H.C. Andersens evaluering
H. C. Andersen læser op på herregården Frijsenborg
ved Hammel
for Henriette Frijs, Agnes Frijs, Clara Frijs, Zarah Krieger / Henrik
Tilemann, 1863.
Kilde: Det Kongelige
Biblioteks web-site, www.kb.dk, 02032002
Når han havde skrevet noget, ville han erfare, hvorledes det virkede på
tilhørerne, om de lo på de rigtige steder o.s.v. og om han selv under
oplæsningen fornemmede, at hans tanke og følelse var korrekt udtrykt, og at det
hele faldt naturligt. Når han så havde indvundet sine erfaringer, gik han hjem
og skrev det om, som han ikke havde været tilfreds med. Så læste han det igen op
og fortsatte med den omtalte metode så længe, til han sagde sig selv: "Nu er
det, som jeg vil have det - nu kan jeg ikke gøre det bedre - nu skal det
trykkes".
Tilhørerne til oplæsningerne var prøveklude
Tilhørerne var altså hans prøveklude. Det følger af sig selv, at hans alt
trykte sager ikke kunne komme ind under denne prøve. Vist er det, at han selv
nød, at være oplæser, og det er sket, at jeg en formiddag mødte ham på
Østergade, hvor han så sagde: "Har De Tid, saa gaa med op paa en Trappegang, saa
skal De faa Noget at høre." . Så længe et manuskript var nyt, gik han altid med
det i lommen.
Gentagelsen fremmer forståelsen !
Foto: Lars Bjørnsten Odense
Næsten aldrig var han ude til middag, uden at han læste højt efter måltidet,
og kom man sammen med ham i mange hjem, kunne man opnå at høre det samme
nyskrevne eventyr mange gange, inden der forelå på tryk. Engang, da han i et
Hus, hvor han kom , ville til at læse et og nævnte titlen, sagde husets lille
datter: "Det er sjette Gang, Andersen læser det". Han svarede:" Nu skal min lille
Ven staa ganske rolig og høre op med at være saa vittig!"
I "Fodrejsen" læser
han op for den filitrøse Amagerkone, der sig ham: "Du er ganske inkurabel; den
gyselige Genifeber har for evigt befængt Dig". Han skriver: "Jeg svarede Intet,
men begyndte forfra igen paa min Sang, Otte Gange holdt hun den endnu ud; men da den begyndte den niende Gang...,løb
hun sin Vej.
Oplæsningen, der medfører flugt gennem skorstenen
Sammesteds skriver han: "Da huskede jeg tilsidst paa den russiske Digter, der
saa gærne læste sine Digte for alle Mennesker; men, da de derfor flyede ham som
Pest, saa han ikke længer havde en eneste Tilhører, gav han sin Sjæl til Fanden;
men, da denne gode Mand havde hørt ham to Aftener, tog han paa den tredie
Flugten igennem Skorstenen og lod sin Hale i Stikken, da Poeten vilde holde ham
ved den".
H.C. Andersen.
Tegning af Carl Hartmann 1845.
Foto: Lars Bjørnsten Odense
Atmosfæren ved Andersens oplæsning
Når nu Andersen læste op i et selskab, tog man plads omkring ham efter at de
uundværlige stearinlys var opstillet ved hans side. Alt var nu dødsstille. Først
nævnede han eventyrets titel, så tog han sine briller frem og satte dem på,
hvorefter han så rundt til alle i selskabet og begyndte så at læse. Han havde
benene over kors og knugede og klemte hele tiden sine hænder og fingre. Han
stemme var hæs, men den kunne lyde underlig åndeagtigt med høj stemning. Det var
højst mærkelig, så han kunne efterligne naturelementerne og dyrenes lyde. Derfor
havde Heinrich Heine også - efter hvad Andersen selv fortalte - sagt til
Oehlenschläger, at nu troede han på sjælevandringen. Efter at have hørt
Andersens oplæsning, måtte han formode, at dette menneske tidligere havde boet i
forskellige dyr, siden han i den grad vidste, hvorledes de alle sammen talte.
Anerkendelse var drivkraften til produktion
En vigtig betingelse for, at man skal forfatte, forelæse eller tale godt er,
at der skal være sangbund hos tilhørerne. Dette følte Andersen i høj grad og
havde erfaret, at han uden denne var ufrugtbar. Anerkendelse var for ham
drivkraft til produktion, glæden derover bragte ham til at yde. Det gik endog så
vidt, at han i et utrykt brev skrev:" Er jeg glad, kan jeg bede til Gud med
Inderlighed; er jeg rystet eller dybt bedrøvet, har jeg ingen Bøn; det er ikke
kristeligt - jeg ved det".
Artiklen er skrevet af Nicolai
Bøgh, se nærmere
her!
|