E V E N T Y R E N E S
V E J
Af: Inger Binger Hansen
Hans Christian Andersen blev mit
livs digter.
Siden jeg kan huske, havde mine
forældre en smuk, indbundet bogserie
af H.C. Andersens eventyr. Jeg blev
tit inspireret af de sarte og smukke
tegninger af Vilhelm Pedersen og jeg
tror de formåede at tænde en
kunstners sjæl i mig
Som barn boede jeg og min familie på
Vestamager, som dengang var
aflæsningsplads for byens bumser og
sociale vrag. Det var der
gråspurvene lå på knæ for at finde
mad. Mine kære forældre forsøgte
ihærdigt at løfte os op over
myggesumpen og tilføre os et
anstændigt liv. Far og mor var meget
dygtige håndværkere. Mor syede de
smukkeste prinsessekjoler af
stofrester og far byggede et
hyggeligt bjælkehus. Det var vist
ikke så mærkeligt jeg blev kaldt for
”Prinsessen fra barakkerne”.
Jeg syntes måske lidt for tit, at
det var synd for mig og det var det
nok også, for jeg blev drillet med
dit og dat og slået og sparket og
havde en mareridtagtig tid i alle
skoleårene, men eventyret Den grimme
ælling stod som et lys for mig midt
i al drilleriet. Senere i
voksenlivet flyttede jeg til
andegården, og da jeg havde arbejdet
som teatermaler og scenograf i en
del år, blev jeg mere og mere
inspireret til at arbejde med H.C.
Andersens eventyr.
Det blev
mit livs eventyr. Jeg fandt mange
eventyrlige veje, og på et tidspunkt
kom jeg også på vildveje og troede
jeg skulle være rig og berømt og
være med til at skabe en stor H.C.
Andersen eventyrpark i Odense.
Projektet blev skudt i sænk flere
gange og det er jeg glad for i dag,
for ellers havde vi ikke fattet
eventyret Nattergalen. Fascinationen
over de mekaniske og tekniske
vidundere i stedet for den naturlige
eventyrlige fynske have.
Gennem H.C. Andersens
eventyr blev jeg suget ind i en
malstrøm af dybder og højder. Jeg
blev så bidt af eventyrene, at jeg
glemte hvor jeg selv var. Jeg arbejdede hårdt og
længe for projekter der ikke blev
til noget. Måske de ikke har været
bæredygtige nok og dels var det
måske også på grund af manglende
midler og opbakning, men
Børnekulturhuset Fyrtøjet var een af
dem der blev til noget.
I 1985 og 1989 blev jeg
kunstnerisk leder på de to første
udstillinger i H.C. Andersens Hus.
Hver gang jeg berørte et eventyr,
var der noget nyt at lære. Jeg
gennemlevede parallelt dybder og
højder i disse eventyr og fik endda
mange gange en ægte H.C.Andersen-tandpine af det. Det var også fristende at sætte
eventyrfigurerne i forhold til de
mennesker jeg arbejdede med. Jeg så
mange hekse, tinsoldater og
klodshanse, samt særdeles mange
grimme ællinger.
Jeg var selv på
skift Konen med æggene, Den lille
havfrue, og Den lille pige med
svovlstikkerne. Konen med æggene der
tog til Disneyland i Florida med et
projekt under armen og kom hjem med
knækkede æg. Den lille pige med
svovlstikkerne, der solgte
eventyrtryk på markeder i USA, for
at kunne få penge til mad.
Den lille havfrue,
der fik ondt i fødderne af at steppe
trapper i Vancouver for at rejse
midler til et TV-
programformat.
Mat og
desillusioneret blev jeg af alle
disse drømme, der ikke kunne
realiseres. Måske det heller ikke var så fint at
beskæftige sig med H.C. Andersen for
nogle år siden. I Andegården
rangerede det nogenlunde på højde
med børnekultur og amatørteater, som
jo aldrig har været særlig prestige
skabende. Andersen har haft det
svært i Danmark i flere perioder og
såmænd også projektmagerne. Jeg følte efterhånden ikke der var
flere svovlstikker tilbage til mig.
Men så fandt jeg igen en gnist. Den
grimme ælling, personificeret i en
indiansk shaman, var på besøg i
Odense. Han blev for mig, den
virkelige grimme ælling der havde
fundet sin svanesjæl og han bragte
mig på eventyrvejen igen; denne gang
med større fokus på min egen
udvikling. Han fortalte hvor stor
helbredelse disse eventyr kunne
bevirke og indenfor shamanisme er en
god fortælling lige så vigtig som
medicinen. Først da blev jeg ægte ydmyg og
kunne se hvor min vej gik hen.
Målet
var nemlig ikke at blive rig og
berømt, men at finde glæden ved at
kunne glæde andre med det jeg kunne.
I dag bøjer jeg ydmygt hovedet, når
jeg ser andre dygtige kunstnere og
det er ikke så vigtigt at
manifestere mig i den grad mere. Jeg
er nærmere blevet glad for at komme
fra arbejderklassen og over at være
folkelig.
Nu har jeg arbejdet med Den grimme
ælling i 20 år og jeg er ikke færdig
med den endnu. Næste år håber jeg,
at kunne afslutte denne lange
ællingeproces med en udstilling jeg
kalder:
ÆGGETS TRANSFORMATION. Om det er
en svane der kommer ud af ægget tror
jeg næppe; måske snarere end
vildgås, for som den lige så berømte
filosof Søren Kirkegaard så rigtigt
sagde:
” Livet ikke er et problem der skal
løses, men et mysterium der skal
leves” .
Inger Binger Hansen / Juni 2004
DEN
GRIMME ÆLLING
Består af
27 akvareller af Inger
Binger Hansen som
skildrer en farverig rejse i
eventyret Den Grimme Ælling.
Udstillingen har eksisteret
i nogle år og har, med
succes, været vist på de
fleste biblioteker i hele
Danmark og i Litauen i
1996-98.
Ovenfor har Inger
Binger Hansen skildret
sin egen farverige rejse
"Eventyrenes vej"
illustreret med billeder fra
"Den grimme ælling" . |
Bragt efter aftale med Inger Binger
Hansen Juni 2004 |