H.C. Andersen i det daglige liv.
Livets herlige blomst "Fantasien"
Mangfoldige mennesker havde glædet sig over Andersens mægtige fantasi, der
skabte hans eventyr. I "Hartzreisen" skildrer han selv, hvorledes han sidder på
Brocken og ser sig vidt omkring. Så udbryder han "Der tænkte, der i den vide
Omkreds voxer Trylleblomsten, Hartzboernes Glücksblume,
som mangt et barnligt Hjærte, Englene havde lagt Frøet der, da jeg endnu slumrede
i Vuggen, den voxede, den udbredte sin magiske Duft; Fantasien, denne Livets
herlige Blomst, udfoldede sig mere i mit Hjærte, og jeg hørte og saa en ny og
større Natur om mig" Sammesteds taler han senere om "Fantasien denne Livets
bedste Kerub, der tryller os et Eden i Ørkenens Land, der løfter os paa sine
stærke Arme over dybeste Afgrund, over højeste Bjærg, ind i Guds herlige
Himmel."
Mavefantasi
Forholdsvis få havde vist tænkt over eller erfaret, hvilke kvaler denne
fantasi ofte skaffede ham selv i det daglige liv. Gennem de led han af alverdens
sygdommen. I et utrykt brev siger Ingemann om ham, at han vel lider af
mavefantasi, så han en smule rødt på sit ben, straks stod det for ham, at der
ville gå koldbrand i det, så måtte det sættes af, og han skulle så gå med
træben, hvilket han mente han på grund af sin dinglende gang umuligt kunne. Han
udmalede sig de skrækkeligste ting, der kunne ske, og som han på absolut mente
vilde ske. I hver del af sit legeme havde han fantasi. I et utrykt brev skriver
han: "Sommeren i Syden har skrællet Barken af mig, saa jeg ikke er Andet end
Nerve, og det er grueligt at være er sandt Vejrglas i alle Lemmer". Nægtes kan
det jo ikke, at han over for sine omværende gjorde det mest mulige ud af sine
mange fornærmelser og indbildte lidelser. Han mente: "jeg er ligesom Hans
Mortensen, der sagde: "Naar jeg ikke maa tale om min Kærlighed har jeg ingen
Fornøjelse af den".
Lydene og Andersen
Den mindste lyd satte han i affekt. Man fortæller, at der engang fandtes høns
i det sted, hvor han boede, og de kaglede. Han gik da ud og befalede en karl, at
han skulle hugge hovedet af dem alle sammen. Da karlen meddelte sit herskab
denne ordre, fik han svar: "Ja, gør det kun, men bring saa Professoren dem paa
en bakke". Dette skete, og Andersen brast, aldeles ulykkelig i stærk gråd. I sin
bog " I Spanien" siger han: "Nu begyndte een Hund at gø, nu en anden, og snart
var hele kvarteret en Gøen, som jeg troede, man kunde høre hjemme i Nyhavn, naar
en Køter begynder og alle Skibshundene slutte sig til den for at bidrage til
koncerten". Hvor har Andersen her været vred !
Fantasilidelserne
Han kunne rejse rundt med skrækkelige forestillinger om, a han ikke
havde slukket lyset o det hotel, han for nylig havde forladt, og nu så han dette
i brand, fuldkommen ødelagt ved jans skyldt. Når hans medrejsende var ude at
spadsere, kunne han se vedkommende styrte ned ad de højeste klipper og til sidst
blive båren blodig hjem. Og således kunne der nævnes utallige eksempler på
Andersens fantasilidelser.
Fantasidrømmene
Når han sov, greb denne samme fantasi tit foruroligende ind i hans drømme. I
et utrykt brev til hans odensiske veninde, forfatterinden Frøken Henriette Hanck
skriver han den 12. oktober 1841: " Da jeg forleden Nat fik Opium, for dog
engang at sove, drømte jeg, at Liszt spillede paa mine Tænder alle de Smertens
melodier, som ere tænkelige*.
* I et andet utrykt brev til Fru Signe Læssøe skriver han fra
Rom den 31.December 1840: "I Hamborg hørte jeg den berømte Klaverspiller Lizt.
Han havde et Udvortes, som om han havde været pa den ortopædiske Anstalt: ved
Klaveret syntes han mig ganske dæmonisk, en slags Klein Jaches; det var, som han
og Instrumentet var eet Legeme, det var mig en Dæmon, der spillede sin hele
Sjælekval. ( Se forresten hans artikel om Liszt i "En Digters Bazar".)
Drømmen i Meislings hus
Han drømte en nat, at han endnu var i Meislings hus, og denne hans rektor
krænkede ham mere en sædvanligt ved.....samtidig med at han skældte ham ud og
hånede ham....at han kaldte ham "Hr. Etatsraad". Da Andersen nu vidste, at han i
virkeligheden var det, vilde han ikke tåle denne uforskammethed, men rejste sig
fra sin plads, kastede sine bøger efter Meisling og forlod stuen. Så vågnede
han..... og var Etatsråd.
Andersens tyrkertro
Jeg bør tilføje, at når noget virkeligt tog Andersen det mere roligt og kunne
da tålmodigt finde sig i det ubehagelige. I "En Digters Bazar" siger han: "I
store Livstilfælde, hvor jeg aldeles intet kan udrette, har jeg Tyrkens faste
Tro paa det styrende Forsyn; jeg ved, der sker, hvad der skal ske". Aldrig
forvanskede han virkeligheden, men var yderlig sandfærdig i alt, hvad han gengav
og gjorde.
"Poul i Gertruds Træsko"
Da han blev gammel, led han ved den bevidsthed, at hans fantasi ikke længer
kunne skabe eventyr. Under mit ophold med ham på Glion oven over Montreux gjorde
det mig tit ondt at se, hvorledes han kæmpede for at få formet en eventyride',
han mente at have. En dag sagde han ganske glad; "Nu tror jeg, jeg kan faa
skrevet om "Poul i Gertruds Træsko". Han skrev og skrev, men det blev alligevel
ikke til noget. Så sagde han bedrøvet: "Nej Fantasien har ikke længer Kraft til
at rejse en digterisk Bygning, men nok til at ødelægge mig".
Dagligdagens småbeskæftigelser
Om de urolige drømme, han led under, bevirkede, at han stod forholdsvis
tidligt op, ved jeg ikke. Når han var i København galt det i almindelighed hans
morgenvandring Studenterforeningen, hvor han viste en mærkværdig force til i
stor fart at løbe aviserne igennem og få det væsentligste ud af dem. Den samme
evne havde han over for bøger. Kun politik læste han aldrig noget om, den
interesserede ham aldeles ikke. Sin formiddag tilbragte han dels på gaderne
eller på visitter, dels hjemme, hvor han så fik tiden til at gå med mangfoldige
uvæsentlige småbeskæftigelser, hvis han da ikke skrev sine utallige breve.
Gæstfriheden
Han nægtede sig vist så godt som aldrig hjemme for nogen og var lige venlig
mod den rigeste og fattigste, mod den højt udviklede og ganske naive, som
besøgte ham. Arrogance var han ganske fri for, og hans varme hjerte åbnede sig
mod den mindste venlighed. Han kunne more sig med at sidde ved sit vindue og
beskue færdslen på gaden. Altid oplevede han noget, fordi han besad åndens fine
iagttagelsesevne.
Lysten til store selskaber
Da han boede i Tordenskjoldsgade nr. 17 på første sal, fandt han værelserne
der for små. "Thi skøndt jeg er født og opvoxet i smaa Stuer" sagde han, vil jeg
dog helst bo i Sale. Her er jo alligevel godt til at sidde og digte, men ikke
til at gøre store Selskaber, og det kunde jeg nok have Lyst til". På et af de
billeder "Illustreret Tidende gengiver i dag sidder han ved vinduet i sin bolig
i Nyhavn, Charlottenborg siden, hvor han tilbragte sine sidste år i København
samme sted, hvor Carl Bernhard havde boet. I den forreste stue, en slag entre',
havde han indrettet sig "en have", og midt imellem blomsterne stod Jenny Linds
og hans byster ligeover for hinanden, hendes med laurbærkrans om hovedet.
Dagligstuen i Nyhavn
Da jeg første gang besøgte ham der, sagde han: " og nu skal De se min
Dagligstue! Kan De se, jeg har faaet nyt Tæppe over hele Gulvet - 37 Alen - det,
kan De tro, har været mig en dyr Historie, og nu kan det endda ikke hænge sammen
her henne i det ene Hjørne, saa jeg har maattet lægge sex af Digternes store
Broncemedailloner over det, for at holde paa det. Og seer det ikke meget
nydeligt ud med de broderede Puder som Skamler paa Gulvet! Jeg har faaet saa
mange foræret, at de ikke længer kan være i Sofaen; saa maa de finde sig i at
gøre Tjeneste som skamler".
Udsigten fra lejligheden i Nyhavn
Da jeg spurgte ham, om han i det hele var fornøjet
med den nye lejlighed, svarede han: " Ja, jeg synes nok bedre om den, jeg havde paa hjørnet af Lille Kongensgade og Kongens Nytorv - - det vil sige : for
Udsigtens skyld; men her er jo ogsaa rart, og det morer mig at sidde i vinduet
og se de smaa Dampere rende op i Havnen og tage Skibene med paa Slæbetov - det
seer nydeligt ud ".
Fantasien præge udsmykningen
Hans fantasi udsmykkede også hans Stuer, og han sagde selv
om den her nævnte: "Nu er den indrettet saaledes, at jeg maaske kunde skrive et
Æventyr om den, og saadan vil jeg, at min Stue skal være; saa kan jeg gaa rundt
og se paa det Altsammen uden at kede mig". Det fantastiske forhindrede dog ikke
, at der var orden og properhed over alting der, - En Dag kom jeg ind til ham og
så, hvorledes han ved en krog havde i gulvtæppet anbragt en elastisk snor, på
hvilken der sad dukker ; når han så trak i snoren, dansede dukkerne, og det
morede ham meget.
Stuerne er som en del af Andersen
Interessant var det at besøge Andersens stuer. Her følte man sandheden af,
hvad han siger i sin bog " I Sverrig": "hvor er stor Mand har levet og virket,
bliver Stedet selv som en Del af ham; det Hele det Enkelte har afspejlet sig i
hans Øjne, der er gaaet ind i hans Sjæl og blevet et Led med den og Verden".
Andersens middagsindbydelser
Når Andersen ikke fik andre middagsindbydelser, havde hans venner sikret sig
ham på ugens forskellige Dage. Han var med rette er meget skattet selskabsmand,
altid livlig og morsom, gav sig af med alle og "pyntede" ved enhver sammenkomst.
