En
Digters Bazar af H.C. Andersen
|
- Hans Christian Andersen: En Digters Bazar
- A Poet's Bazaar 1842 |
Italien:
Fee-Paladser i Virkeligheden 2-08 |
"De gamle Guder leve endnu!" - ja, det kan
man sige i et Eventyr, men i Virkeligheden
- ? denne er selv tidt et Eventyr.
Barnet, som læser "tusind og een Nat", seer
i Tanken de prægtigste Trolddoms-Paladser,
og er lykkelig ved dem, men saa kommer den
Ældre, han siger: "Sligt findes ikke i det
Virkelige!" og dog findes det der. Vaticanet
og Peterskirken i Rom frembyde en Storhed,
en Pragt og et Skue, aldeles lig de Slotte,
Phantasien har reist i den gamle
østerlandske Bog. Vi kunne selv see det og
vide, om de gamle Guder leve endnu.
Vi staae allerede paa Peters-Pladsen og
omsluttes til Høire og Venstre af tre Rækker
Søile-Gange, Kirken ligefor er i alle
Forholdene saa storartet, at vi intet Maal
have for den, de svare saaledes til
hinanden, og til Pladsen og til det mægtige
Vatican tæt ved, at vi kun sige: "ja det er
en stor tre Etagers Bygning!" Men vi
betragte Menneskevrimlen der strømmer op ad
Trappen, - denne har hele Bygningens Brede,
- og de blive da, eftersom Øiet har
opfattet Forholdene af Dør og Vinduer, kun
Punkter, Dukker. Vi erkjende Storheden, uden
endnu at have begrebet den.
Midt paa Pladsen staaer en Obelisk og paa
hver Side et Springvand, der med Hensyn til
Alt rundt om har en passende Størrelse, men
vi betragte hvert for sig alene og vi see,
at de ere forbausende store. Der fortælles
om en fremmed Fyrste, at han, ved Synet af
den vældige Vandmasse, raabte høit: "Nu er
det nok!" idet han troede at dette
usædvanlige Skue kun var til Ære for ham og
ved uhyre Midler for en kort Tid gjort
muligt; men Vandene bleve ved at springe og
de springe endnu med samme Rigdom. Deiligt
er det at see, naar Solstraalerne male en
Regnbue paa de styrtende Draaber.
Fra Pladsen gaaer man til Høire gjennem en
lukket Gang ind i Vaticanets Gaard, der paa tre Sider
omsluttes af den mægtige Bygning, der har en
Storhed som Peters-Kirken og derfor, stillet
op ved den, gjør, at ingen af disse ere af
den Virkning, de kunde være.
Landseknægte i Middelalderens Costume, de
see aldeles ud som Kløverknægt i et Spil
Kort, Alle, tydske Leietropper, holde Vagt i
Buegangene og i Gaarden. Om hver Etage gager
et Gallerie, i det øverste ere Væggene
malede med Landkort al fresco, Paven kan her
studere de Lande, hans Fædre eengang have
hersket over. Galleriet neden under er en
heel Billed-Bibel, det er de saakaldte
Raphaels Loger; først i de sidste Aar har
man med store Vinduer tillukket de aabne
Buer, Malerierne ere noget afblegede,
Arabeskerne temmeligt forvittrede, ja
endogsaa udkradsede af kaade Hænder eller
beskrevne med Navne af Reisende, som ingen
bryde sig om. Det nederste Gallerie fører
ind i den Fløi af Paladset, som Paven ikke
beboer, men som omslutter Verdens rigeste og
herligste Skatte.
Den hele Bygning bestaaer, som vi veed, af
22 Gaarde og 11000 Værelser, allerede det
klinger eventyrligt; nogle Timers Vandring
herinde er, som vare vi paa et fortryllet
Slot; den dristigste Phantasi faaer her ikke
Tid til at skabe sig noget Nyt, den
forstummer ved at see Virkeligheden lige saa
rig og dristig, som den.
Lad os vandre.
Gjennem en gittret Port træde vi ind i en
Gang der blaaner, saa lang er den, overalt i
Verden, kun ikke her, kunde den kaldes et
rigt Museum, Gulv og Vægge fremvise
Oldtids Minder. Vi titte gjennem en Dør, og
blændes af Farvepragten i de mange Sale, som
her grændse til hverandre. Loft og Vægge ere
overdyngede med Malerier, men ingen hæfte
sig i Tankerne, de gjøre en Virkning, som
Farvebillederne i et Caleidoskop; det er
Bibliotheket, men hvor ere Bøgerne; de staae
skjulte i lave hvidmalede og forgyldte
Skabe. *)
*) Dronning Christine af Sverrigs Bibliothek
udgjør en betydelig Samling.
