Fra H.C. Andersens "Mit livs eventyr" kapitel 6.
Rejsen fra Rom til Neapel
Rejsen fra
Rom til Neapel
Efter
Karnevalet gik rejsen fra Rom til Neapel. Hertz og jeg rejste sammen.
Hans omgang havde været mig til lære, og jeg turde tro i ham nu at have
en mildere dommer, end han var det før.
Tegning af H. C. Andersen
"Vertshuset i Terrazina,
øverst ses Theoderiks Borg."
Terracina,
Italien
1834
Kilde:Odense Bys Museer
Over Albanerbjergene og sumpene, i dejligt foraarsvejr, nåede vi Terrazina, hvor
orangerne gror, hvor de første palmetræer ses i haverne
nær ved vejen. Den indiske figen vælter sin tunge blade hen over
fjeldet, der bærer ruinerne af Theodoriks borg, cyclopiske mure,
laurbær og myrter blev snart hverdagsskue. Hesperiens åbne have viste
sig fra Ciceros Villa i Mola di Gaeta. Jeg gik i den varme luft under de
store citron- og pomerantstræer, kastede den gule, skinnende frugt ud i
det dejlige blå hav, der strålede og gyngede.
Tegning af H. C. Andersen
"Ciceros Bad i Mola di Gaeta Den 13 Februar 1834."
Ciceros bad, Mola di Gaeta, Italien
13 februar 1834
Kilde : Odense Bys Museer
Besøg på vulkanen Vesuv ved Napoli
Et helt døgn blev vi
her og kom til Neapel, just som
Vesuv var i fuld Virksomhed, som lange
ildrødder fra røgpinien flød lavaen ned om det mørke bjerg. Med Hertz
og et par andre nordboer besøgte jeg eruptionen. Vejen op går igennem vinhaver og udenom
ensomme bygninger og snart svandt vegetationen ind i sivagtige vækster. Aftenen var
så uendelig smuk, henrivende at se:
Mellem lilla Bjerge drømmer, Klædt i Hvidt, Neapels By,
Ischia paa Havet svømmer Som en purpurfarvet Sky Sneen
mellem Bjergets Kløfter Ligger som en Svaneflok;
Sort Vesuv sit Hoved løfter Med den røde Flammelok. |
Fra Eremithytten gik det til fods op ad bjerget i dyb aske, jeg var i et
lyksaligt humør, sang højt en af Weyses melodier og var den første, der
nåede øverst op. Månen stod pludselig lige over krateret, hvorfra
steg en kulsort røg, gloende stene kastedes i højden og faldt næsten
lodret tilbage igen og bjerget rystede under os. Ved hver eruption blev
månen skjult af røg, og da var det den mørke nat, så vi måtte stå
stille og holde os ved de store lavablokke.
Tegning af H. C. Andersen
Motivet er "Vesuv den sidste Aften jeg var i Neapel"
Vesuv, Napoli, Italien
19 marts 1834
Kilde : Odense Bys Museer
Læs mere om Vesuv
her!
Efterhånden mærkede vi
varmen, som kom op under os. Den nye lavastrøm brød hen af bjerget ud
mod havet. Derhen ville vi, og for at kunne det måtte vi gå over en
nylig størknet lavastrøm og kun den øverste skorpe af den var ved luften
hærdet. Fra revnerne der var sprungne i den skinnede den røde ild. Vi
trådte, med føreren foran os ud på denne flade, som varmede os igennem støvlesålerne og var skorpen bristet, da var vi sunkne ned i et ilddynd.
Lydløse skred vi frem og nåede de henslængte lavablokke, hvor
vi traf en mængde fremmede, og med dem så over den frembrydende,
nedadvæltende, grødede ildstrøm. Svovldampen var meget stærk. Heden
under vore fødder næppe til at udholde og kun få minutter holdt vi ud
blive her, men skuet i disse var ligesom brændt os for alle tider ind i
tanken. Rundt om så vi ildsvælg, det susede fra krateret som når en
mægtig skare fugle flyver op fra en skov.
Tegning af H. C. Andersen
"Den smukkeste Eruption af Vesuv, jeg saae."
Napoli, Italien 2. marts 1834
Kilde : Odense Bys Museer
Keglen selv kunde vi ikke
bestige, da de gloende stene bestandigt regnede ned over den. Omtrent en
time havde vi brugt til den korte, men tunge vandring opad askekedelen
til det sted, hvor vi stod. Nedfarten varede næppe ti minutter. Vi fløj
af sted og måtte bestandig sætte hælene imod for ikke at styrte på
ansigtet, men hellere på ryggen i den bløde Aske. Nedfarten var en
lystig falden igennem luften. Det var dejligt stille vejr og lavaen
skinnede fra den sorte grund som kolossale stjerner. Det var ved
måneskin langt lysere, end det er hjemme i Norden ved middagstid på en
grå efterårsdag.