Andersens manglende selvstændighed
Det varede længe, inden han fik den selvstændighed, som må til, hvis man skal
gøre sig gældende i et samfund. En aften sagde han til mig: "Det er maaske
underligt at sige det, men i mange Aar tænkte jeg : " Det er dog ogsaa rædsomt,
der er slet ingen Karakter eller - Hvad skal jeg kalde det? - Personlighed ved
Dig ? Du er som alle Folk paa Gaden; der vilde Ingen kunne tegne Din aandelige
Skikkelse, skøndt nok Din legemlige; men der blev saa blot en Karrikatur". Se
dette synes ikke mere; jeg er dog en en særegen Skikkelse - ikke sandt ?
Andersen har svært ved at sige sin mening
" En
anden gang sagde han "Langt hen i mit Liv turde jeg næsten aldrig sige min
Mening, før en Anden, en stor Mand, havde udtalt sin, da gentog jeg, hvad han
havde sagt. Så gik Heibergs "Alferne" i 1835 sammen med et dårligt stykke af
Vilhelm Holst - det var i anledning af kongens fødselsdag. Ved en højtidelighed
lejlighed måtte der ikke klappes. Jeg var meget begejstret over "Alferne" og
næste dag kom jeg så i dameselskab med Fru Bülow og flere. "Naa, Andersen" sagde
Fru Bulow, "hvad synes De om Stykkerne iaftes?" "Jo, det ene var dejligt!" "Ja
ikke sandt, Holst har rigtig meget Talent - - det var rigtig kønt!"" Naaaa -
nej, det finder jeg nu daarligt - jeg mente Heibergs". " Heibergs ! Det rædsomme
Stads - det er jo gyseligt; jeg kan sige Dem, at de ude hos Prins Christians
finder det under al Kritik!". Så blev jeg vred og svarede: " Er det rigtigt, saa
har de hos Prins Christians ikke Begreb om, hvad der er sand Poesi." "Men du
store Gud!" råbte damerne og slog hænderne sammen. Næste dag mødte jeg
Heiberg og sagde: " Tak for "Alferne" ! Det var dejligt, det var mageløst!"
Heiberg svarede: "Naa, det glæder mig, De synes om det og forstaar mig; jeg
faaer ellers vist ikke megen Glæde af det; jeg hører man vil pibe der ud !" "-
Snart forandrede Stemningen sig, Kritikken roste det, og jeg fik Mod; jeg
begyndte nu altid at sige min egen Mening, og det så meget mere, som jeg
mærkede, at den faldt sammen med deres, hvis Dom jeg satte pris på, og at den
efterhånden blev den almindelige."
Andersen som selskabstaler
Hans selvtillid gav ham lidt efter lidt mod til at optræde som selskabstaler.
Han gjorde det tit udmærket godt, med fine pointer og med meget humor. Jeg kan
tilfældigvis referere det væsentlige af et par bordtalere, jeg har hørt ham
holde, men de var rigtignok ingenlunde blandt hans bedste. Ved et middagsselskab
i anledning af hans 67 års fødselsdag udbragte Bille hans skål. Andersen svarede
da bl.a. omtrent såedes: "Da jeg var ung, tænkte jeg, at naar jeg blev 30 Aar,
vilde jeg være gammel; jeg blev 30, og jeg syntes, jeg endnu var ganske ung. Saa
tænkte jeg:" Bliver Du 60, saa er Du umaadelig gammel, saa bør Du dø; thi ingen
Digter kan taale at blive ældre." Jeg blev 60 Aar, og jeg blev 67, og jeg synes,
jeg er ung endnu, saa jeg maa have Lov til at leve noget længer.
Tankerne om døden og hans kiste
Den største Forandring, jeg med Aarene føler er at jeg nu mere end før tænker
på Døden og gør det med Alvor, men ikke med Frygt, og det kan De se deraf, at
jeg paa en humoristisk Maade kan forestille mig min Begravelse. Saa tænker jeg
mig, at jeg vil have en lille Rude i kisten oppe ved mit Hoved, og ud ad den vil
jeg kikke for at se hvem der følger mig. Mine vigtige venner, de kommer og
gratulerer mig til min Fødselsdag; men det kunde jo ogsaa være, at jeg vilde
have Venner, som da vare forhindrede i at give møde.
H.C.Andersen, som spøgelse og selskabstaler
Men de, som ikke følger mig til min begravelse, de er ikke mine rigtige
venner, og til dem siger jeg: "Tag Jer i Vare, For I kan tro, jeg skal hævne mig
paa Jer; jeg vil komme til Jer som Spøgelse, og I kan være vis paa, I vil blive
forskrækkede; for kan der tænkes noget Rædsommere end H.C. Andersen som
Spøgelse! Der findes ikke noget mere Forfærdeligt til at blive forskrækket over.
Mine rigtige Venner derimod - dem vil jeg gæste i min Digtning, og deres Skaal
udbringer jeg".
En skål for de nye unge skud på bøgetræerne
Næste år ved samme tid sagde han ved Festbordet: "Naar jeg i denne Tid hver
dag kører Tur ud ad Landet til, seer jeg paa Bøgetræerne, hvorledes de nye
Knopper skyder frem i Ly af det gale Løv. Saaledes er det gaaet mig i Livet, at
unge Venner voxer frem i de Hjem, hvor jeg haar faaet kær, er døde, mange af
mine unge Venner bliver efter lidt gamle; men jeg har havt den Lykke, at der
altid voxer nye nye frem i de gamles Spor. Det er Haabet og Minder, der sees i
de unge Skud i det Blegnedes Skygge, det er det evigt fødende Liv. En Skaal for
mine gamle Venner, som er unge i deres Følelse for mig, og for mine unge Venner,
at de maa blive gamle i deres Troskab imod mig".
En skål for Rosenvænget og roserne deri
Sine selskabelige evne viste Andersen ved de improviserede vers, hvormed han
ofte udbragte en skål, Jeg kan fremføre nogle eksempler. I et stort
middagsselskab hos en familie i Rosenvænget var der holdt mange taler og udbragt
mange skåler. Han rejste sig da og sagde;
" Med Skaaler er Bordet
dænget
i Prosa og Poesi; en
Skaal for Rosenvænget
og Roserne deri ". |
Marstrand, som var tilstede, påstod, at det havde Andersen ikke digtet på
stående fod, hvilken beskyldning digteren på det bestemteste hånligt afviste.
Lovprisning af fruen i huset
I et andet middagsselskab havde husets kunstneriske og elskværdige frue
kranset sit bord med vinløv, der snoede sig op ad et antikt krus, som agerede
opsats. Selskabet priste det smukke arrangement. Andersen rejste sig da sagde:
"De Andre prise Løvet, som rigt sig slynger om
Bordet og Kruset. Jeg priser Vorherres dejlige Digt: Fruen i huset!" |
Andersen improvisationer på Corselitze
Det glædede og smigrede ham at improvisere og blive beundret
derfor. Foruden ovenanførte hidtil utrykte vers, kan jeg anføre nogle flere
improvisationer, som vist heller ikke før have set dagens lys. Under et
besøg hos Classens på Corselitze
skrev han i badehuset der:
Højt Bølgen slaaer idag med skumhvid Vinge, hvert bølgeslag vil
Ydunæblet bringe |
og da han sammesteds nede ved stranden traf professor
Andreas Bentzen, som havde sat sig på en stendysse, tog han plads hos ham og
sagde::
Her, hvor ikke Hjorden græsser, har man fordum Kæmper seet; nu
sees øverst en Professor og forneden en
Poet. |
Improvisationer til Caroline Amalie på Føhr i 1844
Da han i 1844 var i Besøg hos Christian den Ottende på Føhr, og månen steg op
over havet, improviserede han til Caroline Amalie
Se der er glødende Hjærte staa! I Bølgerne fik det
Daaben; men her de levende Hjærter slaa, Hjærter i Danmarks Vaaben! |
Vers til Hertuginden af Augustenborg
Følgende improvisation til Hertuginden af Augustenborg viser hans
patriotisme:
Hver elsker sin Farve paa Sted og Tid; jeg alle disse kan lide; men mest har jeg lært fra min Barndomstid at elske det Røde og
Hvide. |
De augustenborgske prinsessers skål udbragte han ved et
taffel således:
I Oldtiden var det den smukke Skik; man Roser rundt om Pokalen
fik; dog ogsaa i denne festlige Sal den ikke roser skal savne: jeg fæster Roser til denne Pokal ved
Prinsessernes Navne. |
Til en elskværdig Dame improviserede han:
I Stjærnerne Tycho skrev, hvad han hed; det lyste til Danmarks
Ære; men Du skrev Dit Navn i Hjærterne ned; det Sted er dog
bedst at være. |
Foran i sine Eventyr skrev han til Baron Kræmer i
Sverige:
Vær saa god og sid op i min Vogn; den er Skib og Ballon tillige, ver Sky, over Skov, fra Sogn til Sogn
i Æventyrernes Rige |
Foran i Christian Winthers Digte, som han forærede til
Ragnhild Goldschmidt, skrev han:
Ved Vintertid jeg bringer - gæt - en Vinterblomst som Gave; en Blomst ej, nej, en hel Buket fra Christian Withers Have |
Sommetider kunde han også ganske uventet i det daglige liv komme med sådant
et lille improviseret, humoristisk vers, af hvilke flere nok havde fortjent at
være opbevarede.
Historien om kufferterne og sjælen
Det var heller ikke sjældent, at et bon-mot faldt ham på tungen. Jeg husker
eet. Et ægtepar, der just ikke udmærkede sig ved indbyrdes sympati, skulle rejse
til Italien og kunne ikke enes om, hvorvidt de ville have een eller to kufferter
med. Andersen sagde da: "Lad os ønske, at de maa rejse bort som to Sjæle med een
Koffert og komme hjem som en Sjæl med to Kofferter". Selv i hans sidste år kunne
hans lune ytre sig på en noget kåd måde.
Andersens filurligheder på Rolighed og Elvedgaard
Ude på "Rolighed" hos Etatsråd Melchiors så han en Herre i distraktion stå og
pille ved et kostbart træs blade. Andersen tog da et stykke papir, skrev noget
derpå og - uden at vedkommende bemærkede det - stak han det fast på træet.
Straks efter så synderen papiret og sagde: " Hvad er dette her?" Han læste det,
og der stod: "Ikke staa og pille paa Bladene!" Hans optræden her var til dels
begrundet i hans store kærlighed til planter og dyr. Syngelærer L. Jastrau i
Flensborg skriver til ham: "Erindrer De Dem endnu, da De tæt ved Vedel Simonsens
Gaard ( red: Elvedgaard på Fyn )....spredte et gult Silketørklæde over en
Kalv, der plagedes af Fluerne i Sommerheden?" Det morede Andersen meget, når man
i selskaber ville opgive ham de mest forrykte rim uden indre forbindelse. Han
lavede da på stedet vers med dem i , og af sådanne findes der store masser fra
hans hånd.