Vi titte ind af en anden Dør, Lyset strømmer gjennem Glastaget, Vægge og Gulv er
blankpoleret Marmor, herlige Statuer staae
paa begge Sider, de synes øieblikkelig at
være løste af Marmorblokkene,
og dog meer end tusind Aar er det siden de
hørte Meiselen klinge Man bør see disse
Skatte ved Fakkelskjær, da synes Marmoret at
faae Liv, det bevægelige Lys gjør at
Musklerne synes at svulme, Klædernes Folder
at røre sig, det blege Ansigt at vinde
Farve.
Men vi følge igjen den store Gang, træde op
ad nogle Trin, og en Række af Sale med
Oldtidens skjønneste Minder, den ene Sal
rigere og herligere end den anden aabner sig
for os; man bliver næsten træt af at skue,
hvor kan man da beskrive; Olympens Guder
leve her endnu, Muserne hilse os Dødelige,
Alt er Skjønhed og Storhed.
Kun en lille Plet ville vi dvæle paa, og fra
denne maa der saa sluttes til det Hele.
Vi staae i en lille Gaard, Guds klare Sol
kaster her sin syv-farvede Guirlande over
den høie Vandstraale, der pladsker i
Marmorbassinet. Gaarden omsluttes af aabne
Buer og i disse prange verdensberømte
Herligheder. Her stager Antinous, den
vaticanske Apollo; her vaander Laokoon sig i
evig Smerte, omsnoet af Slangerne; her have
Canovas Gladiatorer og Perseus Plads.
Man ligesom overvældes af det Største
Kunsten har frembragt, det er en Hvile for
Tanke og Øie at kaste et Blik gjennem
Vinduerne, og det Skue, som her giver Hvile,
er Skuet over Rom og Campagnen til Bjergene,
det er Skuet over smaa, fliselagre Gaarde
eller prægtige Haver, der ved Vintertid
prange i det deiligste Grønne, alle Buegange
ere Laurbær, Roserne synes at vælte frem
langs de høie Mure, Vandet pladsker ud af
kunstige Grotter og Huler.
Skulde man ikke troe, det var et Eventyr man
drømte, og Alt er dog Virkelighed her, den
underskjønne Virkelighed.
Gjennem en i ægyptisk Stiil opført
Vestibule, der pranger med grandiose
Sarcophager, hver af een eneste stor,
kostelig Steen, træder man ind i - ja Museum
kan det ikke kaldes, det er forlidt, man
træder ind i een af Ægyptens Pyramider. Den
hele Sal er decoreret som et af de største
og prægtigste Gravkamre i Pyramiderne,
Væggene ere bemalede med Colonner og
tropiske Planter, Loftet hvælver sig som en
Himmel, en afrikansk Stjernehimmel! den
reneste, ultramarine Farve, og en Mylr af rigt forgyldte
Stjerner; man føler sig i Africa, man er
midt inde i Pyramiden og rundt om sidde
tause og mørke de sælsomme Gude-Billeder! I
Sidekamrene staae Mumier, nogle løste af
deres Døds-Svøb, andre ganske indhyllede og
skjulte i de bemalede Kister.
Fra de uformelige Billeder i Steen, de
grelle Farver, der mødte Øiet, gaae vi til
de meest fuldendte Billeder Kunsten kan
opvise, et lille Billedgalleri, men en
Skat, som den kun samles fra hundred andre,
og Veien herhid fører gjennem mange Sale,
nogle med de brogede gobelinske Tapeter, som
Raphael gav Tegningen til, andre med
Landkort og Byers Grundrids malede al
fresco! det er som om hver Sal i det uhyre
Vatican vilde overbyde den anden, enten ved
sine Kunstskatte eller sin Eiendommelighed.
Vi staae nu imellem de udødelige Billeder!
hvorhen skulle vi vende os! til hvilket
Værelse, mod hvilken Væg. Der see vi
Domenichinos døende Hjeronimus, der svæver
paa Skyen, Raphaels Madonna del Foligno, her
er hans sidste Værk Transfigurationen.
Perugino, Giulio Romano, Titian, Italiens
største Mestre hilse os fra disse Vægge;
underligt, som en lille Blomst fra
Hverdags-Livet, pranger her mellem Glorier
og Skyer et lille Dyr-Stykke af Paul Potter.
Det sees tæt ved Døren, som en beskeden
Gjæst her i Kunstens Paradiis, men det er
ingen uværdig.
Store Fløidøre aabne sig, og vi staae i
Raphaels Stanzer, vandre gjennem Sale, hvis
Mure ei hans udødelige Billeder, hvilken
Natur! Phantasi og Reenhed i hvert Stykke!
