Hvad skylder et europæisk Barn H.C.
Andersen?
Af
Dr. Eugenie Schwarzwald
Tekst og foto fra Tidens Kvinder Nr. 20. 17. maj
1938
I en snæver Gyde i Odense paa Fyn ligger
et lille uanseligt Hus. Fra hele Verden
kommer Mennesker strømmende hertil, gamle og
unge, blot for at se dette Hus, det Hus,
hvor Hans Christian Andersen blev født.
Nu er Sandheden vel nok den, at ingen
rigtig ved mere, om det nu ogsaa var i dette
Hus. Men det gør heller ikke noget, den
snævre Gyde er der jo, Brostenene var vel
lige saa slidte allerede den Gang, Husene
lige saa smaa og krogede. Hen over Gyden
sniger Kattene sig stadigvæk, i de smaa
Baghaver synger Fuglene endnu, og den Dag i
Dag hænger Pilens Grene ud over den lille Aa,
hvor H. C. Andersen legede som lille Dreng.
Det var der, han lærte at forstaa
Fattigdommen, en Forstaaelse, der senere gav
Næring til hans Fantasi. Der drømte han, at
engang i Fremtiden vilde Byen Odense tænde
Blus til hans Ære. Det kan saamænd ogsaa
godt være, at Storkefamilien i Reden deroppe
er den samme, hvis Forfædre den lille Hans
Christian undrende stirrede paa, naar de paa
deres røde Ben spankulerede hen over det
foraarsvaade Engdrag paa Jagt efter deres
Aftenfrø. Hen over disse Brosten klaprede
Drengens smaa Træsko, her blev han for
første Gang gjort latterlig af den dumstolte
Provins-Overlegenhed paa Grund af sin
tilsyneladende Hæslighed, der for os er
kommet til at staa i Skønhedens Straaleglans.
Men fra Fædrenebyens snævre Gyder
vandrede hans Tanker længselsfuldt ud i det
Fjerne. Foreløbig bliver Saks og Papir det
Materiale, der maa tjene hans Kunst. Ved
Udklipningsarbejdet føler han sig tilfreds.
Og dog er han allerede paa dette Tidspunkt
alt det, han senere skal vise sig som. Med
en kongelig Gestus udøser han sin
Medlidenhed til alle Sider: over et hult
Træ, der staar der sygt og til ingen Verdens
Nytte, over et raaddent Rendestensbrædt,
over en stakkels Sindssyg, over en sølle
Skruetudse. Intet er ham for smaat, intet
for ringe til at vække hans Opmærksomhed, og
intet saa ophøjet, saa fjernt, at han skulde
lade sig skræmme af det. For ham aabnede
allerede den Gang alle syv Himle sig, og
nysgerrigt, men ikke blændet, søgte han at
udforske deres Hemmeligheder. Det, han der
saa, det har han saa med et Par enkle danske
Ord, som paa Grund af deres rene
Menneskelighed saa let oversættes til alle
andre Sprog, prentet dybt i vore Hjerter med
Evighedens Skrift.
Derfor hænder det, naar vi Voksne af i
Dag ser tilbage paa vor Barndom, at det ikke
er vore egne Oplevelser, der vaagner i vor
Erindring, men alt det, vi med glødende
Kinder, uden Tanke paa Forældre eller
Omverden, oplevede i H. C. Andersens
Eventyr. For hans Digterverden var nemlig
langt virkeligere end vor Barndomsverden,
derfor er den blevet staaende uforandret
gennem Tiden. Virkeligheden forandrede sig:
Livet brusede videre, Landskaber og Byer
fo'r forbi, Menneskene blev ældre og døde.
Husene blev mærkeligt mindre at se til,
Hjemmet ændrede Udseende, Blomsterne
visnede. Men endnu sidder den lille Pige med
Svovlstikkerne sammenkrøbet op mod Muren og
lader den ene Svovlstik efter den anden
flamme op. Endnu staar den
standhaftige Tinsoldat paa sit eneste Ben,
og Toppen har endnu ikke mistet et eneste
Gran af sin Forgyldning.