At klippe er første begyndelse på digteriet
Så havde han også fornøjelse af sine udklipninger i papir, som var
talentfulde. Han kunne med saksen fortælle små eventyr, og selv sagde han: "At
klippe - det er den første Begyndelse paa Digteriet". i sin bog "I Sverrig"
fortæller han under sit ophold i Leksand ved Siljansøen følgende: " Som jeg
sidder i min Stue, kommer Værtindens lille Datterdatter ind, et net Barn, der
var lykkelig ved at se min brogede Natsæk, min skotske Plæd og det røde Saffian
i Kofferten: Jeg klippede i hast til hende af et Ark papir en tyrkisk Moske' med
Minareter og aabne Vinduer, og hun styrtede lyksalig afsted. Lidt efter hører
jeg megen Talen-højt ude i Gaarden; jeg havde en Anelse om, at det gjaldt min
Udklipning; jeg traadte sagte ud på Træ-Altanen og saa nede i Gaarden Mormor
staa og løfte med straalende Ansigt min Udklipning højt i Vejret. En hel Skare
Dalkarle og Dalkuller stod rundtom.
Kunstekstase i Dalarne over Andersens papirklip
Alle i Kunstextase over mit Værk; men Ungen - -den lille, velsignede Unge -
skreg og rakte Hænderne op efter sin lovlige Ejendom, som hun ikke maatte
beholde, da den var altfor dejlig. Jeg listede mig, højst smigret og opmuntert,
ind igen; men et Øjeblik efter bankede det paa Døren - det var Mormor; hun kom
med en hel Tallerken fuld af Pebernødder. Jeg bager de bedste Pebernødder i
Dalarne" sagde hun; "men de have de gamle Facon'er?" og jeg sad den hele
Midsommeraften og klippede Facon'er til Peberkager: Nøddeknækkere med
Ridderstøvler, Vejrmøller - der var baade Mand og Mølle, men i Tøfler og med Dør
på maven - og Danserinder, der med det ene Ben pegede mod Syvstjærnen. Mormor
fik dem: men Danserinderne vendte hun op og ned paa, Benene gik hende for højt,
hun troede, at de vare eenbenede og trearmede. " Det skal blive nye Facon'er,
sagde hun; "men de er svære" - Jeg haaber, at jeg i Dalarne lever i nye Facon'er
af Peberkager."
Oplæsningen af de poetiske produktioner
Det er bekendt nok, at Andersen lige fra sin første ungdom af meget gerne
læste sine poetiske produktioner op. Man har så tit sagt, at han gjorde det af
lutter forfængelighed, men denne dom er overfladisk og ensidig. Han havde åndens
trang til og glæde ved at frembringe og meddele sig --- i "Fodrejsen" siger han:
"Mit Hjærte var saa fuldt; jeg følte den bekendte mægtige Længsel efter at
meddele mig" -- og desuden havde hans oplæsninger et ideelt mål for ham selv.
H.C. Andersens selvevaluering
Når han havde skrevet noget, ville han erfare, hvorledes det virkede på
tilhørerne, om de lo på de rigtige steder o.s.v. og om han selv under
oplæsningen fornemmede, at hans tanke og følelse var korrekt udtrykt, og at det
hele faldt naturligt. Når han så havde indvundet sine erfaringer, gik han hjem
og skrev det om, som han ikke havde været tilfreds med. Så læste han det igen op
og fortsatte med den omtalte metode så længe, til han sagde sig selv: "Nu er
det, som jeg vil have det - nu kan jeg ikke gøre det bedre - nu skal det
trykkes".
Tilhørerne til oplæsningerne var prøveklude
Tilhørerne var altså hans prøveklude. Det følger af sig selv, at hans alt
trykte sager ikke kunne komme ind under denne prøve. Vist er det, at han selv
nød, at være oplæser, og det er sket, at jeg en formiddag mødte ham på
Østergade, hvor han så sagde: "Har De Tid, saa gaa med op paa en Trappegang, saa
skal De faa Noget at høre." . Så længe et manuskript var nyt, gik han altid med
det i lommen.
Gentagelsen fremmer forståelsen !
Næsten aldrig var han ude til middag, uden at han læste højt efter måltidet,
og kom man sammen med ham i mange hjem, kunne man opnå at høre det samme
nyskrevne eventyr mange gange, inden der forelå på tryk. Engang, da han i et
Hus, hvor han kom , ville til at læse et og nævnte titlen, sagde husets lille
datter: "Det er sjetteGang, Andersen læser det". Han svarede:" Nu skal min lille
Ven staa ganske rolig og høre op med at være saa vittig!" I "Fodrejsen" læser
han op for den filitrøse Amagerkone, der sig ham: "Du er ganske inkurabel; den
gyselige Genifeber har for evigt befængt Dig". Han skriver: "Jeg svarede Intet,
men begyndte forfra igen paa min Sang, Otte Gange holdt hun den endnu ud; men da den begyndte den niende Gang...,løb
hun sin Vej.
Oplæsningen, der medfører flugt gennem skorstenen
Sammesteds skriver han: "Da huskede jeg tilsidst paa den russiske Digter, der
saa gærne læste sine Digte for alle Mennesker; men, da de derfor flyede ham som
Pest, saa han ikke længer havde en eneste Tilhører, gav han sin Sjæl til Fanden;
men, da denne gode Mand havde hørt ham to Aftener, tog han paa den tredie
Flugten igennem Skorstenen og lod sin Hale i Stikken, da Poeten vilde holde ham
ved den".
Atmosfæren ved Andersens oplæsning
Når nu Andersen læste op i et selskab, tog man plads omkring ham efter at de
uundværlige stearinlys var opstillet ved hans side. Alt var nu dødsstille. Først
nævnede han eventyrets titel, så tog han sine briller frem og satte dem på,
hvorefter han så rundt til alle i selskabet og begyndte så at læse. Han havde
benene over kors og knugede og klemte hele tiden sine hænder og fingre. Han
stemme var hæs, men den kunne lyde underlig åndeagtigt med høj stemning. Det var
højst mærkelig, så han kunne efterligne naturelementerne og dyrenes lyde. Derfor
havde Heinrich Heine også - efter hvad Andersen selv fortalte - sagt til
Oehlenschläger, at nu troede han på sjælevandringen. Efter at have hørt
Andersens oplæsning, måtte han formode, at dette menneske tidligere havde boet i
forskellige dyr, siden han i den grad vidste, hvorledes de alle sammen talte.
Anerkendelse var drivkraften til produktion
En vigtig betingelse for, at man skal forfatte, forelæse eller tale godt er,
at der skal være sangbund hos tilhørerne. Dette følte Andersen i høj grad og
havde erfaret, at han uden denne var ufrugtbar. Anerkendelse var for ham
drivkraft til produktion, glæden derover bragte ham til at yde. Det gik endog så
vidt, at han i et utrykt brev skrev:" Er jeg glad, kan jeg bede til Gud med
Inderlighed; er jeg rystet eller dybt bedrøvet, har jeg ingen Bøn; det er ikke
kristeligt - jeg ved det".
H.C.Andersen til eksamen
Han fortalte, at han i sin skoletid kunne vide nok så god besked med sine
lektier, men når så Meisling begyndte at eksaminere ham og tydeligt gav til
kende, at han aldeles ikke troede på ham eller hans evne, så kunne Andersen
heller ikke et eneste ord. Engang til eksamen skulle Meisling fungere, men kom
ikke, hvorfor en anden måtte overtage hans hverv: Så kunne Andersen alt og fik
ug. Til sin store forbavselse opdagede han, da han var færdig, at Meisling sad
for enden af eksamensbordet. Da blev han glad og stolt over, at rektor havde
overværet, hvor godt det var gået. På sien ældre dage sagde han: "Hvad opnaaer
Recensenterne ved at rive min "Lykkeper" ned? Ikke Andet, end at jeg slet ikke
kan skrive mere. Det er akkurat nu, som dengang jeg gik i skole. Sagde de til
mig: " Du kan det" saa kunde jeg det ogsaa, selv om jeg aldrig før havde vidst
det; men, sagde de; "Du kan det ikke", saa kunde jeg det heller ikke, selv om
jeg lige i Forvejen havde vidst det nok saa godt".
Andersens oplæsning bedst , når der var uvildige tilhørere til stede
Engang bad jeg ham om at
klippe noget til mig, og straks, så jeg en mængde eventyrfigurer springe frem;
nedenunder skrev han:
Fra H.C. Andersens Sax sprang et Æventyr strax, da det
Klipningen fik; det er den milde Kritik |
I overensstemmelse med disse udtalelser påstod han, at han
ikke kunne oplæse sine eventyr godt, hvis han vidste, der var uvildige
tilhørere tilstede, men i så tilfælde forstod han at unddrage sig disse. Jeg
erindrer, at han i et middagsselskab, hvor der fandtes en person, han ikke
yndede, straks efter måltidet indbød en 5-6 stykker af os andre ind i den
nylig forladte spisestue, hvor tjeneren og pigerne måtte ophøre med at tage
af bordet og derimod skaffe ham to stearinlys, ved hvis skær han så
forelæste "Søslangen". En af damerne bemærkede bagefter: "Det var da godt,
at Andersen ikke opdagede, der var et aabent Vindue, for saa havde han da
faaet Tandpine i de Tænder, han ikke ejer, men alligevel tidt har ondt i ".
Kritik af Andersens eventyr "Søslangen"
Snart efter hørte jeg ham igen forelæse dette eventyr i en
omarbejdet skikkelse. Carl Bloch var tilstede og sagde: "Jeg havde troet, Du
vilde have skrevet bedre om det Tema; der mangler Noget, synes jeg". En tyk
herre fortsatte med læspende mæle: "Ja, det var bedre før! De har forandret
det til det Værre. Andersen pakkede forbitret dine papirer sammen og gik ud
af stuen. Bloch søgte ham for at få ham god igen. Andersen sagde da til ham:
"Jeg er slet ikke vred paa Dig, for Du har Forstand paa det og er ærlig; men
jeg blev ordentlig saa gal paa den tykke Fyr, der snakker med uden at have
Begreb om det".
"Gartneren og Herskabet" skrevet om mindst 5 gange
En dag den 4. februar 1872 oplæste han "Gartneren og
Herskabet", som han havde skrevet for en uge siden. Han begyndte med
at sige: "jeg har allerede skrevet den fem Gange om, og det kan godt være,
den ikke er færdig endnu
Kritik af oplæsningen af digtet " A.B.C. Bogen" fra Hoedt
Da han havde digtet " A.B.C. Bogen", turde han i et selskab, hvor Hvidt var
til stede, næsten ikke læse historien op af frygt for at Hoedt" skulle kende sig
selv som Hanen". Han tog dog mod til sig og da oplæsningen var færdig, sagde
Hoedt" Det skulde De ikke have ladet trykke; det er ikke morsomt!
