Konen truede med
Fingrene, skjændte og var vred, og det
gik Drengen til Hjerte; tankefuld sad
han i sit lille Kammer, det vendte ud
til Gaden, der blev tørret Skind
derinde; tykke Jernstænger vare for
Vinduerne, han kunde ikke sove,
Metalsvinet var i hans Tanke, og
pludselig hørte han udenfor: "Kladsk,
kladsk!" jo, det var bestemt det! han
sprang hen til Vinduet, men der var
Intet at see, det var alt forbi.
"Hjelp Signore at bære hans
Farvekasse!" sagde Madamen om Morgenen
til Drengen, idet den unge Nabo,
Maleren, kom selv slæbende med denne og
et stort, sammenrullet Lærred; Barnet
tog Kassen, fulgte efter Maleren, og de
toge Vei til Galleriet, gik op ad den
samme Trappe, han kjendte godt fra hiin
Nat, han red paa Metalsvinet; han
kjendte Statuer og Billeder, den deilige
Marmor-Venus og de, som levede i Farver;
han gjensaae Guds Moder, Jesus og
Johannes.
Nu stode de stille foran Maleriet af
Bronzino, hvor Christus stiger ned i
Underverdenen og Børnene rundt om smile
i sød Forvisning om Himlen; det fattige
Barn smilte ogsaa, thi han var her i sin
Himmel.
"Ja gaa nu hjem!" sagde Maleren til
ham, da han allerede havde staaet saa
længe, at Denne havde reist sit
Staffelie.
"Tør jeg see Eder male?" sagde
Drengen. "Tør jeg see, hvorledes I faaer
Billedet herover paa det hvide Stykke?"
-
"Nu maler jeg ikke!" svarede Manden
og tog sit Sortkridt frem, hurtigt
bevægede Haanden sig, Øiet maalte det
store Billede, og uagtet det kun var en
tynd Streg, der kom, stod Christus dog
svævende, som paa det farvede Billede.
"Men saa gaa dog!" sagde Maleren, og
Drengen vandrede stille hjemad, satte
sig op paa Bordet og - lærte at sye
Handsker.
Men den hele Dag vare Tankerne i
Billedsalen, og derfor stak han sig i
Fingrene, bar sig keitet ad, men
drillede heller ikke Bellissima. Da det
blev Aften og Gadedøren just stod aaben,
listede han sig udenfor; det var koldt
men stjernelyst, saa smukt og klart; han
vandrede afsted gjennem Gaderne hvor der
allerede var stille, og snart stod han
foran Metalsvinet; han bøiede sig ned
over det, kyssede dets blanke Tryne, og
satte sig paa dets Ryg; "du velsignede
Dyr," sagde han, "hvor jeg har længtes
efter Dig! vi maae i Nat ride en Tour."
Metalsvinet laae ubevægeligt, og det
friske Væld sprudlede fra Munden. Den
Lille sad som Rytter, da trak Nogen ham
i Klæderne; han saae til Siden,
Bellissima, den lille, nøgen klippede
Bellissima var det. Hunden var smuttet
med ud af Huset og havde fulgt den
Lille, uden at Denne mærkede det.
Bellissima bjæffede, som om den vilde
sige, seer Du jeg er med, hvorfor sætter
Du Dig her? Ingen gloende Drage kunde
have forfærdet Drengen mere, end den
lille Hund paa dette Sted. Bellissima
paa Gaden og det uden at være klædt paa,
som den gamle Moder kaldte det; hvad
vilde der blive af. Hunden kom aldrig ud
ved Vintertid, uden at den iførtes et
lille Faareskind, der var klippet og
syet til den. Skindet kunde bindes med
et rødt Baand fast om Halsen, der var
Sløife og Bjælde ved, og ligeledes
bandtes det under Bugen. Hunden saae
næsten ud som et lille Kid, naar den ved
Vintertid i denne Habit fik Lov at
trippe ud med Signora. Bellissima var
med og ikke klædt paa; hvad vilde der
blive af. Alle Phantasier vare
forsvundne, dog kyssede Drengen
Metalsvinet, tog Bellissima paa Armen,
Dyret rystede af Kulde, og derfor løb
Drengen, alt hvad han kunde.
"Hvad løber Du der med!" raabte to
Gensdarmer, han mødte, og Bellissima
gjøede. "Hvor har Du stjaalet den smukke
Hund?" spurgte de og toge den fra ham.
"O giv mig den igjen!" jamrede
Drengen.
"Har Du ikke stjaalet den, da kan Du
sige hjemme, at Hunden kan hentes paa
Vagten," og de nævnte Stedet og gik med
Bellissima.
Det var en Nød og Jammer. Han vidste
ikke, om han skulde springe i Arno,
eller gaae hjem og tilstaae Alt. De
vilde vist slaae ham ihjel, tænkte han.
"Men jeg vil gjerne slaaes ihjel; jeg
vil døe, saa kommer jeg til Jesus og
Madonna!" og han gik hjem, meest for at
blive slaaet ihjel.
Døren var lukket, han kunde ikke naae
Hammeren, der var Ingen paa Gaden, men
en Steen laae løs, og med den dundrede
han paa; "hvem er det!" raabte de
indenfor. -
"Det er mig!" sagde han, "Bellissima
er borte! luk mig op og slaae mig saa
ihjel!"