Tegning af H. C. Andersen
"Vesuv seet fra Skibsbroen i Neapel."
Neapel, Italien 1834
Kilde : Odense Bys Museer
Besøg i Portici
Huse og døre var lukkede i
Portici,
da vi kom derned, ingen mennesker så vi, ingen vogn var at få og så gik,
i det smukke Vejr, hele selskabet til fods hjemad, men i hurtigere
march, end at Hertz, der ved bjergstigningen havde stødt sin fod, kunne
følge med. Jeg blev da hos ham og vi gik langsomt, og snart var vi
to ganske ene. De fladtagede, hvide huse skinnede i det klare måneskin,
ikke et menneske mødte eller så vi. Hertz sagde, "at det var ham, som om
vi gik i den uddøde stad i tusinde og én nat". Vi talte om poesi og om
mad. Ja vi var så inderlig sultne, og hvert osteria var lukket. Vi måtte
holde det ud til vi nåede Neapel. De store bølgelinier brødes i
måneskinnet som en blå ild og Vesuv kastede sin ildsøjle, lavaen
afspejlede en mørkerød stribe i det rolige hav. Flere Gange stod vi stille i
beundring, men altid vendte
vor samtale tilbage til at
få et godt måltid, det var i den sildige nat bouquetten af den hele
herlighed.
Besøg i Pompeji og Herculanum
Senere besøgtes
Pompeji,
Herculanum og de græske
templer ved Præstum. Der så jeg en fattig, blind pige, hun var i pjalter, men et
skønhedsbillede, en levende gjort billedstøtte, næsten barn endnu. Hun
heftede nogle blå violer i sit kulsorte hår, det var hendes eneste pynt
og hun gjorde et indtryk på
mig, som var det en åbenbarelse fra skønhedsverdenen, jeg kunne ikke
give hende penge, stod forunderlig ærbødig og beskuede hende, som var
det gudinden selv for det tempel, på hvis trin hun sad mellem de vilde
figen. I Lara lever erindringen om hende.
Tegning af H. C. Andersen
"Ruinen af Tibers Villa paa Capri."
Tibers Villa, Capri, Italien
7. marts 1834
Kilde : Odense Bys Museer
Amalfi, Ischia og Capri
Det var som smukke sommerdage i Norden, og vi var i marts
måned. Søen
lå så indbydende, og jeg med selskab sejlede i åben båd lige fra
Salerno til Amalfi og Capri, hvor da den blå
grotte, nogle år forud, var
blevet opdaget, eller rettere besøgt og var nu målet for alle rejsende her.
Heksehullet, som den kaldtes, var blevet feernes underfulde grotte.
Jeg
er én af de første, der har beskrevet den og åringer er gået
siden. Italien og
Capri har jeg igen besøgt, men
storm og bølgegang har siden altid hindret mig fra at gense atter denne
herlighed, dog engang set, glemmes den aldrig.
Ischia var den af øerne, som greb mig mindst. Gentagne besøg har ikke
kunnet hæve den i rang med Tibers ø, det træskoformede Capri.
Malibran var i Neapel, jeg hørte hende i "Norma", "Barberen" og
"la prova". Også fra toneverdenen åbenbarede Italien mig et under og jeg græd
og lo, følte mig opløftet og reven med. Midt i henrykkelsen, midt i
jublen hørte jeg også mod hende hvislede en pibe, en eneste pibe. Lablache
trådte op, sang selv "Zampas" parti i operaen "Zampa", men
uforglemmeligst blev han som Figaro, uforglemmelig denne livlighed,
denne munterhed.
Tilbage til Rom over Caserta og Capua
Den tyvende marts rejste vi igen til Rom, for påskefestens
skyld.
Bjergene lå med sne, det var med et blevet vinterligt. Vi kom over
Caserta, for at se det store
kongelige
slot med sine
pragtsale og
billeder fra Murals
tid, se amfiteatret ved Capua, med dets hvælvinger
under gulvet, de mægtige store åbninger, der havde været brugt til
maskineri, så at der kunne stiges op og ned. Alt blev set.
Hvis intet er nævnt, så er foto af Lars Bjørnsten Odense