Andersen var angst før oplæsning
Andersen var altid mere eller mindre angst, før han læste op. Den 13. oktober
1870 skulle han til det i Studenterforeningen. Jeg traf ham i forhallen og han
sagde da: "Aa, jeg er saa rædsom angst; jeg har næsten ikke kunnet sove i nat,
jeg har ikke kunnet spise idag, og min Mave har været rent rebelsk, saa jeg er
bleven saa mat; jeg troer, jeg faaer ondt, naar jeg kommer ind". Jeg har
foreholdt ham, at det var underligt, han kunne være så urolig, da han dog måtte
vide, at alle hans tilhørere deroppe mente ham det godt, men så svarede han:
"Jamen , det er noget Nyt, jeg nylig har skrevet, jeg skal læse, og jeg har
aldrig i mit Liv mærket så meget angest". Det gik naturligvis udmærket.
Andersen brød sig ikke om børn på skødet
En særlig kær og kritikløs kreds havde han i børnene. De måtte kun ikke være
for nær på ham, og han ville på ingen måde have dem på skødet. De forskellige
billedhuggere ved konkurrencen om en billedstøtte af Andersen til Rosenborg Have
havde gjort nogle skitser, i blandt hvilke der var nogle, hvor digteren sad med
er barn på skødet og børn tæt på sig, og Andersen selv havde set disse, blev han
vred. Han sendte bud efter mig og forlangte, at hvis han døde og en sådan skitse
blev antagen, skulle jeg offentlig i hans navn protestere " for saadan kunde jeg
ikke sidde med Børn" Men hvor gerne læste han ikke for dem, når de var lidt på
afstand, og hvor de nød de ikke eventyrerne fra hans mund! Man kunne bruge hans
egne ord i "Ahasverus"
Det er en Lyst at se, hvor de smaa Sjæle kan læskes ved mit Ord, som var det Kilden, der sprang i Ørknen frem
ved Mosestav, - |
Andersen røg ikke tobak og spillede kort
To passioner, som selskabslivet til dels fordrer, manglede
Andersen: Han røg ikke tobak, og han spillede ikke kort. Med hensyn til
denne sidste beskæftigelse lader han agenten i "Skilles og mødes" sige nogle
ord, der i så henseende passede på Andersen selv: "En ung Mand med saamange
Talenter kan anvende disse langt bedre end ved at sætte sig til Kaartene".
Andersens fortælling til Nicolai Bøgh
Jeg holdt mest af at være sammen med Andersen i en lille
kreds, hvor han følte sig helt hjemme. Der kunne han være ubeskrivelig
hyggelig og morsom, så naturlig og gemytlig, så ungdommelig og særegen, og
han kunne da sidde og oprulle det ene billede efter det andet af sin
erindrings bog. jeg skal fortælle noget af det, jeg således har hørt fra
hans mund.
Skæg og barbering i Helsingør
Først, da han var 25 år begyndte han at få skæg og var meget
genert derved. Han ville eller turde ikke lade sig barbere, men klippede
det. Så kom han til Helsingør og havde glemt sin saks. Han bad om en og fik
en papirsaks. Man sagde, at man ikke kunne skaffe ham nogen anden, og han
ville på ingen mulig måde sige, hvortil den skulle bruges. Så bestemte han
sig for første gang til at lade sig barbere. Bævende gik han ind til en
udøver af denne ædle kunst og sagde, at han var så let til at blive skåren,
men hvis manden kunne tage ham under behandling uden at skære ham skulle han
få 3 Mark. Barberen blev febrilsk og gjorde sin gerning febrilsk og gjorde
sin gerning rystende. Han lå på knæ for den sitrende Andersen og var nær
aldrig blevet færdig. Men Gud ske Lov, det gik godt og han fik de tre Mark.
Andersen laver skæg med skæg
I et utrykt brev til Henriette Hanck skriver Andersen den 2. Februar 1837, at
der skal være fastelavnsløjer i Studenterforeningen og tilføjer så: "Jeg ved
ikke, hvad jeg vil være, men med Moustacher kommer jeg; thi de klæder mig". Nu
havde han altså fået skæg, og den senere så berømte oberst Frederik Læssøe, som
selv ingen knebelsbarter havde, sagde for kommers til ham, at han ikke kunne
tænke sig, hvor han misundte ham denne ansigtspryd. På Læssøes fødselsdag
klippede Andersen sine af og sendte ham dem i et brev, uden på hvilket han havde
skrevet: "Hermed til Afbenyttelse en Gave, som for mig har over 100 Rbdls.
Værdi".
Andersen fortælling om oplevelser i Det Kongelige Teater
Andersen fortalte, at han i sine første ungdomsår i Det Kongelige Teater, så
Rahbek, som var meget nærsynet, og som stadig med Brilleglasset i det ene øje
stod i Parkettet og var yderst begejstret for den kendte skuespillerinde Madam
Andersen født Olsen. Begejstringens hede gik han altid for langt frem mod scenen
og glemte så det trin, som førte nedad, og så snublede han forover, da råbte
parterret: 2Der dumpede Rahbek!"
En Fru Bülow sad i hofdamernes loge, når hun kom ind, rakte hun sig med en
lille blank, grøn atlaskes mave ud over logeranden og råbte så ned til sin
svoger i parkettet: "godaften, lille Carl! Hvordan har Clara det ?" Han svarede
op: "godaften, Godaften, se Godaften! Jo godt, jo, nu gaar det godt igen!"
Når Fru Gyllembourg sad på sin friplads i teatret, sagde man: "Der
ligger en Kaabe og en Hat." saaledes sad hun, og saa lidt fyldte hun." Hendes
Øjne saa ud som to Kiks med Æg og Ansjos"
Når Andersen på gaden mødte Madam Pätges
( Fru Heibergs moder) råbte hun efter ham: "Ja ham kender jeg! Han kender godt
Hanne, han har danset med hende paa Bal. Jeg har nylig været hos hende og
Doktoren, og de har det godt; jeg har selv talt med Doktoren."
Modtagelsen af Thorvaldsen på Rheden 17. sept. 1838
Da Thorvaldsen mandagen den 17. september 1838 kom tilbage til København og
med begejstret hyldest blev modtaget på Reden, sejlede - som bekendt - de
forskellige korporationer ham i møde, hver i sin båd. digternes fartøj lå og
ventede ved "Larsens Plads", men Oehlenschläger og Heiberg udeblev. Andersen var
uhyre ivrig for at komme afsted. " Vi kan da ikke sejle, før vi har
Oehlenschläger med", sagde de andre. "Jo, vi kan svarede Andersen, "for ellers
kommer vi slet ikke derud; Thorvaldsen er jo allerede i Færd med at gaa iland".
H.P. Holst rejste sig da op og sagde: "Vil Du virkelig sætte Dig ned i en Baad,
hvor Pagasus vajer fra Toppen, og i den sejle ud og tage imod Thorvaldsen, naar
Oehlenschläger ikke er med?" "Aa, Skidt med den Pegasus!" svarede Andersen,
hvorpå han rev den ned og kasted den i bunden af båden, så gav han ordre til at
sejle. Da de kom ud på reden, mødte de Oehlenschläger i en anden båd. Han var
kommet for silde og nu ville de andre have ham over i deres fartøj, men han
turde ikke. "Vi falder i Vandet, vi drukner Alle!" sagde han. Der foregik nu en
komisk manøvre. Digterkongen balancerede med stor anstrengelse over i
digterbåden. Senere stod der i Aarhus Avis, at båden ikke var gået under, fordi
den havde haft to blærer ombord: Andersen og H.P.Holst.
H.C. Andersen og sangerinderne i Tivoli i København
Kun tre gange i sit liv var Andersen på Tivoli. Første gang kom han ind i
sangerindepavillonen der, men så begyndte sangerinderne at henvende sangen til
ham, hvorfor han flygtede ud. Han interesserede sig imidlertid så meget for det,
at han løb bag ved pavillonen og kiggede ind af et vindue. Da indfandt der sig
en streng tivolibetjent, som sagde: "Ikke staa der og kikke! Enten skal De gaa
ind, eller ogsaa skal De gaa deres vej!"
Fredrika Bremers afskedsfest for Andersen
Da Fredrika Bremer i 1849-49 var i København, boede hun en tid i et pensionat
ude i Amaliegade, hvor man ad en køkkentrappe nåede op til hende. Hun havde
engang fået overladt sin værtindes dagligstue, og her arrangerede hun en
afskedsfest for Andersen, som skulle rejse til Sverige. Blandt gæsterne sås H.C.
Ørsted, Martensen, Hartmann, Jerichau og flere. Da de alle var samlede og havde
taget plads, kom den senere kammerherre Bojesen fra Udenrigsministeriet ind og
deklamerede et digt af hende. Dets indhold var: Der havde stået en stjerne over
Betlehem, og den havde skinnet ned over alt det gode og rene, jorden ejede, mest
over børn og dem, der elskede børn og tog sig af dem. Nu fortalte digtes
fremsiger, at han havde vandret rundt i København og da set denne stjerne skinne
over dette hus i Amaliegade, og derfor var han gået derop. Det var Andersen, den
havde skinnet over ( Her vendte Bojesen sig mod Andersen, der sagde: "Gaa dog
bort! Gaa til Ørsted !") Nej, Andersen var det uskyldiges, var børnenes skjald,
dem skulle han tage sig af, det var hans kald, hans eventyrkald. Han fik
overrakt et sølvbæger, hvori der lå et digt af Fredrika Bremer, og derpå blev
Hartmanns lille datter Marie bragt ind fra et sideværelse, hvor hun var faldet i
søvn, og nu blev lagt i Andersens skød. Bojesen sagde: " Dette Barn skal Du især
tage Dig af, det er Barnet blandt Børnene, det elskeligste Barn!" Den lille
Marie skrålede og var vred, fordi man havde vækket hende, og hun var ikke at
formå til at fremsige nogle versificerede ord, som Frk. Bremer havde lært hende.
Hendes større søster Sophie (senere Fru Gade) kom til og sagde: "Naa, Marie,
Marie dog, kom nu, stakkels Marie!" og dermed bar hun hende ud af stuen.
Festen til ære for H.C. Ørsted blev ikke til noget !
