H.C. Andersens brev om
skolestatus til Madamme Andersen. Juni
1824.
Slagelse Juni 1824.
Gode Madamme Andersen.
. . . Her seer De mine Charakterer
! de ere ikke brillante, kun taalelige. Hr. Etatsraad Collin
bedømmer dem meget mildt og er tilfreds med min Fremgang,
men det er hans gode Hjerte som gjør det, jeg føler altfor
vel selv, hvormeget jeg er tilbage. Min Barndom blev forsømt,
altfor megen usund Morskabslæsning gav min Aand det sære Sving
den endnu har, mine Ideer bleve overspændte, jeg kunde
ikke tænke mig Livet som noget solid Virkeligt, kun et Phantasispil. Forsynet tog sig af mig, ellers havde jeg med mine
Ideer og Begreber blevet meget ulykkelig; hvad skulde der have
blevet af mig ved at gaae og traske i Choret paa Theatret? O
jeg føler dybt hvad man har gjort for mig, det var sikkert
ikke Evner man sporede hos mig — thi hvem veed hvor store de
ere, men Medlidenhed med mig. Jeg gjør mig al Umage men seer
mig dog skuffet, jeg er jo ellers lykkelig, altfor
lykkelig, altfor lykkelig for den Stilling jeg blev født i, under saa
store Mænds Beskyttelse som mine Velgjørere. Et af min Barndoms
største Ønsker at komme til at studere — er blevet
opfyldt, hvad tør jeg ønske mere; og dog det, det at man har gjort
og gjør saameget for mig gjør mig mismodig, da jeg frygter
for ikke at fortjene det. Der falder mig ofte nogle Ord ind, Fru
Rahbek sagde mig, da jeg læste min Tragedie for hende, og
hun roste nogle heldige Stæder deri, «at det var næsten
over min Alder, og at hun just derfor frygtede, at, naar hun
turde tale billedligt, jeg var et Frø, som snart spirede op og
blomstrede strax i hele sin Fylde og derpaa maatte visne, da derimod
Træet kun lidt efter lidt udviklede sig«. Ak, jeg frygter
ofte hun har Ret. Jeg har forbedret mig i den sidste Tid i
Græsk og jeg haaber det vil blive bedre med Tiden,
men jeg er gammel; dette Ord lyder stedse i min Sjel og —
De vil ikke smile af det — bringer mig ofte til at græde. Jeg
indseer, og det
føler vel ogsaa ethvert tænkende
Menneske, at for mig, som traadte
ind i en lærd Skole fremmed for alle
Videnskaber og med en
brændende Phantasi, som kun var vant til
at sværme om fra
Blomst til Blomst, maatte Skolelivets
fabrikmæssige Gang, den
for mig uoverseelige Mark af Kundskaber
som laae for mig,
gjøre et underligt Indtryk paa, og
naturlig den Tanke opstige:
mon du har Kræfter til at gjennemvandre
den?
Saalænge de Indbildninger, som Smigerie
over mine smaa
poetiske Arbeider havde indgydet mig,
var tilbage, saalænge
følte jeg ikke ganske min Ufuldkommenhed,
men nu, alt som
de meer er udpillede, seer jeg mig først
selv i mit rette Lys.
Mine Velgjørere og Venner i Kjøbenhavn
yttre mig jo vel Tilfredshed med min Fremgang; men skulde
ikke disse Yttringer
være en Mildhed for at opmuntre mig
mere? Min YndlingsTilbøielighed , Poesi, bor og vil jeg
ikke for Øieblikket nære,
at jeg ikke til denne eller anden
Beskjæftigelse spilder min
Tid, veed jeg; kun i de store Ferier har
jeg moret mig med
det, og det kan jo intet sige.
Sidste Ferie var jeg en Dag ude hos
Digteren Ingemann
og morede mig herligt ; hans Kone er en
meget aandrig Qvinde,
hun maler paa et stort Oliemaleri af
omtrent 4 Alens Høide
og Brede, som meest forestiller et
Blomsterparti fuldt af
Pations Blomster, Liljer, Roser og
deslige; fra den blaa Himmel daler en Genius ned. Ingemann
skriver paa en Roman i
Poesi: Kong Waldemar og hans Mænd. Om
Eftermiddagen
leiede han en Baad og vi seilede over
til Parnasset, en Æolsharpe var bundet i Masten af Skibet,
Ingemann styrede Roret,
og saaledes besteg vi Digtekunstens
hellige Bjerg.
Hvorledes lever ellers deres lille ...
(jeg kan ikke huske
hendes Navn) — hun som er saa flittig
til at lære hos Jomfru
Dalehn? ...
Deres taknemlige
Andersen.
Kilde: "H.C. Andersen
og det Collinske Huus" af E. Collin, Kjøbenhavn
1882. Ovenstående er en del af værket.
Overskrifterne på de enkelte sider er
nutidige.
Typografien og
opsætningen er ændret nogle steder i
forhold til den oprindelige tekst, alt i
respekt for forfatterens skrivemåde.
lbj