Hele vort Verdensbillede bestemtes gennem
Læsningen af H. C. Andersen. Da vi jo kendte
Stoppenaalen, som var saa stolt, fordi den
troede, den var en Synaal, saa vidste vi
ogsaa helt bestemt, at den Fabrikantfrue,
som troede, hun var finere end Fru Jensen,
hvis Mand kun havde en ganske almindelig
Butik, hun var en rigtig dum Størrelse. Men
det kunde da aldrig være faldet os ind at
kalde hende en dum Gaas, nej, dertil holdt
vi virkelig alt for meget af Gaasen. Det var
H. C. Andersen, som, uden nogen Tendens og
uden at prædike, gennem godt skjult
Pædagogik lærte os, at Klasseforskel er en
Opfindelse af Mennesker og ikke netop en af
Menneskenes mest aandfulde. »Der findes
ingen Klasseforskel,« erklærede han myndigt,
og vi Børn følte henrykt, der findes ingen
Klasseforskel. Vi troede alt, hvad han
sagde, fordi han var vor Meningsfælle, fordi
han havde de samme Sympatier og Antipatier
som vi. Sammen med ham elskede vi Moderen,
som for sit Barns Skyld græder sine Øjne ud,
vi elskede Vaskekonen, som Verden paastaar
ikke duede, vi elskede den gamle Gadelygte,
som bliver sat paa Pension, men først og
sidst elskede vi den gamle Margrete, som
lader sin Seng og sit Hus gaa op i Flammer
for at redde Landsbyens Beboere fra
Stormfloden.
Den krukkede Prinsesse paa Ærten og den
snobbede Prinsesse, som ikke bryder sig om
Nattergalen, fordi den ikke er kunstig,
Ødelanden, som sætter Papirdrager af
Pengesedler op i Luften, Troldene af første
Klasse med Haler ... alle udløste de vor
ubarmhjertige Munterhed. Alle, der var
stolte af at være gjort af Mahogni og at
have en Prop i Livet, fandt vi usigelig
latterlige. Og hvor var vi lykkelige, naar
vi saa den pralende Don Juan, Flippen, blive
afvist hos alle sine Flammer, Strømpebaandet,
Strygejernet og Saksen! Den gamle Andemor
med den røde Klud omkring Benet gjorde os
for stedse immun overfor sygelig
Ordenstrang. Men af den politiserende
Markedskurv lo vi kun. Ligesom vor
Medlidenhed var ærbødig, saaledes var ogsaa
vort Mishag høfligt. H. C. Andersen lærte os
Ærbødighed for ærligt Arbejde, men han lærte
os ogsaa at se det latterlige hos Ræsonnøren
og Rescensenten, at bære over med
menneskelige Fejl og at afsky ondsindet
Sladder. Vi vidste jo, hvorledes saadan
Sladder kommer i Omløb, vi havde jo læst
Eventyret »Det er ganske vist«.
Og endnu en Lykke skænkede H. C. Andersen
de Børn, der trængte ind i hans Verden: vi
vidste uhyre meget om Kærligheden. Fremfor
alt vidste vi, at man skal tage sig i Agt
for Kærligheden. Thi, siger H. C. Andersen,
naar først Hjertets Kanariefugl begynder at
slag med Vingerne, saa stikker Fornuften
Fingrene i Øret. Men naar det gælder dette
Spørgsmaal, det allervigtigste i Menneskers
Liv, maa man beholde sin Fornuft. Saaledes
maa man f. Eks. ikke gaa hen og binde sig
til en, fordi man tilfældigvis — saadan som
Bolden og Toppen — er kommet til at ligge i
Skuffe sammen. Og at kysse en Svinedreng,
blot fordi han kan give En en kunstfærdig
Skralde, som kan spille Alverdens Polkaer,
det skal man være meget forsigtig med. Man
maa ogsaa se at blive helt klar over sine
Følelsers Ægthed og Varighed, for det er
ikke den rigtige Kærlighed, som ophører,
»fordi man møder sin Tilbedte igen i
Skarnbøtten«. Trods al Alvoren er
Kærligheden hos H. C. Andersen ikke noget
traurigt, men et glædeligt Anliggende.
AlleTallerkener rasler af Glæde, naar to
holder af hinanden, og elskende kan, hvis de
vil, veksle Støvler i Stedet for Ringe, uden
at Sagen derfor bliver mindre poetisk og
spændende.