Frøken Bremer ville have arrangeret en lignende fest til ære for H.C. Ørsted,
men han frabad sig det på en pæn måde. Martensen slap for den, skønt hun
forgudede ham, der næsten daglig kom til hende, især mens hun boede i Hotel
Phønix, hvor hun inviterede ham til middag og tog hans arm for at føre ham til
table d'hôte, hvor det egentlig ikke var
hofprædikanten rigtigt behageligt at gøre opsigt ved hendes side. -
Andersen på pigeskolen i Helsingør
Engang fik Andersen indbydelse til at besøge en pigeskole i Helsingør. Da han
kom der, blev der forelsgt ham en masse portrætter af han selv, tegnede af
børnene efter forskellige foto - og litografier." Det var ikke engang mueligt at
se, det skulde være Portrætter, langt mindre, at de skulde være af mig," sagde
han. Da han havde betragtet dem, trådte en lille pige, hvis fødselsdag det var
frem og overrakte ham en broderet perleurkæde på en fløjlspude. Skolens
bestyrerinde stod ved hendes side og henvendte sig med disse ord til Andersen:
Altid De være en Ridder for Dyd og for Ære !" - |
Mødet i omnibussen med madammen på vej til Assistents
Kirkegård
En formiddag havde han i en omnibus truffet en madamme, som med stor
veltalenhed havde sat ham ind i sine forhold. "Se, nu kører jeg ud til
Assistenskirkegaarrden til min Mands Grav," sagde hun; "men den har De vel
ikke Lyst til at se?" Han svarede, at det kunde han nok have; men det kneb med
at faa Tid dertil. Saa sagde hun: Ja, jeg sidder her og taler saa ligefrem med
en saa berygtet Mand; men jeg skal sige Dem; jeg troede nok, jeg turde; for min
Familie er da ogsaa lidt berygtet og af samme Slags som De; paa Rosenborg er da
Noget efter min Mand." "Jo, de Støvler af Frederik den Syvende, som der er,"
svarede hun, "dem har han saamænd syet, og saa er jeg da lidt af samme Slægt som
De, for saa med ved jeg da, at Deres Fader var Skomagersvend.".
Snakken i omnibussen om H.C.Andersen
Just Thieles hustru havde fortalt ham , at hun sad i en omnibus, og så kom der
to unge piger derind, den ene fra Landet, den anden fra Byen. Hun fra Landet
sagde: "Du ved ikke, hvor jeg holder af ham; hans "Livs Æventyr" elsker jeg frem
for alle Bøger. Gud, hvor han maa have lidt!" "Han lidt!" svarede
københavnerinden, "ham skal Du saamænd ikke beklage; han boer godt, har Nok at
leve af og render hver Dag i Middagsselskab, saa han er ikke til at beklage."
"Nu ved hun ikke" sagde Andersen, da han fortalte dette "hvorledes det har blødt
inden i mig, inden jeg er blevet til det, jeg er, og hvor uendeligt det har
såret mig gennem hjertet; men hun forstår mig ikke, og hun vil ikke synes om
mig; for da Landsbypigen sagde:" Bare jeg kunde faa ham at se! Det var det, jeg
helst ville her i København," så svarede hun kun:" Det lange Skaberak ham kan Du
saamænd sagtens faa at se han er allevegne og der er slet ikke Noget at se paa
ham han er rædsom grim!" Dertil svarede Pigen fra Landet:" Troer Du han skulle
være i Teatret i Aften? Hvor jeg vilde ønske det!" Ved De, hvad saa
Københavnerinden sagde? Han sagde: " Der er han saamænd nok, for han render hver
Aften derhen med alle sine Ordener paa for at vise Folk, hvor mange han har." Se
hun holdt ikke af mig - men saa er ogsaa saadan en Landsbypige saa god som To"
Og denne landsbypige var ikke ene i sin beundring for ham.
Andersens kysseri
I sin Ungdom havde han ladet et Digt "Rosenknoppen" trykke, hvis
indhold var, at ingen piger ville kysse ham, derfor kyssede han rosens blade,
men når han engang var død, så ville alle piger sige: "Gud, hvor det dog var
Dumt, at vi ikke kyssede ham!" Så fik han brev fra en ung herregårdsdame i
Sverige. Hun skrev: "De har digtet "Rosenknoppen", Der er ikke sandt, hvad der
står deri, for jeg vil kysse Dem!"Derpå fulgte hendes navn og adresse. Som man
vil se , havde Andersen slet ikke noget imod at stille sig selv i lidt komisk
belysning.
Der bliver lavet gæk med Andersen på herregården
Med stort humor fortalte han, at han i en sommerferie havde været i besøg på
en fynsk herregård, hvor der tillige var samlet en mængde unge. En aften kom han
op og skulle i seng, så var lagerne sammenfiltrede med burrer, som han forbitret
måtte skaffe til side, om han overhovedet ville i seng. Langt om længe faldt han
i søvn. Så vækkedes han af hanegal, og da han skulle undersøge, hvor hanen var
fandt han den i kakkelovnen. Han ville have fat i den, men den huggede ham i
hånden. Endelig lykkedes det ham at bemægtige sig den, og på hovedet kom derud
af vinduet. Da han så igen var kommet i seng og faldet i blund, begyndte det at
summe med oldenburre rundt i stuen. De havde været anbragte i et kræmmerhus oven
over hans hovedgærde. Nu var ævred opgivet, og han fik naturligvis ingen søvn
mere. Da han om morgenen kom ned i spisestuen, sagde han til husets frue, at han
var ordentlig vred, det var han og han straks ville rejse."Hvad vil det dog
sige?" Hvad er det, Andersen?" spurgte hun og fik nu hele historien. "Jeg vil
lade det gaa med Burrerne," sagde han, "der var kun faa af dem, og jeg vil til
Nød lade det gaa med Hanen - skøndt den kunde have gjort megen ødelæggelse rundt
i Stuen; men jeg vil ikke lade det gaa med Oldenborrene, for det var
ondskabsfuldt." Fruen gav ham gansk ret og bekalgede de unges uvornhed, men bad
ham være overbærende. Han måtte dog tro, det var bare spøg og ubetænksomt gjort
for at more ham. "Ja, det var en rar Morskab" sagde han, "jeg fik jo næsten ikke
lukket et Øje". Imidlertid indfandt sig lidt efter lidt de unge, og da de
mærkede, hvor vred han var, blev de meget ilde tilmode: "De havde virkelig ikk
ment noget ondt med det" "Naa" sagde Andersen, " saa vil jeg tro Dem på Deres
Ord og tilgive det, fordi det er Sommerferie; men en anden Gang taaler jeg det
ikke, det vil jeg sige Dem".
Denne oplevelse har han delvis benyttet i sin roman
"
O.T " Afsnit 7 i slutningen.
Andersen og damen i Hellebæk
En sommerdag var Andersen og en københavns dame indbudne til middag hos deres
fælles venner, som lå på landet i Hellebæk. Den omtalte Dame var bekendt for
altid at komme en temmelig lang tid efter den fastslåede, og dette forbitrede
Andersen, der satte stor pris på at spise præcist. Den hellebæske frue stod i
vinduet og spejdede. " Der er hun" udbrød hun pludselig og viste op ad Vejen;
"men nu maa De ikke skænde paa hende, Andersen, lad det nu gaa rart og
fredeligt, og bring hende ikke i Misstemning!" "Jeg skal ikke sige et eneste
Ord," svarede han, "skøndt det er 3 Kvarter over Tiden." Så gik han ud på vejen,
tog sit ur op og viste det frem mod den kommende, truede med hånden og gjorde
bevægelser, som om han ordentlig ville banke hende, hvor på han udstødte lyde,
som når man rigtig slår til. Damen kom nærmere, og så var det en aldeles
vildfremmed person. Hun så yderst forbavset på Andersen og luskede ængstelig
uden om ham, som mente hun, han var et vanvittigt menneske, man måtte frygte for
at komme i berøring med. Andersens ur og arme faldt ned, og uendelig flov gemte
han sig inde i huset, hvor fruen var nær ved at dø af latter. Da den så længe
ventede endelig indfandt sig, slap hun for videre tiltale, da Andersen følte sig
for myg efter den prostitution.
Andersen: Goethe (Göthe) var aldeles ikke digter.
En anden gang blev han også meget nedslået. Han var ganske ung student og
havde da læst Goethes "Faust". Han syntes slet ikke om den og følte sig glad ved
at have udfundet, at Goethe (Göthe) aldeles ikke var digter. Han sagde til gamle
Collin: "Nu har jeg læst "Faust", men efter min Mening er Goethe ikke Digter".
Collin svarede:" Det kan saamænd gærne være; jeg forstaaer mig ikke paa saadant
Noget." Da Andersen fortalte dette, tilføjede han: "Aa Gud, hvor blev jeg flov;
jeg kan aldrig glemme det, jeg kunde ikke sige et Ord mere."
Historien om, at
Andersen skulle myrdes ved Den
spanske Trappe i Rom
I "Improvisatoren" har Andersen - som bekendt - fortalt meget, som han selv
havde oplevet. Alt, hvad han hørt i Italien, nedskrev han for at benytte det.
Ludvig Bødtcher fortalte ham om den visne tigger på Den spanske Trappe.
Andersen
satte det altsammen ind i sin bog
uden at tænke på, at hans model igen
kunne få at det vide. Han gav ham
rigtignok et andet navn: "Onkel Peppo, ogsaa kaldet "onde Peppo"
eller "Kongen paa den spanske
Trappe; men disse benævnelser var
let gennemskuelige. efter at
"Improvisatoren havde set dagens lys
og havde fundet udbredelse i
England, blev tiggeren meget ofte
opsøgt af englændere, som gav ham
penge og fortalte ham, at en dansk
digter havde skrevet er hel mængde
om ham.
Da Andersen så senere var i
Rom, sagde Bjørnstjerne Bjørnson til
ham, at han måtte tage sig i agt for
at gå på gaderne, eftersom den visne
krøbling havde fået at vide, han var
der, og ville myrde ham.
Andersen blev uhyre alteret og
meldte det til den danske konsul
Bravo, som eftersporede sagen, men
så kom tilbage og sagde at han ikke
troede, der var spor af sandhed i
den, da han intet som helst havde
havde kunnet opsnappe. Andersen
svarede: "Jo, det er sandt, for
Bjørnson har sagt det, og jeg tør
aldeles ikke gå ud, allermindst hen
ad Den spanske Trappe til" Bravo gik
da til Bjørnson, som meddelte ham,
at han havde lavet hele historien,
fordi han syntes, det var så
interessant, at Andersen skulle ende
med at blive myrdet, og fordi det
morede ham, at se Andersen luske
ængstelig rundt i gaderne.