Der blev en Forskrækkelse, især hos
Madamen, for den arme Bellissima; hun
saae strax til Væggen, hvor Hundens
Drapperi skulde hænge, det lille
Faareskind hang der.
"Bellissima paa Vagten!" raabte hun
ganske høit; "du onde Barn! Hvor har Du
faaet ham ud! Han fryser ihjel! Det fine
Dyr hos de grove Soldater!"
Og Fatter maatte strax afsted! Konen
jamrede og Drengen græd; alle Folk i
Huset kom sammen, Maleren med; han tog
Drengen mellem sine Knæe, spurgte ham
ud, og i Stumper og Stykker fik han den
hele Historie om Metalsvinet og om
Galleriet; det var ikke godt at forstaae,
Maleren trøstede den Lille, talte godt
for den Gamle, men hun blev ikke
tilfreds før Fatter kom med Bellissima,
der havde været mellem Soldater; der var
en Glæde,og Maleren klappede den
stakkels Dreng, og gav ham en Haandfuld
Billeder.
O det var prægtige Stykker, komiske
Hoveder! men fremfor Alt, det var
lyslevende Metalsvinet selv. O, Intet
kunde være herligere! ved et Par Streger
stod det paa Papiret og selv Huset bag
ved var antydet.
"Hvo der dog kunde tegne og male! saa
kunde man faae den hele Verden til sig!"
Næste Dag, i det første eensomme
Øieblik, greb den Lille Blyanten, og paa
den hvide Side af et af Billederne
forsøgte han at gjengive Tegningen af
Metalsvinet, og det lykkedes! lidt
skjevt, lidt op og ned, eet Been tykt,
et andet tyndt, men det var dog til at
forstaae, selv jublede han derover!
Blyanten vilde kun ikke ret gaae saa
lige, som den skulde, mærkede han nok;
men næste Dag stod der et Metalsviin ved
Siden af det andet, og det var hundrede
Gange bedre; det tredie var saa godt, at
Enhver kunde kjende det.
Men det gik daarligt med
Handskesyningen, det gik langsomt med
By-Ærenderne; thi Metalsvinet havde nu
lært ham, at alle Billeder maatte kunne
overføres paa Papiret, og Staden
Florents er en heel Billedbog, naar man
vil blade op i den. Der staaer paa
piazza della Trinitê en slank Søile og
øverst paa denne staaer Retfærdighedens
Gudinde med tilbundne Øine og Vægtskaal;
snart stod hun paa Papiret, og det var
Handskemagerens lille Dreng, som havde
sat hende der. Billed-Samlingen voxte,
men Alt i den var endnu døde Ting; da
hoppede en Dag Bellissima foran ham; "staa
stille!" sagde han, "saa skal Du blive
deilig, og komme med i mine Billeder!"
men Bellissima vilde ikke staae stille,
saa maatte han bindes; Hoved og Hale
blev bunden, den bjæffede og gjorde
Spring, Snoren maatte strammes; da kom
Signora.
"Du ugudelige Dreng! det arme Dyr!"
var Alt, hvad hun fik sagt, og hun
stødte Drengen til Side, sparkede ham
med sin Fod, viste ham ud af sit Huus;
han, der var det utaknemmeligste Skarn,
det ugudeligste Barn; og grædende
kyssede hun sin lille, halvqvalte
Bellissima.
Maleren kom idetsamme op ad Trappen
og - - her er Vendepunket i Historien.
1834 var i Academia delle arte en
Udstilling i Florents; to Malerier
opstillede ved Siden af hinanden samlede
en Mængde Tilskuere. Paa det mindste
Maleri var fremstillet en lille lystig
Dreng, der sad og tegnede; til Model
havde han en lille hvid, tæt klippet
Mops, men Dyret vilde ikke staae stille
og var derfor bundet med Seglgarn og det
baade ved Hoved og ved Hale; der var et
Liv og en Sandhed deri, som maatte
tiltale Enhver. Maleren var, fortalte
man, en ung Florentiner, der skulde være
funden paa Gaden som lille Barn,
ogdragen af en gammel Handskemager, han
havde selv lært sig at tegne; en nu
berømt Maler havde opdaget dette Talent,
da Drengen engang skulde jages bort,
fordi han havde bundet Madamens Yndling,
den lille Mops, og gjort denne til
Model.
Handskemagerdrengen var bleven en
stor Maler, det viste dette Billede, det
viste især det større ved Siden; her var
kun een eneste Figur, en pjaltet, deilig
Dreng, der sad og sov paa Gaden, han
heldede sig op til Metalsvinet i Gaden
porta rossa. Alle Beskuerne kjendte
Stedet. Barnets Arme hvilede paa Svinets
Hoved; den Lille sov saa trygt, Lampen
ved Madonna-Billedet kastede et stærkt
Lys paa Barnets blege, herlige Ansigt.
Det var et prægtigt Maleri; en stor
forgyldt Ramme omgav det, og paa Hjørnet
af Rammen var hængt en Laurbærkrands,
men mellem de grønne Blade snoede sig et
sort Baand, et langt Sørgeflor hang ned
derfra. -
Den unge Konstner var i disse Dage -
død!