Det var vidunderligt, at H.C. Andersen
kunde raade En saa godt i dette vanskelige
Spørgsmaal, da de Voksne absolut ikke var
tilbøjelige til at komme ind paa dette Tema.
Men ogsaa paa andre Omraader var
Bekendtskabet med H. C. Andersen til stor
Trøst. Han var den eneste Voksne, der sagde
til En: »Glæd dig over dit unge Liv!« Han
fandt, at ogsaa et Barn kunde have Ret —
netop et Barn. Som f. Eks. Drengen, der
havde Mod nok til at sige, at Kejseren ingen
Klæder havde paa. Man behøvede heller ikke
at skamme sig over sin Ufuldkommenhed.
Bornholmeruret gik jo ogsaa for hurtigt,
altsaa heller ikke saa nøjagtigt, som et
anstændigt Ur burde gaa. Og dog, sagde H. C.
Andersen til dets Undskyldning: »Bedre for
hurtigt end for langsomt.« Var man et
begavet Barn, læste man med den største
Fryd: »Det gør ikke noget, at man er født i
en Andegaard, blot man har ligget i et
Svaneæg!« Var man fattig, kunde man da ikke
lade være at tænke paa, at Hans Christian
Andersen ikke havde haft mere end 13
Rigsdaler i Lommen, da han gik til København
for at erobre Verden. Man fik Livsmod ved
denne Tanke, Ja, ikke engang Mæslingerne kom
En paa tværs, tværtimod, for jo længere
Rekonvalescensen varede, desto mere
uforstyrret kunde man læse i Eventyrene, og
saaledes blev Sygdommen til Festdage. Og om
Aftenen før de sædvanlige Arbejdsdage lagde
man Skolebøgerne under Hovedpuden, akkurat
som den lille Tuk, selv om man godt vidste,
at man ikke helt kunde stole paa Hjælpen.
Man voksede saaledes op i en Verden, hvor
det livløse var besjælet, og selv nu
imponerer Flyvningerne over Atlanten os ikke
noget videre, for vi fik i sin Tid Lov at
være med i den flyvende Kuffert, som bar den
unge Købmand til hans tyrkiske Prinsesse. Og
hvor skulde Radioen kunne imponere os,
endskønt den ophæver Rummet, naar vi engang
har baaret Lykkens Kalosker, som formaar at
ophæve Tiden?
Om dog blot denne Menneskehedens store
Opdrager levede endnu! Hvor havde vi dog
Brug for hans herlige Humor, som hviler paa
et indgaaende Kendskab til Menneskelivets
dunkle Sider. Han vilde sikkert ogsaa have
kunnet belære os om den korteste og bedste
Vej til den sande Fred, den Fred, som vor
Tid sukker efter. Han vidste jo
nøjagtigt, hvordan det ser ud inden i enhver
Skabning, vidste, hvad vi alle trænger til.
Selv de beskedneste Ting har han hævet op i
Evighedens Skær, men Hovmod og Overmod har
han berøvet den falske Straaleglans. Han har
givet os saa uhyre meget, meget mere end vi
rigtig forstaar, ja, selv Blomsterne paa
Grøftekanten kan vi takke ham for — før H.
C. Andersen kaldtes de Ukrudt.
Grøftekant
Hanstholm. Foto: Lars Bjørnsten 2007
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eugenie Schwarzwald var født i
1872 i Polupanokwa (Galizien) og
opvokset i Czernowitz i Bukovina. Eugenie Schwarzwald grundlagde i
Wien i Østrig sin egen reformskole, som
udviklede sig til „die Schwarzwaldschen
Schulanstalten", med hvilke hun ønskede ikke
blot at give piger uddannelsesmuligheder på
alle niveauer, men også at skabe en skole
uden tvang og blind autoritetstro. Det
skulle være en skole præget af glæde og rige
individuelle udfoldelsesmuligheder, ikke
mindst for barnets musiske evner. Et udtryk
for hendes sociale engagement var de mange
halve og hele fripladser for übemidlede
elever, og hendes daglige „Sprechstunde"
gjorde „Frau Doktor", som hun kaldtes, til
en institution i Wien. Hun blev opsøgt af
nødlidende mennesker, som hun næsten altid
kunne hjælpe i kraft af sin energi og
opfindsomhed. |