Til fest og dans
hos arvestorhertugen i Weimar
Om sit forhold til Arvestorhertugen
af Weimar fortalte han, at da han
første gang var der på besøg, måtte
han ved en fest møde i hofdragt:
Kjole med blanke knapper, knæbukser,
trekantet hat, og kårde, ogi den
skikkelse førte han Fru v. Beust i
en polonæse. Gulvene var så bonede,
at han ikke kunne gå sikkert på dem,
og af den grund fik han ondt.
Arvestorhertugen sagde til ham: Hvad
er det Andersen, De er ikke vel? "
Han fik til Svar: "Nej, jeg kan ikke
holde ud at gaa paa disse Gulve, jeg
maa sidde ned eller ogsaa tage
bort." " Det er jo galt" sagde
Hertugen, for vi skal jo staa! De
tør ikke sidde på den; men læg Dem
paa Knæ paa Sædet, saa skal jeg staa
for og lede, som om jeg konverserer
Dem; men de behøver ingenting at
sige."
Kan
hertugen af Weimar og en digter fra
Odense være venner?
Samme elskværdige hertug ( i Weimar)
sagde senere: "Hør, Andersen, hvordan
det saa end gaar, vi To vil være
Venner; De kan flytte her til
Weimar, og vi vil altid holde
sammen." Andersen svarede: "Det kan
vi ikke; jeg kan ikke flytte hertil,
og vi kan ikke". "Men hvorfor?"
spurgte Hertugen. "Jo" svarede
Andersen, "var De Student eller
Embedsmand, saa kunde vi, men nu er
De Arvestorhertug af Weimar og jeg
er H.C. Andersen - saa kan vi ikke."
I det samme kom hertugens moder til.
Hendes søn sagde: "Tænk Mor,
Andersen siger, at vi ikke kan være
Venner, fordi jeg er Hertug." da
lagde hun deres hænder i hinanden
med disse ord: "Bliv begge To ved
med at være gode Mennesker, saa
bliver I nok venner der, hvor der
ingen Etikette er."
Opholdet hos Dickens, hvor
børnene var uopdragne
Han fortalte om sit ophold hos
Dickens. I den tid - og vel sagtens
også ofte eller - ville Dickens ikke
modtage sine gode venner, når de
kom. Sad han da med sin familie ved
frokostbordet, måtte de bukke sig
dybt ned, når nogen passerede
vinduerne, og der blev da sagt, at
ingen var hjemme. Andersen havde
nogle af Moltkes oversættelse med
til ham og fortalte, at de var gode.
"Naa, er de det," svarede Dickens og
smed dem hen i en krog.
En bekendt hollænder
havde skrevet 11 gange til ham uden
at få svar." Men han var alligevel
uendelig elskværdig," hævdede
Andersen. "De er for lidt stolt"
sagde Dickens til ham, "De har Grund
til at være det." - Andersen fandt
at Dickens børn var uopdragne og at
svigerinden var intrigant; "men hun
morede Dickens og spillede godt
komedie med ham. Konen gjorde et
rart, men ubetydeligt Indtryk".
Andersen og Hartmann i teatret
Sine
aftener tilbragte Andersen som oftest
i teatret. Selv om han var i
middagsselskab eller skulle i
aftenselskab, måtte han et lille løb
derhen for at se, hvorledes alt gik.
Der fik han ofte sine ideer, mest
når han hørte operaer og
syngestykker. Han kunne da blive så
optagen, at han ikke anede, hvad der
skete på scenen. Gamle Hartmann har
fortalt mig, at han og Andersen sad
ved hinandens side og hørte
ouverturen til "Don Juan". Med et
klappede Andersen ham på skulderen
og sagde: " jeg gaaer - jeg maa hjem
og skrive." Ved scenen med
kommandanten indfandt han sig atter
og sagde da: "Naa, er I ikke kommet
videre? Og jeg er fix og færdig."
"Med hvad?" spurgte Hartmann. "Med
et Æventyr, som skal hedde
"Grantræet"
H.C.
Andersens produktion af eventyr
Han producerede så hurtigt, at
pennen næsten ikke kunne følge med.
Der findes manuskripter til hans
eventyr, i hvilke det næsten ikke er
muligt at skelne bogstaverne, og jeg
kan ikke forstå, hvorledes han selv
har fundet ud af, hvad der stod.
Skulle han derimod forfatte en
lejlighedssang, gik det oftest
trægt. Jeg kom engang op til ham og
fandt ham skrivende på "Noget, der
skulde bruges ved Afsløringen af en
Mindestøtte på Holsteinborg." "Den
har jeg været to Aftener om", sagde
han, " for saadan en laver man jo;
og saa har jeg taget Melodien "Der
er et Land", for det er saadanne
rare, lange Linier til at putte
Meget ind i, før man skal til at
tænke paa Rimene."
Læsning af bøger
Når han kom hjem fra teatret, læste
han ofte en eller to timer, men
almindeligvis trængte han ikke til
det surrogat, vi andre søger i
bøgerne. Han kunne nok uden disse
befrugtes og fyldes med tanke ro og
forestillinger. I de halvfjerde
måned jeg rejste med ham, har jeg
aldrig set ham læse i en bog.
Ideen til
eventyret "Kærestefolkene"
Sine fleste eventyr skrev han ned om
aftenen og om natten. Feerne lade
sig jo kun se på denne tid og øve da
deres fantastiske gerninger blandt
menneskene. En aften kom han sent
hjem og var meget træt, hvorfor han
straks gik i seng. Så fik han
pludselig ideen til
"Kærestefolkene", han stod op af sin
seng, og halvsovende nedskrev han
dette eventyr. Da han næste morgen
læste det igennem, syntes han, der
var noget ved det, og skrev det da
om i dets nuværende skikkelse.
Ideen til eventyret
"Springfyrene"
Etatsrådinde Jette Collin fortalte
engang, at han en dag i hendes hjem
sad med hendes lille datter, der
spurgte han, hvem der kunne springe
højest, en loppe eller en springgås.
Straks begyndte han at fortælle, men
rejste sig kort efter og løb hjem.
Der var ikke gået en halv time, før
han kom igen og oplæste
"Springfyrene" .
Eventyrdigtningen er poesiens
mest vidt udstrakte rige
Jeg
tror, at Andersen ikke følte meget
til den digteriske produktions
lidelse. Den var ham vist mest en
nydelse - navnlig når der var tale
om eventyr. Og her syntes han, at
hans råderum var større end andre
digters. I "At være eller ikke være"
er det hans egen mening, Esther
udtaler i ord som disse: "Jeg
finder, at eventyrdigtningen er
poesiens mest vidt udstrakte rige;
det naaer fra Oldtidens blodrygende
Grave til den fromme, barnlige
Legendes Billedbog, optager i sig
Folkedigtningen og Kunstdigtningen,
det er mig Repræsentanter for al
Poesi, og den, som mægter det, maa
heri kunne lægge ind i det Tragiske,
det Komiske, det Naive, Ironien og
Humoret, og han har baade den
lyriske Stræng, det
Barnligtfortællende og
Naturbeskriverens Sprog til sin
Tjeneste, og ere vi enige heri,
viser da ikke just denne Poesiens
Repræsentant, Æventyrdigtningen, en
Aladdin-Natur?"
"At rejse er at være på eventyr"
Andersens eventyrnatur jog han ud i
verden, for at han der kunne opleve
eventyr. "At rejse er at være paa
Æventyr" sagde han, "at rejse er at
leve". I "Skyggebilleder af en Rejse
til Harzen og det sachsiske Schweiz"
udbryder han:" O, rejse, rejse! Det
er dog det lykkeligste Lod, og
derfor rejse vi ogsaa Alle; Alt
rejser i det hele Univers! Selv den
fattigste Mand ejer Tankens vingede
Hest, og , bliver den svag og
gammel, tager Døden ham dog paa
Rejsen, den store Rejse, vi Alle
rejse. Bølgerne rulle fra Kyst til
Kyst. Skyerne sejle hen ad den store
Himmel, og Fuglen flyver med over
Mark og Enge, Vi rejse Alle; selv de
Døde i deres stille Grave flyve med
Jorden rundt om Solen". I "En
Digters Bazar" siger han:" Paa Rejse
maa jeg tumle mig fra Morgen til
Aften, jeg maa se og atter se. Man
kan jo ikke bestille Andet end pakke
hele Byer, Folkefærd, Bjærge og Have
ind i Tanken, altid jage, altid
gemme; der er ikke Tid til at synge
en eneste Sang, ja, jeg er ikke
engang oplagt dertil.
I København skyder "sprogblomsterne"
frem
Men det kommer nok ved jeg; indeni
syder og gærer det, og naar jeg saa
er i den gode Stad Kjøbenhavn og
faaer aandelige og legemlige Omslag,
saa skyde Blomsterne frem. Vel er
ikke Behandlingen den ønskeligst;
men Hvo spørger mig derom? Tilsidst
troer jeg selv, jeg har ganske godt
af det" I "At være eller ikke være"
lader han Esther sige, hvad han selv
mener: "Lykkelig Den, som seer sig
om i Verdens Lande, seer og hører
der Tidens Repræsentanter, Tidens
Bærere, dem, som løfte Tidsalderen
et Trin højere. Velsignet at have
seet sin Tids Store, seet mellem os
Hverdagsmennesker de Udkaarne. Jeg
er glad ved, at jeg ansigt til
Ansigt har seet Thorvaldsen, Ørsted,
Oehlenschläger; derfor takker jeg
min Gud".
Andersens ilen er en del af hans
grundkarakter
Andensteds i Hartzrejsen siger han:
" Der er en forunderlig Ilen med
Alt, der lever i mig og egentlig
udgør min Grund-Karakter. Jo
interessantere en Bog er mig, jo
mere iler jeg for at faa den
gennemlæst, for at have det hele
Indtryk; paa selve min rejse er det
ikke ret det Nærværende, der glæder
mig, jeg iler efter noget Nyt for
atter at komme til et Andet; hver
Aften, jeg lægger mig til Hvile,
higer jeg efter næste Dag, ønsker,
at den var og naar den kommer er der
dog en Fremtid længere borte, der
beskæftiger mig. Døden selv har mig
noget Interessant, noget Herligt,
fordi en ny Verden da aabnes for
mig. Hvad mon det egentlig er, mit
urolige Jeg iler efter?"
"Nordens mørke" og "Sydens lys"
Sådanne udtalelser karakteriser hans
rejselyst. Han sammenlignede sig
selv med de boboniske stene i
nærheden af Bologna, der indsuge
solstrålerne, for at senere i mørket
kunne lyse deraf. Nede i sydens sol
hentede han nyt indhold til at leve
af Nordens mørke. I et utrykt brev
til Ingemann skriver han:" Paa
Rejsen selv faaer jeg aldrig
skrevet, heller ikke - som Folk
kalder det - "samlet Stof" . Rejsen
er for mig et Forgyngelsens Bad,
sindet bliver lettere, faaer sin
Ungdom." I "Ahasverus" siger
han: "At se sig om gør Livet langt
og rigt."
