H.C. Andersen sender
Jonas Collin brev om sine karakterer 30.
november 1830 samt en dansk stil
Slagelse 30. Novbr. 1823.
Kjære Velgiører!
Jeg sender Dem herved mine Charakterer
for denne Maaned, jeg haaber at De vil være tilfreds
med dem Alle, naar jeg fratager Græsk, da de øvrige endog
ere en lille Grad bedre end forrige Maaned. Jeg er meget tilbage
i Græsk, og det gjor mig derfor ont at det er den eneste
Videnskab jeg haver med Hr. Rektoren, og at jeg saa skal
være saa daarlig deri, men jeg vil haabe at det med Flid nok
vil blive bedre, — Latin interesserer mig, og det lader som
jeg kommer bedre og bedre ud af det; —
Græsk. Maadelig
Dansk Grammatik (!). Udmærket godt
Latin. Godt?
Dansk Stiil (jeg har skrevet 2,
den 1ste. Meget godt?
den 2den. Udmærket godt?
Historie eg Geografi. Godt?
Religion. Meget godt
B. Historie. Udmærket godt
Tydsk. Godt?
Fransk. Meget godt?
Skrivning. Godt godt
Regning, Meget godt?
Sang. Udmærket godt
Matematik og Udarbeidelser, Godt
Latinsk Stiil og Gramatik. Temmelig godt
Opførsel — hos alle Lærer — Udmærket
godt
Naar De glæder mig med nogle Linier fra
Dem, o siig mig saa om De er tilfreds med min
Fremgang. Jeg gjør mig i Sandhed al Umage, og dog er jeg stedse
urolig for ikke at kunde fyldestgjøre mine Velgjøreres
Tanker om mig, eller ikke at fortiene den megen Godhed man viser
imod mig; (De misforstaaer dog ikke disse Linier?)
Jeg haaber at faae et Par Linier fra Dem
før Julen, naar jeg da kommer ind til Byen, skal
jeg tage min Danske- Stilebog med, det vil sikkert glæde Dem
at see de heldige Charakterer jeg har erholdt for hver
enkelt Stiil. —
Deres stedse
taknemlige
Andersen.
Jeg sender Dem herved een af mine Stile,
det vilde glæde mig, hvis De vilde gjennemlæse den, og
hvis De fandt at den fortiente den Charakteer Læren har sadt
under den.
Hvor vigtigt det er, i sin Ungdom at
have lært noget Nyttigt,
(oplyses ved en Fortælling).
Hos Fornuftvæsener er det Aandelige
fremfor det Sandselige, og Ungdommen er den Tid, da Aanden er
meest skikket til at modtage alle Bøininger, som gode
Kundskaber kan give den til Viisdom og Dyd, og da disses Indflydelse
ikke alene strækker sig til vor jordiske Tilværelses mange
Forholde, men endogsaa ud over Jordlivets Grændser, saa bør vi,
især paa den Tid, anvende den meste
Flid. Ved erhvervede Kundskaber og
Duelighed, forskaffe vi os et rigeligt Udkomme
og kunne blive et nyttigt Lem af Staten, ja vi erholde
endogsaa mange Behageligheder, og selv Tilfredsheden med vor
Flid er af stoer Vigtighed i Henseende til sin Indflydelse.
Vigtigheden af at lære noget nyttigt i Ungdommen, indseer ikke alle
Tider den Unge, da Phantasien let vildleder ham, men derfor
paaligger det Forældrene, som dem, der bedre kjende
Verden og hvad enhver Stilling i den, udfordrer og medfører,
at vælge en Virkekreds for den Unge, men da i sit Valg at tage
Hensyn saavel til hans Kræfter som Lyst, og tillige see hen paa
den Stilling hvori han er født. Den som ikke har lært noget
nyttigt i Ungdommen, er berøvet Midlerne til at erhverve
sit Udkomme og at blive et dueligt Lem af Samfundet; disse
Mangler føre ham ofte paa Lastens Vei, da Nød og Fortvivlelse
let kunne tilintetgjøre enhver herlig Spire. Enhver Stand
hvori vi end blive fødte, aabner os Leilighed til at lære
noget Gavnligt; ulykkelig er den som hengiver sig til Lediggang og
Dovenskab. Selv om vi ere fødte i en lykkelig Stilling, saa
at vore Forældres Rigdomme synes at kunde sikkre os for alle
Mangler, bor vi dog aldrig stole paa disse, da Lykken er saa
foranderlig.
Ulrik, en riig Kjøbmands Søn i S****,
henlevede sin Ungdom i Lediggang, uden at tænke paa at
lære noget Nyttigt, da han stedse sagde sig selv, »min Fader
er den rigeste Mand i Byen! — jeg den eneste Arving! —
hvorfor skulde jeg gjøre mig Livet suurt, som Skiæbnen har
tilberedet saa herligt?!« — Men Havet opsluger Faderens Skibe, som
ere beladte med hans største Eiendomme, andre ulykkelige Omstændigheder indtræffe, og tilsidst seer han sig berøvet Alt.
Vennerne undflye naturligviis, Ingen kjender den Ulykkelige.
Berøvet Venner, Hielp og Haab, bringer Nøden ham fra en
Fordærvelse til en anden, til han tilsidst i et Fængsel udaander
sit usle Liv, under Bebreidelser mod sig selv, fordi han ei
havde søgt at lære noget
Nyttigt i Ungdommen, som kunde have
sikkret ham for disse Skrækkeligheder. En Anden, som derimod
flittigt stræbte at lære noget gavnligt, seer sig istand til
at ernære sig paa en ærlig og for Samfundet nyttig Maade, og
kan i sit Livs Aften
roligt skue tilbage paa den svundne Tid
og lægge sig til Hvile, for at vaagne salig i Evighedens Morgen.
— Flittighed i Ungdommen er en Capital, som giver de
herligste Renter.
Udm. Godt?
Kilde: "H.C. Andersen
og det Collinske Huus" af E. Collin, Kjøbenhavn
1882. Ovenstående er en del af værket.
Overskrifterne på de enkelte sider er
nutidige.
Typografien og
opsætningen er ændret nogle steder i
forhold til den oprindelige tekst, alt i
respekt for forfatterens skrivemåde.
lbj