Almene betragtninger
om H.C. Andersen
7.
Andersens talenter
Sprogtalent
Spørger man saaledes, om han havde
Talenter, da svarer jeg ja og skal nævne
nogle; men først vil jeg omtale et
Talent, som han ikke havde, nemlig
Sprogtalent. Han har ofte følt Savnet,
men han var selv den Første til at spøge
dermed, dog
maaskee kun ligeoverfor os. Af de mange
Anekdoter derom, som circulerede i vor
Kreds, vil jeg nævne nogle enkelte. Det
synes næsten, at han har søgt Anledning
til Samtaler, som vilde have sat enhver
Anden i Forlegenhed. Han fortæller selv,
at han paa et Dampskib i Dardanellerne
traf en Perser; til denne siger han:
Bereschit bara, hvortil Perseren svarer:
Yes. Dette var dog kun en Spøg; derimod
var det ikke Spøg, naar han skulde
bevæge sig mellem Tydskere, Franskmænd
og Englændere uden at kunne deres Sprog.
Det tyske sprog
Han kom tidligt til Tydskland. Her var
der ikke Tale
om en Conversation som den med Perseren;
her kom han ind
i Familielivet, og der hed det: Da hilft
kein Maulspitzen, hier
muss gepfiffen werden«. At han aldrig
har kunnet lære det
tydske Sprog saaledes, at han kunde
skrive det, har dog gjort
ham ondt; og ved hans udbredte
Brevvexling med Tydskland
var det jo ogsaa generende, at han
maatte tye til Andres Hjelp.
I Talen lærte han dog efterhaanden at
udtrykke sig aldeles
ugenert, men saa ugrammatikalsk som
muligt. Kun eet Exempel:
da han fra en tydsk Ven fik et Brev, der
begyndte med:
Verehrter Hr. Professor — sagde han:
»Han maa jo være
blevet vred paa mig, ellers skrev han
altid: Theures liebe
Freund.«
Det franske sprog
Det franske Sprog var ham selvfølgelig
endnu mere fremmed. Hans udmærkede Hukommelse hjalp ham
til at bevare
en Mængde Gloser, men han formaaede ikke
at sætte dem
sammen til en Sætning; han hjalp sig ved
at bruge alle Verber
i Infinitiv, og de fleste Substantiver
vare for ham feminine. Hvor
en Glose svigtede ham, hjalp han sig
hurtigt med en Omskrivning eller med pantomimiske Fagter.
Det engelske sprog
Med det Engelske gik det neppe bedre;
idetmindste har
han selv fortalt, at Dickens sagde til
ham: »Tal heller Dansk,
det forstaaer jeg bedre«. Man har
fortalt mig følgende Anekdote
om ham. I London raadede man ham til at
optegne Navnet
paa den Gade, i hvilken han boede, for,
hvis han gik vild, at
kunne vise en Constabel dette. Han
fulgte Raadet, standsede
ved Gadehjørnet og opskrev de Ord: "Stick no bills" (Forbud
mod at opslaae Plakater). Han gik derpaa
vild, men viste sin
Opskrift til en Constabel; Følgen var,
at han blev ført til en
Politistation og først frigivet, da den
danske Consol indfandt
sig og forklarede, at han ikke var gal.
H.C. Andersen var god med nål og garn
Naar jeg nu skal tale om de Talenter,
som han havde,
vil jeg begynde med det, som vistnok var
det tidligst udviklede,
nemlig at kunne sye. Formodenlig er det
dette, som hos hans
Moder vakte de senere feilslagne
Forhaabninger om, at han
kunde blive Skrædder. Men det Morsomme
er, at hans Sympathi for denne Gjerning vedblev at
holde sig. Han reiste
aldrig uden at være forsynet med Naal og
Garn ; thi han syede
selv Knapper i sine Buzer og stoppede
selv sine Strømper.
Ordet »stoppe« er forresten ikke ganske
correct; han klippede
en Strømpe itu og lappede dermed de
andre. Og tager jeg nu
hans større Manuscripter frem, da finder
jeg i mange, at For-
andringer, Udslettelser og Tilføielser
ere foretagne derved, at
han har syet et Blad ovenpaa det andet,
rundt om paa alle
Kanter, dækkende det Gamle med det Nye.
Sangtalentet
Det var ogsaa i en ung Alder, at han
optraadte som
Syngende. Det er bekjendt, at dette
Talent søgtes uddannet
under Siboni, og at det slog feil. Men
han opgav det dog
ikke ganske. I Maii 1837 skriver han i
Anledning af Studenterforeningens Forestilling paa Vesterbroes
Theater til Indtægt for
Thorvaldsens Museum: »Jeg har et
ubetydeligt Syngeparti,
men det er dog en Solo, og altsaa kan
jeg ikke blive borte fra
Generalprøven.« Forresten havde han stor
Kjærlighed for den
dramatiske Musik.