Andersen kendte ikke til hjemve !
I "en Digters Bazar"
staaer der: "Den, som har et Hjem i
Hjemmet, kan føle Hjemve; Den, som
intet har, føler sig lige hjemme
overalt," og andensteds i samme Bog;
"Aldrig kendte jeg hjemve; Den,
som intet har, føler sig lige hjemme
overalt," og andetsteds i samme bog:
"Aldrig kendte jeg Hjemve, uden Det
er Hjemve, at hjærtet opfyldes af en
forunderlig Kærlighed ved Tanken om
de Kære i Hjemmet, en underlig
Vellyst, der udmaler det Øjeblik
første Gang igen at se dem i den
kendte Omgivning, det træder saa
levende frem, at Taarerne komme i
Øjnene, Hjærtet bliverblødt og maa
med Magt rive sig løs fra disse
Tanker. Er dette Hjemve, ja, da
kender jeg den ogsaa. Hjemkomstens
første Øjeblik er dog Buketten af
den hele Rejse."
Den nye tids opfindelser.
- Han var optagen af alt, hvad han
saa, og beundrede den nye tids
opfindelser. I sin Bog "I Spanien"
siger han: "Jeg er ikke Poet nok til
at være glad ved den gamle Tid; jeg
holder mere af den nye med al den
Velsignelse, den bringer." I "At
være eller ikke være" skriver han:
"Hvilken Oplysnings Glans fra Gud
Straaler ikke særligt ind i vor Tid!
Ingen Æolsharpe har saa opløftende
en Klang for mig, som jeg fornæmmer
Opløftelsen ved at se den
Nutidsharpe, hvis Strænges Antal nu
voxer fra By til By:
Elektromagnetismens lynsnelle
Budstikke; mit Hjærte slaaer
stærkere derved at huske: fra en
Dansk udgik først Tanken til den."
Han var henrykt over jernbanerne,
der kunne føre ham vidt omkring. Da
han første gang kørte på en sådan
sagde han: "Saaledes kan jeg tænke
mig en Medea jage paa sin Troldvogn
hen over Jorden", og senere sagde
han, at "hver af Jærnbanerne sætte
en Fjer til i vore Vinger."
Andersen og de fremmede sprog
Det generede ham, at
han så dårligt kunne tale fremmede
sprog. I et utrykt brev skriver han:
"Ak, Gud, jeg kan slet ikke skrive
Tysk; mine Følelser fremtræde ganske
affekterte og fjantede i de fremmede
Klæder. dog - le kun over mine
grammatikalske Vendinger; det er
maaske nogle i hverandre
sammenslyngede Tornebuske; men man
vil dog deri kunne opdage Hjærtets
friske Knopper." Om sit franske
sagde han, at han havde sådan vel en
snes gloser, som han satte sammen i
forskellige forbindelser, som han
satte sammen i forskellige
forbindelser, som man gør det med de
farvede stene i et mosaikarbejde, og
i sin bog "I Spanien" taler han om,
at han har et slags talent til at
lægge næsten hundrede gangbare
spanske gloser i talefigur. Mest
generende trådte hans ufrihed til at
bevæge sig i de udenlandske sprog
frem, når han læste sine eventyr op
på disse. Mange gange har jeg hørt
ham læse dem på tysk. Hele
oplæsningen blev hæmmet og usikker -
man fik kun et svagt indtryk af,
hvor udmærket han læste dem på sit
modersmål.
Andersen blev
modtaget med fest og glæde i
udlandet
Han var
overordentlig berømt i udlandet, og
hvor han kom frem blev han stærkt
hyldet, mest dog af englændere og
amerikanere. Jeg vil blandt utallige
kun nævne et eksempel. På min rejse
med ham kom vi gennem Graubünden
og havde på et hotel i St. Moritz
søgt danske bekendte. Værten der
telegraferede øjeblikkeligt til
Samaden, at Andersen hen af
eftermidagen ville komme dertil. Vi
kørte i en lille, tarvelig
enspænderkalechevogn, og da vi kom
ind i Samaden, var der rundt i
gaderne hængt flag op, og der
vrimlede med englændere og
amerikanere. Andersen sagde: " Her
maa være stor Fest idag." Vi holdt
udenfor et af de elegante hoteller;
på grund af vor tarvelige ekvipage
blev vi i temmelig høj grad sjoflet,
men man gav os da endelig nogle
værelser. Da kelneren kom med
rejsebogen og Andersen - som altid -
skrev " Hans Christian Andersen aus
Dänemark"
blev der stor alteration. Det var jo
denne Andersen, for hvem al stadsen
var gjort. Da vi kom ned til table
d'hôte
i en stor sal med flere hundrede
mennesker, rejste alle sig op, idet
han trådte ind, hans plads var
smykket med blomster, og på mange
måder blev han hyldet. Da vi senere
hen på aftenen ville ud at spadsere,
kunne han ikke komme frem for
påtrængende mennesker og måtte gå
hjem igen. Sligt hørte mere eller
mindre til det dagligdags på hans
rejser. Selv droskekuskene kendte
ham - de havde i deres skoletid læst
hans eventyr. Og denne berømmelse
med tilhørende hyldest tiltalte ham
i høj grad. Han kunne egentlig ikke
godt finde sig i at være på et sted,
hvor man ikke vidste hvem han var.
Forfængeligheden
Der er jo talt og
skrevet meget om hans
forfængelighed. Man bør overfor
dette spørgsmål tage med i
betragtningen deraf, at han jo i
hele sin ungdomstid - ja, langt
senere, - havde været genstand for
spot og tilsidesættelse, for at
hjælpe derpå stillede han da sig
selv frem. Da han så virkelig blev
anerkendt, overdrev man den ros, man
ydede ham, og stillede ham næsten
for højt, hvorved hans selvnærede
forfængelighed atter fik vækst. Han
blev i sin ungdom anklaget for at
være forfængelig af ting, som det
ikke var værd at ofre opmærksomhed
på.
Andersens frakke
og forfængeligheden
Henriette Hanck skriver 9.
november 1839 til ham: "Saa lad os
da tale om Deres nye Frakke! Hvilken
Skrædder har syet den ? Hvilken
Farve har den ? Hvor Meget har Alen
af Tøjet kostet? o.s.v,.o.s.v.
Den, siger De jo, interesserer Dem
af Alt mest. Hvilke Damer finder Dem
smukkest i den nye Frakke? Og Hvem
er den Nydeligste blandt disse
Damer? Kære Andersen! Troer de
virkelig, at en eneste af de Damer,
der kender Dem nøjere, og hvis
Interesse og Godhed De sætter Pris
paa, tænker paa Udstopningen i
Frakken, naar de ved, at der slaaer
er godt og trofast Hjærte under den?
Vil De, at Folk skal glemme Digteren
for Dandyen, Mennesket for Frakken?
De kan tro det, naar jeg siger det -
en Søster smigrer ikke - De har et
interessant og aandfuldt Ansigt; er
der ikke langt Mere end at være
smuk, især for en Herre; Men, naar
jeg siger Dem, at De i mine Øjne er
smuk, saa maa De igen ikke glemme,
at Søsteren maaske med Forkærlighed
seer paa de Træk, der ere hende
kære"
Andersens stramme
bukser
Da Henriette Hancks
bedstemor, Andersens gamle veninde
Madam Iversen var flyttet fra Odense
til København og der boede i
Frederiksbergsgade, kom Andersen
derop, iført et par nye, stramme
bukser. Caroline Hanck, der altid
drillede ham med hans
forfængelighed, var i stuen. Han
ytrede sig ikke, men var meget
urolig. Saa gik hun ud, men lurede
ved Døren. Andersen sagde: "Madam
Iversen, har De seet mine Buxer?
Russerinden er den Eneste i Verden,
som har Mage til dem". Caroline brød
da ind og råbte: " Naa, saa det er
han!" Andersen svarede: "Uh, den
Caroline, den Caroline! Hun er ogsaa
altid saa afskyelig."
Forfængeligheden
stammer fra Andersens farmor
Denne hans
forfængelighed med hensyn til
klædedragt var jo fra hans
første år af bleven fremelsket af
hans farmor, som efter hans egen
fortælling syede brogede stykker tøj
sammen og pyntede ham med disse, der
skulle agere vest. Den stod vel også
i forbindelse med hans
eventyrfantasi, der i hans drengeår
fik han til at lave dukker af
brogede bånd, han tiggede sig til i
butikker. Sådanne historier om den
som de ovenanførte ville dog måske
kunne kaste et noget mildere lys
over de mennesker, der i hans
tidligere år havde ham det
bedste, skønt man aldrig vil kunne
forstå eller forsvare, at en person
f.eks. sender ham et brev med
overskrift "Lange Pjerrot! Store
Mand! Fortræffelige Digter!" En
lignende fornærmelse lå der åbenbart
gemt i en opfordring fra en af de
ledende i Studenterforeningen til,
at han i en pantomime der skulle
spille Pjerrot.
Forfængeligheden
i forhold til Andersens indre og ord
!
I "Fodrejse fra
Holmens Kanal til Østspidsen af
Amager" siger den filistrøse,
hexeagtige amagerkone til ham: O, Du
arne Ulykkens Fugl, hvilken
Forfængelighed lyser der ikke ud af
hvert Dine Ord! Ja, det gaaer galt!
Hvilke Tanker har Du ikke om Dig
selv! Tro dog ikke, hvad en halv
Snes Stykker har visket Dig i Øret:
" Du er Digter, er vittig og
lunefuld" Herre Gud, man maa sige
Noget til den unge Forfatter, der
læser sit Arbejde op; Men Du skulde
kun høre, naar Du saa er gaaet! Den
mildeste Dom er: det er et ganske
godt Menneske; men han har den
ulykkelige Ide, at han er Digter."
Andetsteds i samme bog lader
Andersen en gammel ræv, en
efterkommer af Reineke Fos, belære
sin søn således: "Frem for Alt maa
Du lægge Dig efter at kunne
vise en uhyre Beskedenhed; det er er
Slags ædelst Kryberi, som Verden
holder meget af. Forfængelighed er
Hovedfarven i det store Livsmaleri;
men de Fleste forstaa at skjule den
med en Slags Klogskans-Fernis, der
giver det Hele en egen Glans. Der
aander Ingen, udenat han jo har sin
Portion Forfængelighed; selv den,
der mest krybende slaaer Øjet ned og
synes den personificerede
Beskedenhed, er forfængelig; ja,
idet han dadler Andre, bruser
Forfængeligheden igennem hans Aarer,
og det lille, beskedne Hjærte siger:
Jeg takker Dig, Gud, at jeg ikke er
som andre Mennesker; jeg er dog en
ganske anden Karl, er ikke saa uhyre
forfængelig som disse." Her er jo
svar til dem, der beskyldte Andersen
for forfængelighed.
