En
Digters Bazar af H.C. Andersen
|
- Hans Christian Andersen: En Digters Bazar
- A Poet's Bazaar 1842 |
Italien:
Roms Kirker 2-07 |
Ja, her ere ikke færre end 328 Kirker i
Staden Rom, at skildre disse vil blive
ligesaa trættende, som at læse Beskrivelsen,
vi indskrænke os altsaa til tre, der ligge
paa samme Strøg, i disse ville vi holde vor
Kirkegang.
Ovenfor den spanske Trappe have vi Kirken
Trinita dei monti; hver Søndag Morgen
strømmer en Skare Fremmede her hen, de ville
høre Søstrene synge og musicere. Den blinde
Tigger holder med sin Ryg det tunge
Dør-Forhæng i Veiret, for at Mængden des
lettere kan træde ind, han rasler med sin
Blikbøsse, Ingen synes at bemærke det, thi
allerede lyder Sangen af de bløde
Qvindestemmer, den synes at være Englenes
Graad opløst i Harmonier. Ingen aandsmager
Prædiken forstyrrer her Andagten, Tanken
hæver sig paa Toner til Gud.
Kirken er lys og hyggelig, Solen skinner paa
de gyldne, brogede Vægge. Et Gitter skiller
Tilhørerne fra Nonnerne, der sidde om Altret
med de fattige Smaapiger, de opdrage. Over
Gittret er afbildet et brændende Hjerte,
omsnoet af et Tornebaand; mon det siger:
"Hjertet skal kun flamme for Gud i Jordens
Torne!" eller betyder dette: "Mit Hjerte
brænder, men Klostrets Tornebaand ligger om
det!"
Med livsnydende Blik stirre de Fremmede
gjennem Gittret ind paa de fangne Duer! -
Ak, hvad er der vel bedst, enten eensom med
Gud og sig selv at sidde under den sorte
Cypres i Klosterhaven, eller at høre til de
flagrende Fugle, der to og to flyve over
Bjerg og Dal, hvor Nætter er spændt ud, hvor
Jægeren sigter - - Spørg ikke den unge,
blege Nonne! forstyr hende ei, hun har grædt
sin Smerte ud og synger i Dag sin Glæde bag
det sorte Gitter.
Man fortalte om een af Søstrene, der havde
sjunget smukkest af dem Alle og var blegest
af dem Alle. En Søndag Morgen savnede de
Fremmede hende, i samme Time grov to gamle
Mænd hendes Grav i Klosterhaven, og Spaden
klang, den stødte mod den haarde Steen,
Jorden skuffedes bort og et Marmorbilled
fra Oldtids-Dage løftedes af Jorden. En
deilig Bacchus, Nydelsens Gud, steg frem til
Sollyset fra den Grav, der skulde modtage
Een, som aldrig nød Livet. Graven kan ogsaa
være ironisk!
Fra Kirken Trinita dei monti vandre vi ned
ad Gaden, dreie om
Hjørnet og vi staae foran Capuziner-Kirken.
Der inde findes skjønne Billeder, i Klostret ere kjølige Gange, de omslutte en lille
Have, hvor Citrontræerne groe med Grene,
tunge af Frugter; men ved Intet af alt dette
dvæle vi, nede under Kirken, dog ikke under
jorden, ere en Række Capeller, dem ville vi
besøge! Solen skinner herind gjennem de
gittrede Vinduer, Luften vifter frisk og
reen, og dog gaae vi mellem Døde. Gulv,
Loft, alle de smaa Capeller her, ere ene og
alene opførte af Menneskebeen; hvorhen vi
see er Alt Knokler; de danne Rosetter,
Snirkler og Billeder. Om eet Dødninghoved
ere to Hofteskaaler saaledes anbragte, at de
see ud som Vinger; en Trone af Knokler er
reist i een af disse Been-Nischer, to smaa
Børne-Skeletter *)
*) Børn af Slægten Barbarina, der i denne
Kirke have deres Familiebegravelse.
svæve som Engle over den,
dobbelte Hofteskaaler udgjøre deres Vinger.