Aviser
Naar jeg til hans Talenter regner det at
kunne benytte,
da mener jeg, at han havde et
forunderligt Greb paa at kunne
jage en heel Mængde Aviser igjennem og i
disse ikke alene at
eftersee, om der stod Noget om ham, men
ogsaa at finde Noget,
som han kunde benytte. Ingemann skrev
til ham: »De er
et lykkeligt Menneske; naar De rager i
en Rendesteen, finder
De strax Perler.« Hvorledes han kunde
opfange og benytte
Træk og Yttringer fra den nærmeste
Omgangskreds, har jeg
tidligere omtalt.
Naturen og blomsterne
At han havde et aabent
Øie for Naturen, vil
neppe Nogen nægte; men ogsaa her mødte
ham den Bebreidelse:
han lægger Mærke til Naturen for at
anbringe Beskrivelsen i
sine Digte. Er nu dette ubilligt, kan
det dog ikke nægtes, at
Bemærkningen kan finde Anvendelse paa et
andet Gebet. Han
plukkede af enhver Videnskab nogle
iøjnefaldende Blomster, og
kunde med sin mærkelige Hukommelse ved
en given Leilighed
skaffe dem en piqvant Anbringelse. Dette
har, især i hans
modnere Alders Frembringelser, været
altfor aabenbart, til at
det kan forties.
Han havde Sands for smagfulde
Arrangements, og i sin Ungdom blev han
meget benyttet dertil. Var han ikke
BlomsterElsker i den Forstand, at han
havde Kyndighed i Blomstercultur, saa er det dog vist, at han med
Kjærlighed syslede
med at gruppere Blomster. Hvad han
samlede paa Mark og i
Skov, forstod han, efter Kjenderes Dom,
at sætte sammen paa
den smagfuldeste Maade.
Tegning
Jeg vil i Korthed berøre hans Talent for
Tegning. Paa
hans Reiser, især i tidligere Tider, da
photographiske Billeder ikke fandtes, og
da han ikke havde Raad
til at kjøbe andre
Afbildninger, kom det ham meget tilgode.
Han udførte en
betydelig Mængde Pennetegninger, som for
ham vare en Skat,
idet de, trods deres Ufuldkommenhed,
fastholdt Erindringen om
Steder og Gjenstande, som han havde
faaet kjær. Denne
Samling opbevarer jeg.
Udklipning - papirklip
Mere bekjendt er hans Talent for
Udklipning. Der er vist endnu Mange, som med Forundring
have seet, med
hvilken Lethed han, alene ved Hjelp af
en Sax og ved en
fortsat Ombøining, kunde af et Stykke
Papiir fremkalde Mennesker, Dyr, Landskaber m. m. Hans
Specialitet var de to
Phantasi - Yderligheder: en Dandserinde,
som staaer paa Taaspidsen, og en Tyv hængende i en Galge;
disse Figurer findes
ogsaa ofte anbragte i hans klippede
Arabesker.
H.C. Andersens praktiske talent
Det Talent, som Verden mindst kjender,
men som skaffede
ham det største reelle Udbytte, var, at
han var praktisk.
Dette Talent, som udvikledes ved en
smaalig nøiagtig Regnskabsførelse paa hans første Reiser,
hvor Forholdene tvang ham
til den yderligste Sparsommelighed, kom
ham tilgode ved hans
senere Reiser og overhovedet i hele hans
Liv. Før han tiltraadte en Reise, havde han lagt en fast
Plan for, hvilke
Steder han vilde besøge, og hvorlænge
han vilde opholde sig
der; Udgifterne vare beregnede i den
yderste Detail, og det slog
til i en mærkværdig Grad. Hans Budgetter
for Opholdet
hjemme toge særdeles Hensyn til den
vigtige Post, som saa
ofte glemmes, Reservefondets Forøgelse.
— Men han var ogsaa
praktisk paa andre Maader; han forstod
at stifte Bekjendtskaber,
der kunde være ham, foruden til
Fornøielse, ogsaa til Ære og
Nytte. Johannes Oehlenschlæger havde
ikke behøvet (i
1842) at opmuntre ham til at lade sig
introducere hos Moltke,
idet han bemærker: « Fader veed nok
hvortil en Finantsminister
kan bruges. »
Andersens godhed
Jeg vil nu slutte med at omtale det
Væsenlige hos ham,
det, der angaaer hans Charakteer, den
Charakteer, som saa uforbeholdent udtaler sig i de Breve til
Familien, i hvilke han har
sat Verden og dens Dom tilside. Jeg har
seet ned i Dybden
af hans Sjæl, og jeg har ikke ladet mig
forvirre af hans
Phantasies Udskeielser, fordi jeg har
omtalt dem. Jeg
veed, at han var god. Dette simple
Vidnesbyrd vil ikke
misforstaaes af dem, der have kjendt ham
rigtigt; men
jeg vil gjerne tale udførligere om,
hvori denne Godhed aabenbarede sig.
Han havde et aabent Øre for dem, der led
og betroede sig
til ham; han var utrættelig i at søge
efter Hjep til dem.
Han var godmodig; at han har været
underkastet for haarde
Prøver og ikke har bestaaet i dem alle,
beviser Intet derimod.