Beskyldningerne
om Andersens forfængelighed
Han spurgte mig
engang, om der ikke var Mange, der
gjorde dette, og jeg svarede, at jeg
ikke turde benægte det. "Jamen, det
er ikke Forfængelighed," sagde han.
"Naar En giver mig en dejlig Gave,
og jeg bliver rigtig glad over den
og siger: "Er det ikke smukt? Er det
ikke udmærket? Jeg paaskønner den
saameget", da siger Folk: "Hvor det
er kønt, at han er taknemmelig, det
rare Menneske!" Men, naar jeg
nu har faaet den Gave at skrive
smukke Æventyr - og jeg føler godt,
at det ikke var min egen Fortjeneste
- og jeg saa i fuld Taknemmelighed
over Gaven siger: "Er det ikke
dejligt?" saa svare Folk: "Hys!
Saadan Noget, maa Du ikke sige! Det
er jo en rædsom Forfængelighed!"
"Nej, det er ikke Forfængelighed,det er Taknemmelighed! Jeg siger
meget mere end Andre Alt, hvad jeg
tænker. Det er der Nogen, som har
sagt, jeg skal lade være med, og det
har jeg ogsaa prøvet paa; men jeg
kan ikke lade være; selv om jeg
bestemmer det, siger jeg det strax
efter alligevel. Nu har jeg ogsaa
besluttet, at jeg vil udtale, hvad
der er i mig; det Modsatte er min
Natur imod, og saa skal jeg ikke
gøre det."
Man skal ikke se
at jeg græder!
I sin "Hartzrejse"
skriver han" Hvad jeg ikke undseer
mig ved at betro Papiret, hvis Blade
dog ere Midas-Siv, der udsladre det
igen for Verden, kan jeg dog ville
skjule for Menneskene, naar jeg selv
møder dem; jeg blev som Yngre
saaledes spottet for min naturlige
Følsomhed, der dog ikke var Føleri,
at jeg selv spillede Langbold med
mit eget Hjærte og de bedste
Følelser, for ikke at gælde for en
følende Nar mellem de andre
fornuftige Mennesker; den samme
isnende Skræk overfalder mig tidt
endnu, naar mit Hjærte bliver sig
selv, og jeg gør da tidt et komisk
Ansigt, for at man ikke skal se, at
jeg græder."
Andersen laver
nar med folk i sine tekster
Han har selv fortalt
mig, hvorledes han som parodier
satte ind i "Fodrejsen" digte, han
havde skrevet under tårer; han
tænkte: "De vil Allesammen gøre Nar
ad dem, hvis jeg lader dem trykke
for Alvor, saa er det bedst, at jeg
selv gør Nar ad dem". I sin
"Fodrejse" siger han: "Menneskene
omkring os kunne ofte saaledes
spotte vore Følelser, lege med vort
Hjærte, at vi selv - maaske det er
fejl - gribe det som et legetøj for
ikke at gælde for en følsom Nar midt
i den Stores fornuftige Verden". Hvor har
han dog ikke mange gange for
spottens skyld gjort vold på det
bedste i sig! Og dog levede han i en
forholdsvis naiv og umiddelbar Tid.
Mon han vilde være blevet en H.C.
Andersen, hvis han var født i en så
kritisk forstandstid som vor? Ville
hans stærkeste evne ikke være blevet
dræbt under "grinets" svøbe? Stor
bliver kun den, hvis evner ganske
svare til tidens fordringer.
Andersens
ydmyghed
Jeg må tilføje, at
Andersens ydmyghed, når han gjorde
lykke, voksede med hans alder. Jo
mere anerkendelse han fik, des
mindre forfængelighed viste han sig.
I 1873 sagde han til mig: Naar jeg
mærker, hvor jeg bliver vel modtagen
allevegne og baaren frem, saa siger
jeg tidt til mig selv: "Hvorfor skal
netop Du have den megen Naade og
disse Gaver, som Alle hylder?
Hvorfor Du og ikke enhver Anden? Ja,
tidt, naar jeg rigtig er bleven
løftet af Folkegunst - aa, jeg
forsikrer Dem, jeg kunde da briste i
Graad ved at tænke paa de Andre".
Religionen og
Andersen
Andersen var en dyb
religiøs natur med fast tro på
udødelighed (se f.eks. kapitlet "Tro
og Videnskab" i hans bog "I Sverrig".
"Ingen Kristen" og "Udødelighed" i
"At være eller ikke være"). Han var
meget human i religiøse spørgsmål og
sagde: "Jeg troer ikke, at man saa
afgjort tør forkaste en Andens Tro i
hvad der kommer ind paa det
Religiøse". Der er tit spurgt om han
var kristen. I sin roman "O.T."
lader han i 1836 Otto tage
katolikkernes Madonna tilbedelse i
forsvar: "Kristus har enten ganske
været et Menneske eller - som Biblen
lærer os - et guddommeligt Væsen;
jeg vil nu antage dette Sidste. Han
er Gud selv, der paa en os
ubegribelig Maade fødtes af Jomfru
Maria. Men da maatte hun være det
reneste, det fuldkomneste kvindelige
Væsen, da Gud fandt hende værdig at
føde Sønnen, den Enbaarne; hun
bliver da saa hellig, som et
Menneske kan blive det, og vi maa
bøje os dybt for den Rene, den
Ophøjede. Jeg antager, at Kristus
var et Menneske som vi; eller kan
han, efter min Tro ikke opfordre os
til at efterligne sig; det var
heller ikke stort som Gud at gaa en
legemlig Død imøde, hvor han kunde
bandlyse hver Smerte) Var han nu kun
Menneske, født af Maria da bør han
dobbelt beundres, da maa vi knæle
for hans store Aand, hans oplysende
og trøstelige Lære." Det er åbentbart Andersen selv, der her
taler i Ottos navn.
"Gud, min Gud,
giv mig Tro!"
I "En Digters Bazar" udbryder han: Du dejlige Guds
Natur - -min bedste, min helligste
Kirke!" Da han i 1856 skriver "At
være eller ikke være" er det
åbentbart også ham selv, om hvem der
i skikkelse af Niels Bryde efter
Esthers død siger: "Hvert Aanden,
Troens Ord, hun havde udtalt, hendes
klare Overbevisning om Gud, Kristus
og Udødelighed, genklang i hans Sjæl
med en Magt, en Længsel, om
Inderlighed! Gud var ham en
Kendsgerning, Udødeligheden maatte
ogsaa være det, og da vilde alle
Mysterier klares, lyse ind i hans
Sjæl. Under denne hans uendelige
Smerte og Længsel kom Barnesindet,
Hænderne knugede sig om hinanden, og
Bønnen var paa hans Læber:
"Gud, min Gud, giv mig Tro!" I et
utrykt brev fra 1871 skriver han:
"Jeg venter hver Dag paa, "at mit
Vandrebudskab faaer", og har derved
en hel Del hamlethske Tanker. Det
var lykkeligere at have kristelige.
Nok om det!"
Troen på det
naturlige og på den åbenbarede
religion
Andersen har flere
gange udtalt sig til mig om sit
religiøse standpunkt. Engang i
Schweiz, da han stod og beundrede
naturen sagde han: "Jeg troer mere
paa den naturlige end paa den
aabenbarede Religion; thi den
naturlige kan jeg faa ud af Alt,
hvad jeg ser; det forklarer sig som
Guds." Et par dage efter sagde
han: "Jeg har mest Respekt for
Kristus blandt Alle, der har levet;
men jeg kan ikke komme til at tro
paa ham som Gud." Noget senere
udtalte han: "Der var igaar en Dame,
som ganske rigtigt sagde til mig, at
hun godt vidste, hvorledes det var
gaaet med min religiøse Udvikling.
Ualmindelig længe havde jeg beholdt
min Barnetro; men ved Omgang med
H.C. Ørsted - han var min Præst -
var den forsvunden. Jeg stod paa
hans standpunkt i "Aanden i
Naturen".
Andersens
barnetro
Senere var jeg næsten
kommet til et Jødestandpunkt. Derpaa
smigrede Brandes og hans Parti mig,
og jeg lod mig en lille Tid paavirke
af dem; men det gik snart over, det
blev mig endog vederstyggeligt. Nu ,
da jeg er syg og elendig, mærker jeg
nok, det var det Bedste, om jeg
havde min Barnetro". I sine
allersidste dage sagde han: "Jeg
troer saa sikkert paa et evigt Liv
og Gud; men det er mig saa svært at
komme til at tro paa Kristus som
hans Søn; jeg arbejder på det, jeg
vilde det saa gærne, fordi jeg troer,
det er det Sandeste og det
Lykkeligste". I et sådant udsagn, i
en sådan længsel, gemmes der en
gryende kristentro. Han følte til
sidst fred og glæde og god
fortrøstning, da han skulle afsted
på den lange rejse
over Skyen mange
Mile til det ubekendte
Land |
Nicolaj Bøgh
NB:
Afsnitsopdeling med overskrifter
er mine, resten er afskrift af
artikel / lb 141106
Nicolaj
Seidelin Bøgh.
Født 12. maj
1843 i Skamstrup. Død 13.
oktober 1905 på Frederiksberg.
Personalhistorisk forfatter og
digter, lærer ved Flådens
Skoler.
Præstesøn fra Skamstrup ved
Jyderup. Bror til Frederik Bøgh.
Skolegang i København fra 1861,
hvor han boede hos sin onkel,
sognepræst ved Garnisonskirken
Nicolai Gottlieb Blædel og her
stiftede bekendtskab med mange
store personligheder i det
københavnske kulturliv. Student
1866 fra Borgerdydskolen i
København. Litterær debut 1872
(De Hvide Roser, sammen med
William Bloch). Forfatter til en
række digtsamlinger (særligt
Digte, 1875 og De Nygiftes
Sange, 1880) og til talrige
større og mindre biografier over
navnlig danske forfattere fra
1800-tallet. Hovedværket er
Christian Winther, et
Livsbillede I-III 1893-1901.
Titulær professor 1890.
Ledsagede H.C. Andersen på
dennes sidste udlandsrejse til
Schweiz og Italien 1873. Udgav
sammen med C.St.A. Bille efter
H.C. Andersens testamentariske
bestemmelse Breve til H.C.
Andersen 1877 og Breve fra H.C.
Andersen 1878 I-II.
Kilde: Wikipedia,
den frie encyklopædi.
|