Lysekroner, ligeledes af Menneskebeen, hænge
her og kunne ved et Seilgarns-Baand heises
op og ned. Hænder gribe ind i hinanden og
danne sælsomme Arabesker; Gulvet inde i
hvert lille Capel er derimod Jord, blandet
med Jord fra Jerusalem. Munkenes Liig, som
nedlægges her, optages igjen efter et Forløb
af otte Aar; hænge Lemmerne endnu sammen, da
iføres den Døde en Kapuziner-Kappe og
stilles op i een af Nischerne, og en
Blomsterbouquet eller Bønnebog gives ham i
Haanden.
Det er sælsomt at see, hvilket høit
forskjelligt Udtryk der kan ligge i disse
ofte mumieagtige Physiognomier. Munken, som
viser om, peger tidt paa een af disse tause
Skikkelser og siger: "han var min Ven og
Broder her i Klostret, vi havde hinanden
meget kjære! beed for os!"
Det Hele er et memento mori, man aldrig
glemmer; og dog har Skuet heraf intet
uhyggeligt; det er det Forkrænkelige vi see,
det er hos os i vort Solskin, i vor friske
Luft, det ligesom leger med sig selv for at
mildne Dødsbilledet.
Den tredie Kirke vi gaae til, Santa Maria
degli Angeli, findes midt
i Ruinerne af Deocletians Bade; disse see
ud, som vare de en Deel af Byens gamle Mure;
de indtage en betydelig Plads. Et Parti
synes at tjene som Hømagasin, et andet er
forvandlet til et stort Hospitie; tæt op til
dette, til en Række sønderbrudte Buer og
revnede Mure, sees en Indgang, som til et
Capel, man træder ind og staaer i een. af
Roms største og smukkeste Kirker.
Det er Diocletians Badestue mægtige Colonner, hver af een eneste Granitblok,
kneise her endnu fra hiin Tid.*)
*) De 8 Colonner ere hver 16 Fod i Omkreds
og 43 i Høide.
Her er i denne Kirke noget saa lifligt, saa
muntert, som gik man under Piniernes Tag i
det Frie, og tillige er her dog høitideligt,
eensomt, ægte catholsk! Væggene prange med
herlige Billeder, her er Domenichinos St. Sebastian, her er Carlo
Maratis *) Christi Daab.
*) I den capelagtige Bygning man træder
igjennem for at komme ind i Kirken, ligger
til Venstre Carlo Marati og til Høire
Salvator Rosa; Busten af hver staaer paa den
Dødes Grav; lige over for disse to Grave
findes to andre, paa hvilke Gravskrifterne
forekomme mig de skjønneste og meest
indholdsrige jeg endnu har læst; de lyde
saaledes:
Corpus hunro tegitur,
Fama per ora volat,
Spiritus astra tenet.
den anden er ikke mindre betegnende:
Virtute vixit,
Memoria vivit,
Gloria vivet.
I ingen af de store Kirker i Rom finder man
en saadan Eensomhed, som her; man seer kun
et Par Fremmede vandre hen over
Marmorgulvet, og en Munk drager Forhænget
fra eet af de skjulte Billeder; Døren til
Klostret staaer paa Klem, og har man tittet
indenfor, kunde man faae Lyst at blive her;
thi i Klostret, som i Kirken, sees intet
snevert, intet som trykker. Kjølige, store
Buegange omslutte en Have, der pranger med
de største Cypresser, Rom har at opvise. Jeg
har ingen Popler seer mere høie og frodige,
end disse Træer, der her beskygge et
Springvand.
Man faaer Lyst til at arbeide med Munken,
der planter Urter i de smaa Haver uden for
Cellerne, hver Have her synes en Løvhytte af Viinløv, og Apelsin- og Citrontræer. De
varme Solstraaler spille mellem de
mørkegrønne Blade og ligesom samle sig i de
gyldentskinnende Frugter.
Fra dette duftende, grønne Naturens Capel,
vandrer Munken ind i den store Gudskirke,
bøier sit Knæ og priser sin Gud i stille Eensomhed.
Stednavne og personnavne:
Santa Maria della Concezione de
Cappuccini, Diocletians Bade, Carlo
Maratta eller Maratti, Domenichino, |