Og hvad er der tilbage, efter en Vandring
gjennem denne Herlighed, hvad er der tilbage
af Menneskeverk, der kan overraske os ved en
større Rigdom og Pragt. Vi vandre gjennem
tvende Sale, store Døre staae aabne til hvad
vi ville kalde høie Kirker, men her ere de
kun Capeller, de straale med Lys og
Billeder, men vi vandre forbi, hæve et
Dørteppe og staae i PetersKirken. Alt er
Marmor, Alt er Guld og Mosaik, vi staae i
Verdens største Kirke!
"Ja den er stor, men dog ikke saa stor, som
jeg ventede!" siger man første Gang man er traadt herind. Det gaaer os herinde, som
i Guds Natur, Rummet er for stort til at
Øiet kan udmaale det. Forholdene ere for
gigantiske, man maa først vandre Kirken
igjennem, man maa see den Menneske-Masse,
der synes at fylde Pladsen, bevæge sig
herinde, man maa træde hen til Marmor-Duen,
som man troer at svæve i vort Øiepunkt, og
da see, at vi maae hæve Haanden for at kunne
berøre den.
Mosaik-Englene i Kuplen syntes os saa
ubetydelige, og stige vi derop da strække de
sig flere Alen høie; derfra skue vi ned, og
Altrets Kors, dybt under os, kneiser dog i
en Høide, som et af Roms Paladser.
Man maa bestige Kirkens flade Tag, og naar
man er her, troer man at være paa et Torv,
de enkelte Kupler synes Capeller, den
største Kuppel en mægtig Kirke selv. Rundt
om heroppe ere smaa Huse opførte for Haandværkerne der her ere i Arbeide; her er
Ovne, her er Kalkkuler; her er en lille By;
lystige Børn lege paa den store Plads og
klattre op ad det høie murede Gelænder for
at see ud over Rom og Campagnen til Havet og
Bjergene.
I Paaske-Ugen bør man see St. Peters-Kirken,
see den ved Aften og ved klart Solskin! det
er aldeles som en Fortryllelse at see den
saa kaldte Kuppelbelysning, thi det er ikke
blot Kuplen og det høit paa denne prangende
Kors, der straaler med Lamper, nei det er
den hele uhyre Bygning, med Colonadegangene
om Pladsen! Alt seer man i Ildcontur;
Lamperne ere saa rigt fordeelte og saaledes
anbragte, at hele det Architechtoniske
træder frem. Det er af stor Virkning, en
saadan Aften at træde fra den oplyste Plads
ind i selve Kirken, hvor Alt er Nat og
stille, men midt under Kuplen ved Høialtret
straaler en Glorie af flere hundrede
Sølv-Lamper, anbragte paa Gelænderet om St.
Peters Grav, vi træde hen til den og see ned
i det af Guld og Sølv straalende Capel, hvor
Marmorbilledet af en knælende Pave stille
holder sin Bøn; der er en Fred, en Andagt i
Kirkens Stilhed, i denne Oldings Skikkelse,
at vi selv opfyldes deraf og føle som
Catholiken en Trang, at bøie sig for den
usynlige Gud.
Man maa ved Sollys gjennemvandre dette
Gudstempel, naar her er eensomt og de smukke
Stemmer lyde fra Sidecapellerne; man maa komme her ved de store Feste; Musiken
klinger, Røgelsen dufter, tusinde Mennesker
synke paa Knæ og modtage en Oldings
Velsignelse. Alt straaler med Lys,
Alt straaler i Guld og Farver! de berømteste
Billeder, vi have seer adspredt i Rom,
ere her gjengivne i Mosaik, og prange
som Altertavle. Dog eet Alter herinde
frembyder intet Billed; to Kjæmpe-Skikkelser
i pavelig Ornat bære der en Throne, Ingen
sidder paa denne, uden den usynlige Gud.
Mægtige Marmorbilleder træde frem fra de
glindsende Vægge.*)
*) Hver Statue
her antyder Stifteren af en Munkeorden, vi
see saaledes Propheten Elias, et
brændende Hjul antyder den gloende Vogn paa
hvilken han foer til Himlen; han staser som
Repræsentant for Camaldolenser-Munkene.
Men hvad betyder denne mørke Malmstatue
under en Throne, der straaler med Guld og
Purpur. Pavelig Vagt er opstillet paa hver
Side; Folket kysser Malmfigurens Fod. Det er
St. Peters Billed, engang var det
Jupiters; Lynstraalen er revet ham af
Haanden, nu holder han Nøglerne. I Rom
leve endnu de gamle Guder. Den Fremmede
bøier sig for dem i Musæet, Folket kysser
deres Fod i Kirken. De gamle Guder leve
endnu, - det er Begyndelsen og Slutningen i
Eventyret.
Stednavne og personnavne:
Vatikanet, Peterspladsen,
Peterskirken, Afrika, Hieronimus,
Domenichino, Madonna di Foligno, |