En
Digters Bazar af H.C. Andersen
|
- Hans Christian Andersen: En Digters Bazar
- A Poet's Bazaar 1842 |
Hjemreise:
Silhouetter 6-02 |
Wiens større Pladse og Hovedgader frembyde
Skuet af et heelt Billed-Gallerie, hver
Boutik har sit smuktmalede Skildt, enten Portrættet af en navnkundig Person eller et
allegorisk Stykke. Hver
Plads og hver Gade giver, ved sin levende
Vrimmel og sine forskjellige Grupper,
Motiver til Malerier, der kunne smykke et
heelt Gallerie. Dog Skizzer af denne Art
ere alt fremviste i stor Mængde, vi kunne
til en Forandring klippe et Par Silhouetter
af bekjendte Personer, og man vil huske paa,
at Silhouetter ikke give mere end netop en
Skygge af Liighed.
"Vi ere i Volcksgarten!" Herrer og Damer i
livlig Samtale vandre under de grønne, duftende
Træer; Opvarterne springe i krydsende Flugt
og sørge for, der kommer lidt Iis om de
brændende Hjerter. Et heelt Musikchors Toner
bruse gjennem Haven. Midt imellem
Musikanterne staaer en ung Mand, af mørk
Ansigtsfarve, hans store, brune Øine flyve
rundt om i urolig Flugt, Hovedet bevæger
sig, Armene, hele Legemet, det er som om han
var Hjertet i dette store Musiklegeme, og
gjennem Hjertet, veed man, strømmer Blodet,
og det er her af Toner; i ham fødtes disse
Melodier, han er Hjertet, og det hele Europa
hører dets musikalske Pulseslag, dets egen
Puls slaaer stærkere derved - Manden hedder
- Strauss.
- Vi ere i een af Forstæderne, et lille Slot
ligger midt i en engelsk Park, her boer
Fyrst Didrikstein; vi gaae gjennem en Række
smukke Værelser; et Fortepiano lyder os
imøde; her er rigt og smukt! her er en
deilig Udsigt over Havens Terrasser.
Tonerne, vi høre, fødes ved een af Pianoets
Heroer. Saaledes spiller Liszt ikke! - Han
og denne ere lige mægtige og lige
forskjellige. Liszt forbauser, man rives med
af de hvirvlende Bacchanter, her derimod
staaer man høit paa Bjerget i Guds klare
Sol, fyldes med en Storhed, qvæges af en Ro
og Ynde -, man føler sig glad i den fri
Naturs hellige Kirke, hvor Hymnerne blande
sig med de dandsende Hyrders Sang. Hvo er
denne Pianoets Behersker? Betragt ham, han
er ung, smuk, ædel og elskelig! kjender man
ikke min Silhouet, jeg maa da skrive under
den Navnet - Sigismund Thalberg.
Vi kjøre ud til Hitzing, Wienernes
Frederiksberg; vi staae ved et lille venligt
Sommerlyststed; Haven er rig paa Træer og
Blomster, den gamle Dame derinde er dens
Gartner, hvert Træ har hun plantet, hver
Blomst har hun selv sat, her er Gran og
Birk, her er Tulipantræ og duftende Linde.
Blomstrende Rosenhækker danne Rabatterne om
den friske Græsplet. En rank, kraftig gammel
Kone træder os imøde; hvilken Klogskab i
Øiet, hvilken Mildhed i hvert Træk! hvo er
hun? Vi træde ind i Stuen! paa Bordet staaer
en prægtig Vase, med Billedet af en Lyre,
der omslynges af en Laurbærkrands, dens
Blade ere deels forgyldte, deels grønne.
Navne paa Skuespil læses paa disse Blade; de
forgyldte angive de Stykker, hvori hun
især som Kunstnerinde henrev et heelt Folk,
de grønne bære hver Navnet paa et af hendes
egne dramatiske Arbeider; hun satte Guld paa
de andre Digteres Laurbær, hendes egne staae
altid grønne, det er Betydningen! Vasen er
en Gave fra hendes Kunstbrødre og Kunst-søstre, nederst læses hendes
Navn - Johanne von Weissenthurn.*)
*) Efter min Hjemkomst til Danmark, har den høithædrede Kunstnerinde taget Afsked fra
Publicum; hun spillede den sidste Aften i to
forskjeilige af hendes egne Stykker. Paa den
danske Scene har især af hende "Godset
Sternberg", og "Hvilken af dem er Bruden"
gjort Lykke. I den sidste Tid endnu
optraadte hun ofte, ikke blot paa
Burgtheater, men paa Slottet Schönbrunn;
hun fortalte mig, at hun for nylig havde
spillet den første Gang i "Pariserdrengen"
den gamle Moders Rolle; men i det Øieblik
Drengen springer op paa Stolen, sætter
Papirs-hatten paa Hovedet, lægger Armene
overkors og efterligner Napoleon,
overvældedes hun saaledes af Erindringer fra
dette Sted, fra denne Skueplads, saa at hun øieblikkelig nær var kommet ud af sin Rolle;
netop her paa dette samme lille Theater
havde hun spillet for den virkelige
Napoleon, der i samme Stilling, havde seet
paa hende, den tydske Skuespillerinde.
Vi ere inde i Wien! vi gaae op ad brede Steentrapper, mellem tykke, kolde Mure!
store Jerndøre med Hængelaase for vise sig
til begge Sider, derinde gjemmes Penge og
vigtige Papirer; vi træde ind i et lille
Kammer; Væggene ere skjulte med Reoler,
hvori staae store Folianter, rundt om ligge
Pakker af Skrifter, alle Forretnings Sager.
En høi, alvorlig Mand sidder foran Pulten,
det er slet ikke poetiske Sager, der
beskjæftige ham! Det barske Udtryk i hans
Ansigt forvandler sig til Veemod, han seer
paa os, der er Sjæl og Tanke i dette Blik!
hvor tidt har han ikke hæftet det paa Guds
Natur, og den afspeilede sig deri; i sin
Ungdom sang han for os om Kampen i hans
Sjæl; hans Musa aabenbarede sig
spøgelsesagtig, og dog som den friske,
blomstrende Mø, Billedet var: "die Ahnfrau".
I sin Manddom bragte han os: "det gyldne
Skind", - det er ophængt i Musernes Tempel,
- hans Navn pranger derpaa, Grillparzer.
Stednavne og personnavne:
Volksgarten –
Wien, Sigismond Thalberg, Johanna von
Weissenthurn, Franz Grillparzer. |