Hans Godmodighed blev ofte misbrugt; jeg
veed hvor utroligt
han blev plaget, og ikke alene for
Pengebidrag. *)
*) En sendte ham en Sparebøsse, »for at
han skulde besørge den
fyldt«. Men hans værste Plage vare dog
Forfattere i egen Indbildning. Han svarede taalmodigt En, som
skriver, at han «vil dyrke
Poesien, hvorved han troer at kunne bane
sig Vei og komme i Besiddelse af Midler til et andet
Foretagende. En Anden melder, at
han har forsøgt sig som Forfatter «paa
Grund af et medfødt Geni, som
han har tilegnet sig«. —
Kun eet Exempel endnu. En Dame, der
havde sendt ham en
Pakke Digte til Gjennemsyn, skriver:
»Jeg beder Dem, læg det nye Testament
for Dem og udarbeid en
historisk Beskrivelse af hvert Menneske,
der er antydet, skriv en Bog
som varer i alle Evigheders Evigheder.
Dog var det egenlig mit
Ønske, at De vilde begynde med
Skabelsen, altsaa med det gamle
Testamente og ende med det nye, eller
rettere altid vedblive, saalænge
Gud Fader Almægtigste Dem forunder Liv
og Helbred paa Jorden.
De maa ikke nægte mig dette Ønske; naar
De saa ikke føler Kraft
meer, kan De saa ikke indsætte en Anden,
i Deres Gjerning.
Og med saadanne Folk indlod han sig i
Forklaring.
Tjenstagtig
Han var i høi Grad tjenstagtig. Fra
Læssøe fremhæver ogsaa dette, naar hum skriver til
ham: « Beredvilligheden
til at tjene Folk, det er den Deel af
Godmodigheden, som De
har beholdt ».
Retfærdighedsfølelse
En smuk Side af hans Charakteer var hans
Retfærdigheds-Følelse; jeg har havt mange Beviser
paa, hvorledes han
bestræbte sig for at fjerne personlige
Antipathier og danne sig
en retfærdig Dom; ja jeg kan sige, han
kæmpede derfor.
Sans for kunst og det skønne
Han havde en levende Sands for Kunst og
alt det Skjønne;
ogsaa her yttrede han sig
lidenskabeligt. Naar Andre glædede
sig, jublede han.
Fædrelandskærlighed
Han elskede sit Fædreland heit; dette
vilde jeg ikke fremhæve, dersom der ikke havde været reist
Tvivl derom, ene paa
Grund af, at han, hvad vel Ingen kan
fortænke ham i, følte
sig hendraget til de Mange i Udlandet,
der satte Priis paa ham,
medens han følte sig tilsidesat hjemme.
—
Andersen var gudsfrygtig
Han var gudfrygtig. Jeg vil ikke
forklare dette med
de Ord, der ere sagte om en anden
samtidig dansk Digter: han
var opdraget i en aabenbaret Religions
Forudsætninger, som
Videnskaben ikke har formaaet at befrie
ham fra; men jeg vil
sige om Andersen: hans Gudsforhold
ophørte aldrig at være
levende; og den Tanke »at gjøre Gud
bedrøvet« holdt ham
oppe mod mange af Livets Fristelser. Han
udtalte sig sjeldent
herom. I et af hans Breve har jeg fundet
følgende Udtalelse
om: Eritis sicut deus. «Det er en Bog,
der viser hvorledes
Videnskaben eller rettere. Philosophien
kan udskeie og i sin
Fornægtelse af en personlig Gud og en
Bryden med Bibelens
Aabenbaring, bringer Ulykke ind i
dethuuslige og sociale Liv».
Hans rene Vandel, hans sædelige
Bevidsthed gjorde sig
ogsaa gjældende i hans Skrifter; man vil
neppe finde, at han
nogetsteds har søgt at gjøre sig
interessant ved letfærdige eller
tvetydige Bemærkninger.
Trofast
Han var trofast i sit Venskab; ogsaa i
denne Henseende
har han været udsat for Misforstaaelse.
Hvad vor Kreds angaaer, da har han viist sin Trofasthed
til det Sidste. Et af de
seneste Indtryk deraf havde jeg, da han,
skjøndt dødsyg og
dødtræt lod sig kjøre ud til Din Moder
for at tage den sidste
Afsked med hende. Det var en høist
rørende Sammenkomst,
som jeg aldrig glemmer.
Og nu haaber jeg, at Du vil forstaae
Andersen og min
Betragtning af ham bedre ; jeg haaber
ogsaa, at det vil gaae
Dig og hans andre endnu levende
Bekjendte, som det gik en
af hans yngre men nærmeste Venner, der,
efter at have læst
mit Arbeide i Manuscript, sagde: »Jeg
holder nu meer af
Andersen, end jeg gjorde før.«
Din Onkel
Edvard.
Her slutter brevet fra Edvard Collin
til sin niece Jonna Stampe
Resten fortsætter her !
Kilde: "H.C. Andersen
og det Collinske Huus" af E. Collin, Kjøbenhavn
1882. Ovenstående er en del af værket.
Overskrifterne på de enkelte sider er
nutidige.
Typografien og
opsætningen er ændret nogle steder i
forhold til den oprindelige tekst, alt i
respekt for forfatterens skrivemåde.
lbj